JLPicard hann före med sin sammanfattning av det motsägelsefulla intrycket du ger. Några axplock dock: Först, angående den sanning som Koranen förmedlar, påpekar du (enligt din engelska utgåva) innebörden av denna och kritiserar min användning av "sanningsversen" enligt följande:
Citat:
Ja, men nu har det gått ytterligare 1400 år - så nu måtte väl uppenbarelsen vara klar för flertalet av världens muslimer, speciellt som vi nu har resultatet - något som visar att Muhammed i alla detaljer missuppfattat de avsnitt som berör naturenl!
Ursprungligen postat av nutid
Du sammankopplar denna vers med naturens mekanismer. Lat oss da titta pa det...
-Alltsa de som INTE tror pa Koranen, ifragasatter varfor Koranen inte uppenbarades pa en enda gang, sasom tidigare uppenbarelser uppenbarades? (Koranen tog ju 23 ar att uppenbaras.) Och Allah SWT sager att Han skickat Gabriel med Koranen bitvis.
-Alltsa de som INTE tror pa Koranen, ifragasatter varfor Koranen inte uppenbarades pa en enda gang, sasom tidigare uppenbarelser uppenbarades? (Koranen tog ju 23 ar att uppenbaras.) Och Allah SWT sager att Han skickat Gabriel med Koranen bitvis.
Citat:
Det bekräftar ju bara att de, från den tidens sätt att t.ex. se på naturen, inte förtod den verkliga innebörden som vi nu känner!
-Och profeten Muhammad saws ges ingen forklaring eller bevis fran de som tidigare tagit emot uppenbarelser som skulle motbevisa deras beskrivning, deras framstallan eller deras bevis.
Citat:
I den ingår bl.a. de avsnitt som har med naturens och det biologiska livets uppkomst att göra - eller klipper du bort dessa viktiga delar från uppenbarelsen?
...Sa vad DU har uttolkat av denna vers vet jag inte, men vad den handlar om har med sjalv Koranens UPPENBARELSE att gora...Som sagt hur DU har fatt det till att handla om naturens mekanismer ar en gata...
Citat:
Fritolkningen av naturens samband står ju Koranens författare för... Vi nutidmänniskor kan ju själva med egna ögon konstatera hur verkligheten är beskaffad!.
...Koranen kan inte fritolkas sa till den grad att man kan plocka meningar hur som helst och sen saga att det stodjer ens egna asikter...
Citat:
Det muslimska sättet att resonera ger osökt anledning att åter komma in på Tage Danielssons satir om Harrisburg. Hade han, enligt samma mönster beskrivit naturens tillkomst, som Koranen och muslimerna tolkar saken hade han sannolikt kommit fram till följande:
... men hur seriost ar det? Och framforallt hur trovardigt ar det?
Innan muslimerna fick mekanismerna bakom jorden, månen, solen och himlen klara för sig, så var det ju, med mänsklighetens tidigare brister i förståelse, ytterst osannolikt att allt skulle fungera på det nya sättet, men så fort kunskapen kommit, blev den plötsligt så hundraprocentigt sannolik så att den nästan var sann, dvs. att naturen fungerade som den gjorde. Men bara nästan sann. Det är det som är så konstigt. Det är som om muslimerna menar att de mekanismer som fungerar i naturen var så otroligt osannolika på Muhammeds tid, så egentligen så fungerar de nog ändå inte så som det nu beskrivs av vetenskapsmännen... bäst att hålla sig till Koranen.
I själva verket går ju hela den muslimska världen och väntar på att få veta, om det som fungerar i naturen verkligen gör det (som det nu ser ut), innan dom kan bestämma sig för om de ska tycka att vetenskapen är så farlig, som den skulle vara, om det som den förklarar om naturen verkligen är på riktigt. Och man förstår ju att de tvekar. För att det skulle fungerar så som det verkligen gör, kan ju enligt alla sannolikhetsberäkningar bara ske en gång på flera tusen år, och då är det ju i varje fall inte troligt att det fungerar på jorden redan nu, utan att det är väl i så fall mera sannolikt att det har inträffat längre fram. Och då kommer ju saken i ett annat läge...![]()
Nu är ju det här rätt krångligt för gemene man, så egentligen är det väl ingen idé att ge folk onödigt huvudbry. Folk i allmänhet dom tänker förstås på sitt grovhuggna vis att det som de ser av naturen runt omkring sig verkligen är riktigt. Dom tar det som en sanning. Dom förstår inte tanken bakom att något som inte ens är sannolikt, ännu mindre kan vara sant. Dom har inte hängt med i utvecklingen. Dom har fått lära sig av sina föräldrar att alltid tala sanning. Nu är det ju så att sanningen för muslimska barn inte blir så lätt att greppa. I muslimska skolor utgår man självklart inte från vad vetenskapen anser vara sant, utan från den kunskap som givits genom Koranen om dess uppenbarelse. Den uppenbara sanningen får vi inte säga till våra barn. Vi måste lära våra barn att alltid tala sannolikt enligt muslimsk sed. Så att dom inser att det som händer i naturen nu, egentligen inte kan hända, eftersom det inte ens kunde hända på Muhammeds tid, vilket ju hade varit mycket mera sannolikt med tanke på att det var då det hände!
Citat:
!!!
Ar det inte dags att borja lasa en annan utgava en Zettersteens? Bara som ett experiment? Du arbetar motvind om du helt blint litar till bara den.
Ja du har klargjort din installning, vad som stor mig ar att du inte verkar forsta vad Koranen sager. Och det ar ju en stor miss i det hela. Det ar DARFOR jag alltid tjatar om att lasa verser i sitt sammahangkan tydligen inte poangteras ofta nog.
Nu handlar inte vers 25:33 om naturbeskrivningar utan om uppenbarelserna, dvs Torah, Zabur, Injeel och Koranen. Darfor borde du nu kunna komma till insikt om att det knappast ar jag som ska 'stallas till svars' utan jag tycker du forst borde satta dig in i vad du laser. Det ar ju egentligen onodigt tidskravande att diskutera nagot som man inte ens greppat annu.
Ja du har klargjort din installning, vad som stor mig ar att du inte verkar forsta vad Koranen sager. Och det ar ju en stor miss i det hela. Det ar DARFOR jag alltid tjatar om att lasa verser i sitt sammahangkan tydligen inte poangteras ofta nog.
Nu handlar inte vers 25:33 om naturbeskrivningar utan om uppenbarelserna, dvs Torah, Zabur, Injeel och Koranen. Darfor borde du nu kunna komma till insikt om att det knappast ar jag som ska 'stallas till svars' utan jag tycker du forst borde satta dig in i vad du laser. Det ar ju egentligen onodigt tidskravande att diskutera nagot som man inte ens greppat annu.