Bismillah
Nickep
Citat:
Ingenstans i Koranen framgår att i dessa centrala sammanhang (beskrivningen av de viktigaste mekanismerna i naturen), versen:
25:35 Och de förelägga dig ej någon gåta, utan att vi meddela dig sanningen och den bästa tolkningen
Du sammankopplar denna vers med naturens mekanismer. Lat oss da titta pa det.
Koranen sager, borjar med versen fore for battre forstaelse, Zettersteens numrering naturligtvis at fanders, men det vet du sakert. I original och alla andra oversattningar/tolkningar har versen du citerar nr 33 inte 35.
Vers 32
(And those who disbelieve) Abu Jahl and his host (say: Why is the Qur'an not revealed unto him all at once) just like the Torah was revealed all at once to Moses, and the Gospel to Jesus and the Psalms to David? ((It is revealed) thus) He says: We have sent Gabriel with the Qur'an in instalments (that We may strengthen thy heart therewith) that We may gladden your heart and preserve your heart; (and We have arranged it in right order) We exposited it by detailing the commands and prohibitions; it is also said that this means: We have sent Gabriel with the Qur'an in instalments verse after verse.
-Alltsa de som INTE tror pa Koranen, ifragasatter varfor Koranen inte uppenbarades pa en enda gang, sasom tidigare uppenbarelser uppenbarades? (Koranen tog ju 23 ar att uppenbaras.) Och Allah SWT sager att Han skickat Gabriel med Koranen bitvis.
Vers 33
(And they bring thee) O Muhammad (no similitude) no description, proof or explanation (but We bring thee the Truth) with a description, exposition and proof that contradict their proof (and better (than their similitude) as argument) and better explanation and proof than their proof.
-Och profeten Muhammad saws ges ingen forklaring eller bevis fran de som tidigare tagit emot uppenbarelser som skulle motbevisa deras beskrivning, deras framstallan eller deras bevis. Dock ger Allah SWT detta till honom istallet.
Sa vad DU har uttolkat av denna vers vet jag inte, men vad den handlar om har med sjalv Koranens UPPENBARELSE att gora. Och det handlar har om en jamforelse med tidigare uppenbarelser.
Som sagt hur DU har fatt det till att handla om naturens mekanismer ar en gata....
Citat:
skulle innebära att denna sanning och bästa tolkning avsåg poetiska eller andra omskrivningar (symbolik), som medvetet utformats för att ge en direkt felaktig bild av det verkliga förhållandena i naturen.
Las igen vad du skrivit och vad Koranen HANDLAR om i det du citerar. Koranen kan inte fritolkas sa till den grad att man kan plocka meningar hur som helst och sen saga att det stodjer ens egna asikter. Kan kan man kanske, men hur seriost ar det? Och framforallt hur trovardigt ar det?
Ar det inte dags att borja lasa en annan utgava en Zettersteens? Bara som ett experiment? Du arbetar motvind om du helt blint litar till bara den.
Citat:
Jag förmodar att jag, vid det här laget, klargjort min inställning och i tillräcklig grad förtydligat invändningarna mot din argumentation.
Ja du har klargjort din installning, vad som stor mig ar att du inte verkar forsta vad Koranen sager. Och det ar ju en stor miss i det hela.
Det ar DARFOR jag alltid tjatar om att lasa verser i
sitt sammahangkan tydligen inte poangteras ofta nog.
Citat:
Menar du åter att själva tron skall kunna användas som bevis för att din tro på Koranens naturbeskrivningar skulle vara riktiga eller utgöra tecken på att Allah medvetet förvridit verkligheten i strid med 25:35 ???????? Vilken rationell tanke skulle isåfall ligga bakom detta? Inser du inte hur långt från det meningsfulla du kommit?
Nu handlar inte vers 25:33 om naturbeskrivningar utan om uppenbarelserna, dvs Torah, Zabur, Injeel och Koranen.
Darfor borde du nu kunna komma till insikt om att det knappast ar jag som ska 'stallas till svars' utan jag tycker du forst borde satta dig in i vad du laser. Det ar ju egentligen onodigt tidskravande att diskutera nagot som man inte ens greppat annu.