2006-11-17, 02:49
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Öh, vilka religiösa skrifter har inte en massa fel då?? Samma sak gäller ju Bibeln, Toran och de fornnordiska/grekiska/romerska/egyptiska/keltiska religionerna... Och dagens ateistiska "vetenskaps"-religion som påstår att världen skapats av en explosion (som uppstått ur ingenting) är ju inte mycket bättre... =D

edit: försvarar inte islam på något sätt, men det blir ju bara löjligt när anti-islamisterna beter sig lika hjärntvättat som muslimerna själva

Din lilla moral-relativist!
Citera
2006-11-17, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Öh, vilka religiösa skrifter har inte en massa fel då?? Samma sak gäller ju Bibeln, Toran och de fornnordiska/grekiska/romerska/egyptiska/keltiska religionerna... Och dagens ateistiska "vetenskaps"-religion som påstår att världen skapats av en explosion (som uppstått ur ingenting) är ju inte mycket bättre... =D

edit: försvarar inte islam på något sätt, men det blir ju bara löjligt när anti-islamisterna beter sig lika hjärntvättat som muslimerna själva
Din lilla moral-relativist!
Catfight Men jag håller med Nemesis där, han har en bra poäng.
Citera
2006-11-17, 03:18
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
...Jag foljde din linje, det blev lattsammare och har gjort som du, inga referenser utan har bara svarat rakt av. Dock vill jag klargora att mina svar baseras pa vad Koranens uppenbarelsetext sager. Inte endast fran Zettersteens oversattning. Vilken ar din utgangspunkt och du har aven utgatt fran en tysk oversattning.
Först vill jag passa på att uttrycka min tillfredsställelse med att du vidarebefordrade dina tankar med egna ord. Med det sagt vill jag, eftersom du bad om det (du är fortfarande oklar på hur jord/sol/måne relateras till varandra), först få avklarat hur Koranen, rätt upp och ner beskriver sambanden.

Utgångspunkten i mitt inledande inlägg var att det tydligt framgår att jorden har en plan yta (som en utbredd matta) på vilken flera himlar fästs med stöd fastsatta på jordytan. Eftersom "Solen tar sig ett kvällsdopp i en grumlig källa (med människor i närheten på ena sidan jorden) och visar sig på morgonen på ett annat ställe (där det också finns människor)" - liknande för månen - står följande klart: Upp- och nergång av dessa himlakroppar sker vid jordytan på var sin sida om den. Både sol och måne uppfattades i Koranen alltså under dygnet minst ha rört sig i en halvcirkelbåge över jordytan. Dvs. Dessa banor och rörelser relateras till jorden som den fasta punkten. Detta är just den springande punkten och i fallet solen en totalt felaktigt beskrivning, eftersom det ju i verkligheten är solen som är den "fasta" punkten som jord och måne roterar kring. Det som ytterligare styrker att koranens författare uppfattar beskrivningen enl. ovan (i senare tiders översättningar - bekvämt kopierade och lättare för dig att läsa än Zetterstén) är:

13:2 GUD är Den som upphöjde himlarna utan synliga pelare, och intog därefter all auktoritet. Han gjorde solen och månen underdåniga, var och en löpande (i sin bana) under en förutbestämd tid. Han kontrollerar alla ting, och förklarar uppenbarelserna så att ni ska kunna uppnå övertygelse om att möta er Herre.

21:33. Och Han är Den som skapade natten och dagen, och solen och månen; var och en av dem löper i sin egen bana.

36: 40. Solen ska aldrig hinna ikapp månen - natten och dagen avviker aldrig - var och en av dem löper i sin egen bana.

Det råder alltså inte minsta tvekan om att Koranens författare hade fått allt om bakfoten - en sak som verkligen inte förbättras av ditt påpekande att:
Citat:
Det finns endast En forfattare till Koranen och det ar Allah SWT, daremot finns det flera manniskor som nedtecknat uppenbarelsen.
Det innebär ju att alla parter bakom beskrivningen haft mycket tveksam kompetens i sammanhanget: Allah, när det gäller att beskriva de verkliga sambanden för skribenterna och de senare, genom sina bristande kunskaper och begränsade förståelse/förmåga att förmedla informationen i skriftlig form. Särskilt besviken gör du mig genom att gå emot verkligheten (den kan klaras ut med sunt förnuft och vetenskapliga bevis) genom att kommentera med:
Citat:
Vetenskapens sanning? Sjalvfallet inte, eftersom vetenskapen annu inte hunnit i fatt pa flera omraden...
"Vetenskapens sanning" på den tiden, som nu, måste väl rimligen Allah haft klar för sig och anpassat texten för alla generationer människor därefter att förstå! Detta eviga mystifierande och påpekande, att Allah står bakom denna erbarmligt tjatiga, poetiskt undermåliga och av felaktigheter vimlande samling texter, är faktiskt störande. Den språkliga dräkten och det på bristande kunskaper baserade textmaterialet (till viktig del på muntlig grund lånad information från bibliska texter etc.) vittnar mycket tydligt om att ingen högre makt står bakom utformningen. Som trådämnet antyder, det rör sig om: primitiva antaganden om naturen genom bristande kunskaper hos författarna.

Vad gäller de sex dagarna för skapelsen som i Koranen och Bibeln blir sextusen år, kvarstår felen likväl, eftersom nuvarande forskningsresultat tydligt visar att utvecklingen har ett perspektiv på miljardtals år.

Jag anser nog att hitintills upptagna naturvetenskapliga fakta får räcka att kommentera - resten kräver eget inlägg senare.
Citera
2006-11-17, 08:13
Medlem
Krappfiskarns avatar
Sex dagar eller två?

Intressant är även 41:9 och 41:12 som beskriver att "de sju himlarna" och jorden skapades på endast TVÅ dagar.

Hur ska koranen ha det, sex dagar eller två? Tryckfel? Knappast (kommer inte riktigt ihåg hur siffrorna skrivs på arabiska) men dem liknar inte varandra någonstans.
Citera
2006-11-17, 10:56
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Tja, I Kåranen, som enligt muhammedanerna skall vara guds oförändrade ord, står det ju hela tiden i stil med; "Ja, Gud är stor och vis, och snäll och juste, Du ska lyda Gud, annars kommer han att grilla dig i helvetet i all evighet, Ja, Gud är den rättivsa, den vise" osv.
Ja DET stammer att Koranen ar den oforandrade uppenbarelsen.

Allah SWT talar om sig sjalv som 'Jag', 'Vi' dvs singularis och pluralis av forsta person.

Allah SWT talar aven TILL, dvs uppmanar profeten Muhammad saws att saga 'SAG Muhammad...' alltsa att profeten Muhammad saws ska vidarebefordra Allahs SWT ord. Som tex jag kan saga till dig, 'snalle Darwin kan du be admin att kolla pa en sak' och om du da ar snall och hjalpsam sa vidarebefordrar du mitt meddelande 'jo nutid sa si och sa'.
Citera
2006-11-17, 11:27
Medlem
Bismillah

Nickep

Fore jag borjar kommentera ditt inlagg, sa hoppas jag en sak vid det har laget klarlagts, namligen att en del ting som du tog upp inte ens ar relevanta utifran en vetenskaplig vinkel, eftersom de inte ens forsoker att beskriva en sadan. Fran Koranens synvinkel. ETT exempel ar tex solen som gar ner i havet/polen. Den har typen av poetiska beskrivningar har inget med vetenskap att gora, och utmanar inte vetenskapen heller. MEN det genomgaende problemet brukar vara ATT vetenskapen ser det som en 'utmaning' att se detta utifran sin vinkel, aven om den borde lamna detta omrade orort. Jag hoppas du forstar hur jag menar.

Detta med soluppgang och solnedgang forstar jag nu HUR du tolkat det, utifran din vetenskapliga vinkel och da ar det lite upplagt for missforstand. Medan Koranen helt enkelt beskriver detta utifran ett annat, poetiskt perspektiv. Det ar alltsa inte ett forsok att forklara planeternas placering i universum som det handlar om.

Kan inte paminna mig att jag nagonstans last att jorden skulle vara universums mittpunkt, daremot talas det en del om den, eftersom det ar den som Han placerat allting pa, sa indirekt ar den den 'centrala' punkten eftersom allt hander har. Adam och Eva skickades till planeten jorden och dar har vi varit sedan dess.

OM du skulle kunna lagga bort vetenskapens glasogon bara en minut nar du laser foljande, kanske den ram som du har runt detta kan latta, vill du gora ett forsok?

Citat:
13:2 GUD är Den som upphöjde himlarna utan synliga pelare, och intog därefter all auktoritet. Han gjorde solen och månen underdåniga, var och en löpande (i sin bana) under en förutbestämd tid. Han kontrollerar alla ting, och förklarar uppenbarelserna så att ni ska kunna uppnå övertygelse om att möta er Herre.
For OSS nar vi forestaller oss nagot, sa vill vi garna ha nagot hallfast, sa att det halls pa plats, 'ga stadigt pa jorden' dar tyngdkraften haller oss tillbaka, men det ar anda ett bra exempel. For uppenbarligen haller denna, for oss, osynliga kraft oss pa plats och i balans. Och det ar aven det som versen beskriver, universum och allt dari, aven vi, halls pa plats, genom de stromningar som finns dar, osynliga for oss. 'Utan synliga pelare'.

Att Allah SWT har gjort solen och manen underdaniga, betyder att dom underkastar sig Hans vilja. Dvs det ar HAN som bestamt vilka banor dom ska vandra runt i, och de sjalva inte kan andra riktning. Utan gor det som dom blivit tillsagda.

(Jag VET Nickep jag ar langt fran din varld nu, men jag hoppas du fortfarande ar oppen for en annan beskrivning av nagot som for dig ar sjalvklart, for denna beskrivning ar sjalvklar for mig.)

Och att 'tiden ar utmatt' eller bestamd pa forhand, syftar till att en dag kommer hela scenariot att forandras. Allt tar slut, exploderar eller vad som nu hander, men nagot kommer att handa. Det kallas for att Domedagen ar har.

Citat:
21:33. Och Han är Den som skapade natten och dagen, och solen och månen; var och en av dem löper i sin egen bana.
Den versen hade du redan tagit upp. Det syftar helt enkelt till att det ar HAN som ar Skaparen, alltsa det handlar om att komma till insikt om ATT Han finns och vad Han ar kapabel att gora. Sa Han har givit oss natten att vila pa, dagen att vara aktiv pa, solen att hamta kraft ifran och ge oss ting som ar till nytta och som ar nodvandigt for oss (foda) och manen som visar sig nar det ar natt. Och att de inte gar i samma bana, utan ror sig i olika takt.

Citat:
36: 40. Solen ska aldrig hinna ikapp månen - natten och dagen avviker aldrig - var och en av dem löper i sin egen bana.
Nej dom kommer inte ikapp varandra, eftersom deras banor att rora sig i och hur lang tid det tar, redan ar bestamt, och de sjalva inte kan oka eller sakta farten. Och detta handlar likval om att de underkastar sig Hans vilja, iom att de inte kan avvika fran de banor som de givits.

Citat:
Det råder alltså inte minsta tvekan om att Koranens författare hade fått allt om bakfoten - en sak som verkligen inte förbättras av ditt påpekande att
OM du nu kunnat se detta utifran ett poetiskt perspektiv och inte nodvandigtvis se det som en vetenskaplig beskrivning, vilket det inte ar, ar det tydligare?

Citat:
Det innebär ju att alla parter bakom beskrivningen haft mycket tveksam kompetens i sammanhanget: Allah, när det gäller att beskriva de verkliga sambanden för skribenterna och de senare, genom sina bristande kunskaper och begränsade förståelse/förmåga att förmedla informationen i skriftlig form.
Nej det ar saledes inte var det innebar, da det inte ar en vetenskaplig beskrivning overhuvud taget. Och darfor inte kan bedomas utifran den vinkeln.

Citat:
Vad gäller de sex dagarna för skapelsen som i Koranens och Bibelns blir sextusen år, kvarstår felen likväl, eftersom nuvarande forskningsresultat tydligt visar att utvecklingen har ett perspektiv på miljardtals år.
Nu blandar du ihop igen, det star ingenstans i Koranen att skapelsen ar 6000 ar gammal, det star i Bibeln mahanda men inte i Koranen. Och har DU sett det, ber jag dig ge mig det.
Koranen motsager darmed inte vetenskapen att den skulle ha fel, nar den sager att universum ar, hur gammalt det nu ar.
Citera
2006-11-17, 11:32
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Intressant är även 41:9 och 41:12 som beskriver att "de sju himlarna" och jorden skapades på endast TVÅ dagar.

Hur ska koranen ha det, sex dagar eller två? Tryckfel? Knappast (kommer inte riktigt ihåg hur siffrorna skrivs på arabiska) men dem liknar inte varandra någonstans.
Annars ar det bara att lasa innantill...
41:9 handlar om att det tagit tva 'dagar' att skapa jorden.
41:12 handlar om att det tagit tva 'dagar' att skapa de sju himlarna.
Sa da ar du uppe i 4 'dagar' - nu far DU leta efter resten.
Citera
2006-11-17, 12:49
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evokee
Muslimer tror alltså att jorden är platt?
Jag tror inte att det finns många muslimer som tror att jorden är platt, men nu handlar tråden om koranens inflytande och dess hämmande effekt - vilket jag tror är mycket utbredd. Med andra ord: muslimer påverkas mycket negativt av koranen, eftersom vetenskaplig fakta ofta strider mot koranförfattarens uppfattning om världen.
Citera
2006-11-17, 12:55
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evokee
Men snälla sluta! Ska du sitta bakom din data och på fullaste allvar påstå att en av 1900-talets mest repsekterade ulema inte är muslim för att han inte gjort samma tolkning av en hadith som DU gjort!!!!!!!!!!!!?????
hur skulle du tolka versen [...]made the earth as a carpet och made the earth as a wide extent (egentligen används ordet säng). Alltså två metaforer som beskriver jorden som en rektangulär platta. Hur i helvete kan man tolka det som att jorden är rund. Dessutom finns ytterligare tillägg i hadither där muhammed i hög person påstår att han har besökt platsen där solen går ner - i västra sidan av den fyrkantiga jorden - i en lerig pöl, och sedan upp i den bortersta kanten av den rektangulära (like a carpet) jorden i öst och se solen stiga upp ur en lerig pöl.
Citera
2006-11-17, 13:06
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
hur skulle du tolka versen [...]made the earth as a carpet och made the earth as a wide extent (egentligen används ordet säng). Alltså två metaforer som beskriver jorden som en rektangulär platta. Hur i helvete kan man tolka det som att jorden är rund. Dessutom finns ytterligare tillägg i hadither där muhammed i hög person påstår att han har besökt platsen där solen går ner - i västra sidan av den fyrkantiga jorden - i en lerig pöl, och sedan upp i den bortersta kanten av den rektangulära (like a carpet) jorden i öst och se solen stiga upp ur en lerig pöl.
Tänk lite nu va, det står att Gud gjort jorden som en matta. Dvs en matta går vi på etc. Det är symboliskt uttryckt.
Citera
2006-11-17, 13:20
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
...Fore jag borjar kommentera ditt inlagg, sa hoppas jag en sak vid det har laget klarlagts, namligen att en del ting som du tog upp inte ens ar relevanta utifran en vetenskaplig vinkel, eftersom de inte ens forsoker att beskriva en sadan. Fran Koranens synvinkel. ETT exempel ar tex solen som gar ner i havet/polen. Den har typen av poetiska beskrivningar har inget med vetenskap att gora....
Nej, verkligen inte!!!....
Citat:
och utmanar inte vetenskapen heller. MEN det genomgaende problemet brukar vara ATT vetenskapen ser det som en 'utmaning' att se detta utifran sin vinkel, aven om den borde lamna detta omrade orort. Jag hoppas du forstar hur jag menar.

Detta med soluppgang och solnedgang forstar jag nu HUR du tolkat det, utifran din vetenskapliga vinkel och da ar det lite upplagt for missforstand. Medan Koranen helt enkelt beskriver detta utifran ett annat, poetiskt perspektiv. Det ar alltsa inte ett forsok att forklara planeternas placering i universum som det handlar om.....
Helt felaktig men vanlig muslimsk förklaring som motsägs av vad Koranen tydligt poängterar:

25:35 Och de förelägga dig ej någon gåta, utan att vi meddela dig sanningen och den bästa tolkningen.
Citat:
Kan inte paminna mig att jag nagonstans last att jorden skulle vara universums mittpunkt, daremot talas det en del om den, eftersom det ar den som Han placerat allting pa, sa indirekt ar den den 'centrala' punkten...
Fokusera på vad vi talar om!!! - jorden som fast referenspunkt till sol och måne, som rör sig i förhållande till den! Detta är ju direkt fel och kan inte förklaras bort på poetiska grunder! Du talar i samma gåtor som Koranen gör men själv förnekar (se 25:35). Ang. solens och månens rörelser fortsätter du:
Citat:
Nej dom kommer inte ikapp varandra, eftersom deras banor att rora sig i och hur lang tid det tar, redan ar bestamt, och de sjalva inte kan oka eller sakta farten. Och detta handlar likval om att de underkastar sig Hans vilja, iom att de inte kan avvika fran de banor som de givits.

OM du nu kunnat se detta utifran ett poetiskt perspektiv och inte nodvandigtvis se det som en vetenskaplig beskrivning, vilket det inte ar, ar det tydligare?...
(se 25:35)
Citat:
det inte ar en vetenskaplig beskrivning overhuvud taget. Och darfor inte kan bedomas utifran den vinkeln.?
(se 25:35)
Citat:
Nu blandar du ihop igen, det star ingenstans i Koranen att skapelsen ar 6000 ar gammal, det star i Bibeln mahanda men inte i Koranen. Och har DU sett det, ber jag dig ge mig det..:
32:4 Han sänder ordet från himmelen till jorden; sedan stiger det upp till honom för en dag, vars längd är som tusen år efter eder räkning.

Vanlig matematik sex dagar blir enligt ovan sextusen!

Mot bakgrund av:25:35 Och de förelägga dig ej någon gåta, utan att vi meddela dig sanningen och den bästa tolkningen

"Vetenskapens sanning" som du menade på den tiden inte hunnit så långt, som nu, måste väl rimligen Allah haft klar för sig och anpassat texten för alla generationer människor därefter att förstå! Detta eviga mystifierande och påpekande, att Allah står bakom denna erbarmligt tjatiga, poetiskt undermåliga och av felaktigheter vimlande samling texter, är faktiskt störande. Den språkliga dräkten och det på bristande kunskaper baserade textmaterialet (till viktig del på muntlig grund lånad information från bibliska texter etc.) vittnar mycket tydligt om att ingen högre makt står bakom utformningen. Som trådämnet antyder, det rör sig om: primitiva antaganden om naturen genom bristande kunskaper hos författarna.
Citera
2006-11-17, 13:25
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Tänk lite nu va, det står att Gud gjort jorden som en matta. Dvs en matta går vi på etc. Det är symboliskt uttryckt.
Men jag tror inte att denna info är av ett sådant värde för att skrivas i en bok som miljarder människor läser i så fall. Det vore som att påpeka något så självklart som att himlen är blå, och att regn är vatten.

Detta arguemnt håller inte heller om man läser nästkommande vers, att allah gjort bergen till orubbliga "spikar" som håller fast den rektangulära jorden. Dessutom: går man på sängar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in