Bismillah
Nickep
Fore jag borjar kommentera ditt inlagg, sa hoppas jag en sak vid det har laget klarlagts, namligen att en del ting som du tog upp inte ens ar relevanta utifran en vetenskaplig vinkel, eftersom de inte ens forsoker att beskriva en sadan. Fran Koranens synvinkel. ETT exempel ar tex solen som gar ner i havet/polen. Den har typen av poetiska beskrivningar har inget med vetenskap att gora, och utmanar inte vetenskapen heller. MEN det genomgaende problemet brukar vara ATT vetenskapen ser det som en 'utmaning' att se detta utifran sin vinkel, aven om den borde lamna detta omrade orort. Jag hoppas du forstar hur jag menar.
Detta med soluppgang och solnedgang forstar jag nu HUR du tolkat det, utifran din vetenskapliga vinkel och da ar det lite upplagt for missforstand. Medan Koranen helt enkelt beskriver detta utifran ett annat, poetiskt perspektiv. Det ar alltsa inte ett forsok att forklara planeternas placering i universum som det handlar om.
Kan inte paminna mig att jag nagonstans last att jorden skulle vara universums mittpunkt, daremot talas det en del om den, eftersom det ar den som Han placerat allting pa, sa indirekt ar den den 'centrala' punkten eftersom allt hander har. Adam och Eva skickades till planeten jorden och dar har vi varit sedan dess.
OM du skulle kunna lagga bort vetenskapens glasogon bara en minut nar du laser foljande, kanske den ram som du har runt detta kan latta, vill du gora ett forsok?
Citat:
13:2 GUD är Den som upphöjde himlarna utan synliga pelare, och intog därefter all auktoritet. Han gjorde solen och månen underdåniga, var och en löpande (i sin bana) under en förutbestämd tid. Han kontrollerar alla ting, och förklarar uppenbarelserna så att ni ska kunna uppnå övertygelse om att möta er Herre.
For OSS nar vi forestaller oss nagot, sa vill vi garna ha nagot hallfast, sa att det halls pa plats, 'ga stadigt pa jorden' dar tyngdkraften haller oss tillbaka, men det ar anda ett bra exempel. For uppenbarligen haller denna, for oss, osynliga kraft oss pa plats och i balans. Och det ar aven det som versen beskriver, universum och allt dari, aven vi, halls pa plats, genom de stromningar som finns dar, osynliga for oss. 'Utan synliga pelare'.
Att Allah SWT har gjort solen och manen underdaniga, betyder att dom underkastar sig Hans vilja. Dvs det ar HAN som bestamt vilka banor dom ska vandra runt i, och de sjalva inte kan andra riktning. Utan gor det som dom blivit tillsagda.
(Jag VET Nickep jag ar langt fran din varld nu, men jag hoppas du fortfarande ar oppen for en annan beskrivning av nagot som for dig ar sjalvklart, for denna beskrivning ar sjalvklar for mig.)
Och att 'tiden ar utmatt' eller bestamd pa forhand, syftar till att en dag kommer hela scenariot att forandras. Allt tar slut, exploderar eller vad som nu hander, men nagot kommer att handa. Det kallas for att Domedagen ar har.
Citat:
21:33. Och Han är Den som skapade natten och dagen, och solen och månen; var och en av dem löper i sin egen bana.
Den versen hade du redan tagit upp. Det syftar helt enkelt till att det ar HAN som ar Skaparen, alltsa det handlar om att komma till insikt om ATT Han finns och vad Han ar kapabel att gora. Sa Han har givit oss natten att vila pa, dagen att vara aktiv pa, solen att hamta kraft ifran och ge oss ting som ar till nytta och som ar nodvandigt for oss (foda) och manen som visar sig nar det ar natt. Och att de inte gar i samma bana, utan ror sig i olika takt.
Citat:
36: 40. Solen ska aldrig hinna ikapp månen - natten och dagen avviker aldrig - var och en av dem löper i sin egen bana.
Nej dom kommer inte ikapp varandra, eftersom deras banor att rora sig i och hur lang tid det tar, redan ar bestamt, och de sjalva inte kan oka eller sakta farten. Och detta handlar likval om att de underkastar sig Hans vilja, iom att de inte kan avvika fran de banor som de givits.
Citat:
Det råder alltså inte minsta tvekan om att Koranens författare hade fått allt om bakfoten - en sak som verkligen inte förbättras av ditt påpekande att
OM du nu kunnat se detta utifran ett poetiskt perspektiv och inte nodvandigtvis se det som en vetenskaplig beskrivning, vilket det inte ar, ar det tydligare?
Citat:
Det innebär ju att alla parter bakom beskrivningen haft mycket tveksam kompetens i sammanhanget: Allah, när det gäller att beskriva de verkliga sambanden för skribenterna och de senare, genom sina bristande kunskaper och begränsade förståelse/förmåga att förmedla informationen i skriftlig form.
Nej det ar saledes inte var det innebar, da det inte ar en vetenskaplig beskrivning overhuvud taget. Och darfor inte kan bedomas utifran den vinkeln.
Citat:
Vad gäller de sex dagarna för skapelsen som i Koranens och Bibelns blir sextusen år, kvarstår felen likväl, eftersom nuvarande forskningsresultat tydligt visar att utvecklingen har ett perspektiv på miljardtals år.
Nu blandar du ihop igen, det star ingenstans i Koranen att skapelsen ar 6000 ar gammal, det star i Bibeln mahanda men inte i Koranen. Och har DU sett det, ber jag dig ge mig det.
Koranen motsager darmed inte vetenskapen att den skulle ha fel, nar den sager att universum ar, hur gammalt det nu ar.