2021-04-06, 11:52
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, det där är som alltid ett bra råd.
Kolla dessutom upp om det är mestadels gamlingar som bor där ty försvinner dessa kommer sämre klientel i regel in, speciellt i lite större lägenheter men numera i bostadsbristens spår även i mindre.

Nu menar jag mest att Kaverös känns off och inte så mycket Frölunda kring torget men samtidigt är det ju inte så off som det känns. Men känslan kommer jag inte ifrån.
Lundby och Eketrä känns också väldigt off. Speciellt om vi snackar om delarna ovanför köpcentret vid Eriksberg tycker jag.
Hade väl ändå valt där före Frölunda för lugnet.

Nej, jag klassar inte Kaverös som problemområde heller. Problemet kommer närmare Frölunda Torg snarare och är en bieffekt av skiten där.
Sedan är det ju inte något drömområde heller då man får åka jallalinjer om man ska ditåt och även om det är en fördel med BR såklart är närheten till skiten från Frölunda inte så lockande.
Alltså. Där den relativa närheten till Frölunda Torg (som drar till sig alla typer av människor) och i förlängningen till Södra Tynnered(som är ett problemområde) märks endast på spårvagnen som passerar förbi.
Citera
2021-04-06, 17:28
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nja. Respekterar er högt både godboy och kostymnisse, men här är ni ute och cyklar en del. Fattar att ni har lite sådär generell koll men uppenbarligen ingen djupare över stadsdelarna närmast norr om Frölunda Torg mot Högsbo.. Nu är jag uppvuxen och bott hela livet i området men skulle inte kalla mig part i målet för det. För det är märkliga påståenden som framförs och som inte stämmer. Överlag så kan man INTE säga vi pratar några som helst problemområden. Snarare rätt döda och småtrista. Och nästa alla gator som enligt skulle vara problematiska är bostadsrätter och har alltid varit. Har aldrig hört talas om att det skulle vara "problem" där.

Ang. Kaverös så är det delat av Tunnlandsgatan. Norra sidan består av Poseidons gula hus. Blandat klientel och något sämre då. Men knappast problemområde. Söder om detta två st. bostadsrättsområden, HSB och Riksbyggen. Lugna områden där verkligen inget händer. Vanlig medelklass och pensionärer bor här. Detsamma gäller gamla Kaverös som vetter mot Frölunda. Bara bostadsrätter också.
Respekterar även din stort. Den info jag bär på om stans områden är att jag jobbat en hel del i yttre tjänst i sjukvården. I alla fall så klassar jag inte Kaverös och inte heller stora delar av Frölunda som problemområde. Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig i detta.

Områden som jag skulle undvika är Grevegården och mer runt Tynnered. Angående områden i övrigt så kan det faktiskt finnas områden med många invandrare som är helt okej. Det beror ju rätt mycket på vad det är för grupper som bor i området. Somalier är värst enligt mig, sen kommer araber. Iranier juggar och andra öststatare brukar det inte vara så bekymmersamt med. Detta är väl en viss generalisering i o f.

Men som jag tjatar om, så kolla i området lite olika tider på dygnet, olika dagar och kolla namn i uppgångar, titta hur det ser ut i området - är det skräpigt osv. Sen är det ju inte en hundraprocentig garanti, man kan bo i ett toppenområde men det räcker att ha en granne som stör så är det kört. Sen förändras områden över tid, som kostymnisse ofta nämner.
Citera
2021-04-07, 09:31
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Alltså. Där den relativa närheten till Frölunda Torg (som drar till sig alla typer av människor) och i förlängningen till Södra Tynnered(som är ett problemområde) märks endast på spårvagnen som passerar förbi.

Får först och främst säga att jag respekterar även dina åsikter likt du gör med mina.

Precis, det är inte i Kaverös i sig som problemen finns utan det största problemet med det är att det är off. Sedan har jag många gånger skrivit att jag oaktat område inte gillar att åka vagnar/bussar till områden där det mest undantagsvis snackas svenska eller känns som Sverige på linjen...

Dock och det kan framgent även bli ett problem för Kaverös så brukar dåliga områdens problem sprida sig och Frölundas riskerar att inom en inte alltför lång framtid nå även dit, speciellt när man ska börja förtäta etc med fler HR.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Respekterar även din stort. Den info jag bär på om stans områden är att jag jobbat en hel del i yttre tjänst i sjukvården. I alla fall så klassar jag inte Kaverös och inte heller stora delar av Frölunda som problemområde. Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig i detta.

Områden som jag skulle undvika är Grevegården och mer runt Tynnered. Angående områden i övrigt så kan det faktiskt finnas områden med många invandrare som är helt okej. Det beror ju rätt mycket på vad det är för grupper som bor i området. Somalier är värst enligt mig, sen kommer araber. Iranier juggar och andra öststatare brukar det inte vara så bekymmersamt med. Detta är väl en viss generalisering i o f.

Men som jag tjatar om, så kolla i området lite olika tider på dygnet, olika dagar och kolla namn i uppgångar, titta hur det ser ut i området - är det skräpigt osv. Sen är det ju inte en hundraprocentig garanti, man kan bo i ett toppenområde men det räcker att ha en granne som stör så är det kört. Sen förändras områden över tid, som kostymnisse ofta nämner.

Precis som du säger är det olika grupper som är olika jobbiga att ha nära med. Iranier är ju kända för att arbeta rätt hårt, åtminstone var det så förr. Juggarna som kom som arbetskraftsinvandring och generationen direkt efter dessa är extremt sällan några problem heller.
Beträffande jugoslavien så är ju t.ex. Bosnierna ansedda som den grupp som kommit in bäst av alla i det svenska samhället t.ex.
Vi har även latinamerikaner som kom på 50,60,70-talet dessa är heller aldrig/sällan några problem.
Dock är det numera aldrig sådana som kommer utan bara massa skit.
Citera
2021-04-07, 09:52
Medlem
NaZdravis avatar
Västra Eriksberg t ex ligger ju geografiskt närmare ghettot Biskopsgården än Kaverös kontra Tynnered.
Dessutom har ju packet tydligen börjat hänga en del vid vattnet under våren/sommaren.
Lägga sina 10 mille på en lägenheter där? Nej tack

Nyckeln ligger som vanligt i att försöka hitta områden/fläckar som bara innehåller BR och privat HR, allra helst små privata värdar då, Stena t ex har ju visat sig ta in random skit på vissa ställen.
Dock blir det allt svårare då kommunen jobbar hårt för att sprida problemen till alla stadsdelar/områden.
Citera
2021-04-08, 08:04
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Västra Eriksberg t ex ligger ju geografiskt närmare ghettot Biskopsgården än Kaverös kontra Tynnered.
Dessutom har ju packet tydligen börjat hänga en del vid vattnet under våren/sommaren.
Lägga sina 10 mille på en lägenheter där? Nej tack

Nyckeln ligger som vanligt i att försöka hitta områden/fläckar som bara innehåller BR och privat HR, allra helst små privata värdar då, Stena t ex har ju visat sig ta in random skit på vissa ställen.
Dock blir det allt svårare då kommunen jobbar hårt för att sprida problemen till alla stadsdelar/områden.

Och inte lär det bli mindre rörigt i Eriksberg/Lindholmen när spårvagnen från Brunnsbo kommer dit...

Det blir också problem vid förtätning av staden iom att det ska vara så himla fint med mixade bostadsfomer, blir det kommunala hr spelar det ingen roll vad det kostar, det kommer in skit där till slut ändå...
Citera
2021-04-15, 22:46
Medlem
LillTurkens avatar
Göteborg. Är det inte bara en byhåla? Träffade en därifrån för ett tag sedan. Han sa att han var storstadsbo, bott i New York, Los Angeles och Göteborg. Dom två första är ju storstäder. Men Göteborg? Är det verkligen en storstad? Jag har alltid tyckt att dom har ett byhålekomplex gentemot STHLM. STHLM kanske kan klassas som storstad. Men Göteborg? Vad har dom? Avenyn? Det är en gata? En kort gata.

Det här är avenyn? https://image.arrivalguides.com/1230...050d475286.jpg

Jag har bara vart i GBG en gång, tror jag. Men "känner" folk därifrån. Känner på det sätt som folk "känner" folk idag. Genom datorhelvetet. Fascineras över GBGs lillebrorskomplex. Tycker om göteborgska men visst fan är det bonnigt snack? Eller tjöt. Är helt för bevara det. Men bonnigt det är det.
Senast redigerad av LillTurken 2021-04-15 kl. 23:11.
Citera
2021-04-16, 10:12
Medlem
En sak till måste nämnas i sammahanget och det är Göteborgs alltmer aktivistiska och hysteriska skolpolitik. Integration och motverkande av segregation är ju det hetaste just nu.

Har man små skolor så har dessa bara kapacitet att ta emot elever i närområdet. Bor du då i ett bra område så kommer klasserna att ha barn från det bra området där du bor. Och givetvis omvänt för skolorna i ghettona. Inte bra. Vad göra?

Jo, vi bygger större skolor! Då kan dessa ha "ett bredare upptagningsområde", dvs dina barn går tillsammans med en viss andel ghettobarn. Inte så kul för dig.

En vanlig metod är att den lokala skolan görs om från F-6 till F-3, så i mellanstadiet är det dags för dina barn att bekanta sig med de lite tuffare barnen. Detta pågår i smyg. Min sons skola har just råkat ut för detta, till hösten skall mellanstadiet knuffas bort till den nybyggda skolan vid torget som ligger centralt i stadsdelen.

Detta beskrivs oftast som en enorm förbättring eftersom den nya skolan är ny, fräsch, har ekologiska materialval och har multifunktionella rum som gör att man lättare kommer ifrån katederundervisning och kan ha friare undervisningsformer. Det sanna skälet är som sagt att man skall få in lite blandad kompott i varje klass.

Därför måste du kolla noga med skolorna och med kommunen vad som gäller för området du tänkt flytta till. Vilka planer som finns och om det finns någon problemskola i närheten för det är garanterat denna man bygger om först och gör till centralskola.

Givetvis gäller fortfarande att du måste ansöka om friskola men om du tänkt att du har några år på dig eftersom telningen går i tvåan och den lokala skolan är F-6 så kan det alltså mycket väl hända att du får en överraskning redan när det är dags att börja fyran. Detta är inget som kommunen direkt slår på trumman för på sin hemsida så det gäller att undersöka.
Citera
2021-04-16, 10:38
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillTurken
Göteborg. Är det inte bara en byhåla? Träffade en därifrån för ett tag sedan. Han sa att han var storstadsbo, bott i New York, Los Angeles och Göteborg. Dom två första är ju storstäder. Men Göteborg? Är det verkligen en storstad? Jag har alltid tyckt att dom har ett byhålekomplex gentemot STHLM. STHLM kanske kan klassas som storstad. Men Göteborg? Vad har dom? Avenyn? Det är en gata? En kort gata.

Det här är avenyn? https://image.arrivalguides.com/1230...050d475286.jpg

Jag har bara vart i GBG en gång, tror jag. Men "känner" folk därifrån. Känner på det sätt som folk "känner" folk idag. Genom datorhelvetet. Fascineras över GBGs lillebrorskomplex. Tycker om göteborgska men visst fan är det bonnigt snack? Eller tjöt. Är helt för bevara det. Men bonnigt det är det.

I relation till NY och LA är ju även Sthlm en liten fis i rymden.
Det kommer nära på alltid finnas större städer så allt handlar om vad vi jämför med. I ett nordiskt perspektiv är Götet givetvis en storstad, i ett europeiskt- världsperspektiv inte. Detsamma kan ju sägas gälla Sthlm som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
En sak till måste nämnas i sammahanget och det är Göteborgs alltmer aktivistiska och hysteriska skolpolitik. Integration och motverkande av segregation är ju det hetaste just nu.

Har man små skolor så har dessa bara kapacitet att ta emot elever i närområdet. Bor du då i ett bra område så kommer klasserna att ha barn från det bra området där du bor. Och givetvis omvänt för skolorna i ghettona. Inte bra. Vad göra?

Jo, vi bygger större skolor! Då kan dessa ha "ett bredare upptagningsområde", dvs dina barn går tillsammans med en viss andel ghettobarn. Inte så kul för dig.

En vanlig metod är att den lokala skolan görs om från F-6 till F-3, så i mellanstadiet är det dags för dina barn att bekanta sig med de lite tuffare barnen. Detta pågår i smyg. Min sons skola har just råkat ut för detta, till hösten skall mellanstadiet knuffas bort till den nybyggda skolan vid torget som ligger centralt i stadsdelen.

Detta beskrivs oftast som en enorm förbättring eftersom den nya skolan är ny, fräsch, har ekologiska materialval och har multifunktionella rum som gör att man lättare kommer ifrån katederundervisning och kan ha friare undervisningsformer. Det sanna skälet är som sagt att man skall få in lite blandad kompott i varje klass.

Därför måste du kolla noga med skolorna och med kommunen vad som gäller för området du tänkt flytta till. Vilka planer som finns och om det finns någon problemskola i närheten för det är garanterat denna man bygger om först och gör till centralskola.

Givetvis gäller fortfarande att du måste ansöka om friskola men om du tänkt att du har några år på dig eftersom telningen går i tvåan och den lokala skolan är F-6 så kan det alltså mycket väl hända att du får en överraskning redan när det är dags att börja fyran. Detta är inget som kommunen direkt slår på trumman för på sin hemsida så det gäller att undersöka.

Så sant som det är sagt.
Märk väl också att vid dylika sammanslagningar sticker alla/majoriteten av dom bästa lärarna från den nytillkomna större skolan. Många av dessa söker sig till små skolor just för småskaligheten.
Citera
2021-04-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillTurken
Men Göteborg? Är det verkligen en storstad? Jag har alltid tyckt att dom har ett byhålekomplex gentemot STHLM. STHLM kanske kan klassas som storstad. Men Göteborg? Vad har dom? Avenyn? Det är en gata? .

Med tanke på hur många skyskrapor i Göteborg som är byggda, håller på att byggas och planeras att byggas kommer staden åtminstone ha en för storstäder nödvändig och imponerande Skyline. Stockholm har väl ingen Skyline att tala om överhuvudtaget så hur skulle man då kunna omtala kommunen i termer av storstad?
Citera
2021-04-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är ju som godboy säger varierat, ju närmare Frölunda ju sämre egentligen.
Sedan är det ju inget höjdarområde såklart och jag tycker det känns lite off även om det är relativt nära till Ruddalens motionsområde, spårvagnen etc.

Frölunda har ju dock gått ner sig sedan 90-talet och framåt rätt rejält. Det var mängder med människor som flyttade dit när man rev gamla kvarter mer centralt i staden och skulle bygga nytt, då stod Frölunda redan klart och dessa flyttade in där. Sedan dog ju dessa av och ett avsevärt sämre klientel flyttade in och området blev betydligt sämre.
Man ska inte låta sig luras av det stora centrumet som iaf för några år sedan precis efter renoveringen var fräscht och avsevärt mer lockande än Nordstan om man nu var tvungen att besöka ett köpcenter men nu inte är speciellt lockande.

Jag dyker upp här ibland och har fortfarande inte bestämt mig, 8,5 år i kön och nu funderar jag på nybygge på Mandolingatan. För åtta år sen var Frölunda torg helt okej men hur är det nu då?

Det är få personer som söker de här nybyggena på olika platser i stan och det beror väl huvudsakligen på att det är så förbaskat höga hyror så jag undrar vilka som flyttar dit. Antar att det är blandad kompott men alla vet ju vad man vill undvika.

Nu kan jag få lägenhet i stort sett i valfritt område att döma av hur många som står före men jag har ett problem som jag inte verkar komma ifrån. Antingen väljer jag läge, småskalighet, lägre hyra och fler kvm och flyttar till t ex Majorna eller Kungsladugård men då får man väl oftast på köpet lyhördhet, hål i dörren dvs brevlåda, gemensam tvättstuga och sannolikt mer kontakt med grannar än jag vill ha.
Eller så väljer jag ett dyrt nybygge med hög ljudklass, egen tvättmaskin, färre kvm och mer anonymitet.
Det finns väl en och annan lägenhet som ligger någonstans emellan men det räcker ju med en stökig och högljudd granne för att förstöra allting. Jag vill bara kunna gå hem till tystnad och slippa i stort sett all interaktion med grannar.
Senast redigerad av cherryfive 2021-04-19 kl. 09:24.
Citera
2021-04-19, 10:11
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag dyker upp här ibland och har fortfarande inte bestämt mig, 8,5 år i kön och nu funderar jag på nybygge på Mandolingatan. För åtta år sen var Frölunda torg helt okej men hur är det nu då?

Det är få personer som söker de här nybyggena på olika platser i stan och det beror väl huvudsakligen på att det är så förbaskat höga hyror så jag undrar vilka som flyttar dit. Antar att det är blandad kompott men alla vet ju vad man vill undvika.

Nu kan jag få lägenhet i stort sett i valfritt område att döma av hur många som står före men jag har ett problem som jag inte verkar komma ifrån. Antingen väljer jag läge, småskalighet, lägre hyra och fler kvm och flyttar till t ex Majorna eller Kungsladugård men då får man väl oftast på köpet lyhördhet, hål i dörren dvs brevlåda, gemensam tvättstuga och sannolikt mer kontakt med grannar än jag vill ha.
Eller så väljer jag ett dyrt nybygge med hög ljudklass, egen tvättmaskin, färre kvm och mer anonymitet.
Det finns väl en och annan lägenhet som ligger någonstans emellan men det räcker ju med en stökig och högljudd granne för att förstöra allting. Jag vill bara kunna gå hem till tystnad och slippa i stort sett all interaktion med grannar.
Funderat på Nya Hovås?
Du är i stan på samma tid med expressbussen som någon som åker spårvagn ifrån Sannaplan.
Där kan du få en nybyggd minitvåa för 7000 kr i vissa hus.
Skulle aldrig betala dyrt för att bo på Mandolingatan i alla fall.
Citera
2021-04-20, 07:41
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive

Om du kan få i vilket område du vill hade jag inte valt Mandolingatan iaf.

Gemensam tvättstuga kan du ju lösa med att sätta in egen tvättmaskin i dom absolut flesta lägenheter men det lär vara mer kontakt med grannar i Majorna/Kungsladugård än vad du vill ha. Inte kollektiv men det finns ju så att säga en och annan vänster"idealist" kvar där.

Jobbiga grannar kan man tyvärr få lite varsom helst men vad i övrigt söker du? Jag tycker det är viktigt att slippa resa igenom hela staden till jobbet men tycker ju som jag skrivit många gånger annars att det inte finns nån anledning att ha allt utbud/service så nära mig förutom en matbutik jag kan gå till. Hellre skogen/havet intill än ett köpcenter/stadsgator liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in