2008-02-16, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2MissMe
Du har inte missat något, det är helt normala områden, trevligare än många andra med. Det är blandad, mestadels äldre, bebyggelse med villor, mindre hyreshus, mindre bostadsrättshus och en och annan västerbottensgård och bondgård. ...

Tack.

Har bara kollat lite på priserna på bostadsrätter där. Lägre allmänstandard kanske är svaret då, snarare än området i sig.
Citera
2008-02-22, 03:45
Medlem
osiriz88s avatar
Men förbannat vilket tryck det är på lägenheterna i Umeå! :/ Trots att jag har en kötid som började sommaren 2006 så kan jag ändå inte få tag på en lya via Umeå Bostaden. Så fort det dyker up en bra lägenhet på sidan så dröjer det inte länge innan man ser 200+ intresse-anmälningar på den.

Galet! Nåja.. hoppas jag hinner få en till sommaren iaf.
Citera
2008-02-22, 04:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Jag är bara nyfiken på varför lägenheter på Grubbe/Grisbacka verkar var relativt billiga i jämförelse med andra delar av Umeå. Det lilla jag sett av områdena verkar de vara rätt normala områden. Är det nåt jag missat?

En bit (2-3 km) från stan och inte helt oofta lite äldre hus, därav priset.
Citera
2008-02-22, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Under mitt år i Umeå som student trivdes jag inte alls, trots att det bor runt 30 000 studenter och alla tidigare sagt att det festas så förbannat så upplevde jag ett gravt underskott på uteliv.
Studentpubarna var inte så många som jag trott när jag flyttat dit, endast ett fåtal + en stor studentklubb som inte alls föll mig ismak.
Om man åkte ner på stan istället fanns det bara folk på olearys och harrys...riktiga småstadskrogar med riktig småstadspublik.
Umeå gjorde mig kort sagt väldigt besviken, jag kanske hade för höga förväntningar, skarinska villan var väl okej men annars var utelivet piss.

Själv har jag bott i den här staden hela mitt liv och knappast festat i någon större utsträckning på några andra ställen. Av kompisar som är lite mer belevade förstår jag att utelivet är väl okej med tanke på storleken men samtidigt blir de lyriska när de pratar om utelivet i tex London. När man under några år rör sig i utelivet i umeå så blir staden på ett sätt större än vad den r eftersom det kommer och går så många människor(studenter) varje termin.

Citat:
Bodde på Ålidhem naturligtvis vilket dock var helt ok.
Ska man äta pizza bör man beställa den från en annan stad, det finns inte en enda pizza med riktig skinka i hela kommunen och de hemligheten med de berömda rullpizzorna är isbergssallad och remouladsås...

Jo faktiskt så känner jag till två pizzerior med riktig skinka. Taoromina på Haga(Östra kyrkogatan) och Robertos på Teg(Skeppargatan). Åt senast idag på Taromina och det var ok. Finns inget värre än pizza med kass skinka

Citat:
Hur det är att leva som icke-student i Umeå kan jag dock inte svara på, kan nog vara helt ok att låta ungarna växa upp och så, men vill man ha en rolig studentstad ska man nog satsa på Uppsala eller Lund istället.

Jag har varit lite i Uppsala och jag tycker staden verkar vara en kanonstad. Man kan ju tom bara ta tåget om man vill in till Stockholm och se på högklassig fotboll eller ngt.
Citera
2008-02-22, 04:46
Bannlyst
Lite om varje stadsdel.

För nyfikna framtida umebor, lite kort om varje stadsdel (utan inbördes ordning):

1. Öst på stan - ofta dyrare boende, väldigt centralt och nära till älven (dvs fin utsikt).
2. Haga - mestadels villor och större hus med flera lägenheter i. hyfsat nära till centrum, badhus, sporthall.
3. Teg - "rätt sida av älven" brukar alla tegsbor hävda, själv har jag ingen egentlig uppfattning om den saken, förutom att det är mkt villor och nära till centrum.
4. Mariehem - barnfamiljer, studenter, nybyggen, äldre hus, radhus, hela kitet, men lite längre till universitet.
5. Ålidhem - Studentghettot. Här bor kanske 70% av alla 30.000 studenter som finns i umeå. Det är inte farligt där, utan snarare ett ganska typiskt studentområde med bra förbindelser till övriga stan, nära till IKSU (europas största sportanläggning), Ålidhem centrum (som innehåller ica, konsum, kiosk, cafeteria, apotek, post, pizzeria, hamburgehak och ytterligare en pizzeria.) Vill man vara med i gejmet kan det var bra att bosätta sig där, är man däremot väldigt lättstörd och föredrar tystnad så bör man inte bosätta sig på exempelvis pedagoggränd, fysikgränd, stipendiegränd eller geografigränd. Tyvärr är många lägenheter/studentkorridorer gamla och inte så jättefräscha, men det finns också nybyggt om man har tur. Ex: Magistervägen, Laboratorvägen. Stadsdelen självdör sommartid då typ alla åker hem.
6. Umedalen - Ett område som förändrats en del senaste åren. Här finns både dyra villor i vissa bostadsområden, och i andra lite mer ghettoinspirerade betongblock. Ganska fridfullt än dock, nära till fin natur, älven, IKSU spa samt en stor idrottshall. Väldigt långt från universitetet dock (7-8 km) och stan (5 km).
7. Böleäng - Radhus radhus radhus.
8. Röbäck - börjar bli lite "bosch", nu har man kommit ut lite på vischan, det är visserligen hyfsad linjetrafik även hit så föredrar man den lite mer ute på landet livstilen så passar det bra att bo här. Främst villor och radhus.
9. Ersboda - Ersboda har rykte om sig att vara stökigt, väldigt segregerat och ett problemområde. Tycker dock det verkar ha hämtat sig bra genom åren, och här finns både flyktingar, pensionärer, studenter och svensson. Dock en bra bit från universitet och centrum.
11. Grisbacka/Grubbe - Radhus/Villor. Förhållandevis billigt att bo, hyfsat nära till stan. Lite längre till Universitetet.
12. Väst på stan - mkt äldre hus och lägenheter. Eftersom det är centralt så är det även lite dyrare att bo här. Nära till Nolias sporthall/ishall, gymnasieskolan Dragonskolan, brandstationen, polisstationen och diverse annat.
13. Västerslätt/Rödäng - Västerslätt är met känt för sitt industriområdet (mest lägenheter & radhus), medan Rödäng mestadels består av en mängd liknande radhus och en mängd smågator.
14. Carlshöjd - Den första stadsdelen bussen sveper förbi när man anländer till Umeå och satt sig på flygbussen. Villor, radhus och en masse lägenheter. Nära till köpcentret strömpilen och även älven, däremot en bit från centrum och 2-3 km till universitetet/sjukhuset.
15. Berghem - Ligger nära och bra till universitet/universitetssjukhuset. Blandning av villor, radhus och lägenheter. En hel del nybyggt bland äldre villor.
16. Carlshem - främst villor, nära älven, köpcentrat strömpilen och även universitetet/universitetssjukhuset. Fint område om man har barn.
17. Tomtebo - precis som namnet berättar finns här främst röda hus, i form av radhus. Den perfekta radhusidyllen för en småbarnsfamilj, med närhet till natur/motionsrundor, Nydalasjön samt ändå hyfsat nära Universitetet och Ålidhem.

Hojta till om jag glömt någon stadsdel i all hast. Eller om ni inte håller med

Edit: Man bör inte ha något emot en lång och seg vinter om man ska bosätta sig här. Vi har vinter mellan Okt - April, och det är både mörkt och kallt, även om snön glittrar och lyser upp dagtid. Föredrar dock det klimatet framför regn och snöslask som södra delarna av landet får dras med.

Skulle inte tro att umebor är mer sportintresserade än andra, men eftersom IKSU främst lockar till sig studenter (och studenter av naturen brukar va rätt hurtiga) så kanske det känns så.

Shoppingutbudet i staden är väl inte direkt någon höjdare. Det finns dock en del guldkorn bland det vanliga tjafset av butiker som går att hitta i varje köpcentrum i Sverige. Kii, Schmäck, Tindra, Pop Shop, Gregers, Dixi och gallerian U2 tillhör dessa, enligt min mening. Snabbmatsställen fullkomligt kryllar det av och restauranger finns det gott om. Är man däremot sushiälskare så kan jag meddela att det knappt finns någon sådan restaurang (om den inte öppnat senaste dagarna).
Senast redigerad av frivol 2008-02-22 kl. 04:57.
Citera
2008-02-22, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dictionary
Bodde där några år pga min pojkväns studier. Vi bodde väst på stan och i centrum, vi trivdes jättebra där, eftersom det var skönt att slippa alla studenter och bo bland "vanliga" människor. Jag som äter mycket frukt och grönt tyckte att det märktes att varorna fraktats längre. Finns flera områden med stormarknader, Coop forum och Ica Maxi dit man kan åka och handla billigt.

Umeå är ganska glest bebyggd, staden sprider ut sig över stor yta istället. Tog lång tid att ta sig till olika ändar i staden. Inga av pojkvännens studiekompisar orkade någonsin åka hem till oss i centrum för förfest, studenterna orkar inte ta sig från studentgettot Ålidhem. Det enda som inte finns i Ålidhem är väl systembolag, och det lobbar dom väl hårt för att få dit Det är läskigt att vara i Ålidhem på sommaren, det är verkligen en spökstad. Affärerna drar ner jättemycket på öppettider och sortiment.

Jag gillar udda film, och gick mycket på Bio Marx och Folkets Bio. Det finns en hel del ok ställen att gå ut och festa på. Jag brukade gå och fika på Schmäck, det var ett schysst kafé som sålde lite saker designade av lokala talanger. Såg en del bra teater också, och så finns Norrlandsoperan. Umeå Open varje vår, så kulturutbudet är helt ok.

Umeåbor är sjukt hurtiga. Skidspår överallt, frisbeegolfbana, och alla studenter tränar på IKSU.

Jag blev allvarligt deprimerad av mörkret. Älskade somrarna där, ljust dygnet runt, men vintrarna varr ett jävla straff. Det är dock sjukt vackert i omgivningarna där. Man känner sig lite avskärmad från resten av Sverige där uppe. Att flytta ifrån Umeå var det bästa jag gjort.

Hej dictionary!

Vilket fint inlägg och vad kul att höra att du trivdes här. Det där med att känna sig avskärmad känner jag igen. Sverige och världen kommer på besök och är ganska lätt att besöka(via dagens billiga flyg och den centralt belägna flygplatsen). Samtidigt slipper man omvärldens bekymmer och stress. Å andra sidan är det säkert bra på andra håll och kanter i västvärlden och jag konsumerar nog bara för mkt löpsedelsjournalistik

Men som sagt jag kände igen det där.

/Negis
Citera
2008-02-22, 05:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Negis
Hej dictionary!

Vilket fint inlägg och vad kul att höra att du trivdes här. Det där med att känna sig avskärmad känner jag igen. Sverige och världen kommer på besök och är ganska lätt att besöka(via dagens billiga flyg och den centralt belägna flygplatsen). Samtidigt slipper man omvärldens bekymmer och stress. Å andra sidan är det säkert bra på andra håll och kanter i västvärlden och jag konsumerar nog bara för mkt löpsedelsjournalistik

Men som sagt jag kände igen det där.

/Negis

Haha. Låter som om Umeå är värsta bondhålan. Riktigt så illa är det väl inte? Visst om man är van vid Sthlm kanske, men Umeå är ju faktiskt en medelstor stad.
Citera
2008-02-22, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Haha. Låter som om Umeå är värsta bondhålan. Riktigt så illa är det väl inte? Visst om man är van vid Sthlm kanske, men Umeå är ju faktiskt en medelstor stad.

Nej, jag tycker inte Umeå känns som en bondhåla. I staden blandas svenskar från norr och söder tillsammans med många olika nationaliteter som varit på flykt(men även viss arbetskraftsinvandring förekommer till vårt universitet). Vi får detta att fungera på ett bra sätt då vårat universitet håller en bra klass på många utbildningar och framförallt så har vi sluppit få en ghettofiering av någon stadsdel.

Då vi har sådana fina erfarenheter av nationellt och internationellt utbyte så frodas inte fördomar och inskränkthet i vår stad och därför tycker jag som sagt verkligen inte att Umeå känns som någon bondhåla.
Citera
2008-03-07, 09:48
Medlem
osiriz88s avatar
Nu ger jag upp att vara kräsen och satsar på det enda möjliga. Blir att ta en lägenhet i Holmsund.. Att få tag på en lägenhet i närheten av centrala Umeå är ju uppenbarligen helt omöjligt!

Någon som vet hur det är med busstider och bussförbindelser mellan Holmsund och Umeå? Jag är student utan bil.
Citera
2008-03-07, 12:29
Medlem
2MissMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Nu ger jag upp att vara kräsen och satsar på det enda möjliga. Blir att ta en lägenhet i Holmsund.. Att få tag på en lägenhet i närheten av centrala Umeå är ju uppenbarligen helt omöjligt!

Någon som vet hur det är med busstider och bussförbindelser mellan Holmsund och Umeå? Jag är student utan bil.
http://www.tabussen.nu/fprw/tidtabeller/1486.pdf
Citera
2008-03-08, 11:20
Medlem
Cosmic Kids avatar
Seriöst, trådskaparen ska flytta till Ume för att plugga och folk här varnar för att bosätta sig på Fysikgränd för att det är för mycket "röj" där? Skärpning...

Gjorde fyra år på fysik när jag pluggade, hade hur jävla kul som helst, bosätter du dig på Teg när du ska plugga så kommer du känna dig hyfsat off...
Citera
2008-03-08, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Seriöst, trådskaparen ska flytta till Ume för att plugga och folk här varnar för att bosätta sig på Fysikgränd för att det är för mycket "röj" där? Skärpning...

Gjorde fyra år på fysik när jag pluggade, hade hur jävla kul som helst, bosätter du dig på Teg när du ska plugga så kommer du känna dig hyfsat off...
Plugga är inte samma sak som röja och supa.. Bara för att man är student så betyder inte det att man vill höra på skrikig och skränig kravallmusik akompanjerat av fulla brölande ligister.

Jag skulle aldrig bosätta mig på Ålidhem, även om jag var student.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in