Citat:
Ursprungligen postat av azziztspezza
Hittar inte så mkt info om Umeå som stad då jag söker runt på FB.
Så låt höra lite mer info om Umeå, tack!
Bodde där några år pga min pojkväns studier. Vi bodde väst på stan och i centrum, vi trivdes jättebra där, eftersom det var skönt att slippa alla studenter och bo bland "vanliga" människor. Jag som äter mycket frukt och grönt tyckte att det märktes att varorna fraktats längre. Finns flera områden med stormarknader, Coop forum och Ica Maxi dit man kan åka och handla billigt.
Umeå är ganska glest bebyggd, staden sprider ut sig över stor yta istället. Tog lång tid att ta sig till olika ändar i staden. Inga av pojkvännens studiekompisar orkade någonsin åka hem till oss i centrum för förfest, studenterna orkar inte ta sig från studentgettot Ålidhem. Det enda som inte finns i Ålidhem är väl systembolag, och det lobbar dom väl hårt för att få dit

Det är läskigt att vara i Ålidhem på sommaren, det är verkligen en spökstad. Affärerna drar ner jättemycket på öppettider och sortiment.
Jag gillar udda film, och gick mycket på Bio Marx och Folkets Bio. Det finns en hel del ok ställen att gå ut och festa på. Jag brukade gå och fika på
Schmäck, det var ett schysst kafé som sålde lite saker designade av lokala talanger. Såg en del bra teater också, och så finns Norrlandsoperan. Umeå Open varje vår, så kulturutbudet är helt ok.
Umeåbor är sjukt hurtiga. Skidspår överallt, frisbeegolfbana, och alla studenter tränar på IKSU.
Jag blev allvarligt deprimerad av mörkret. Älskade somrarna där, ljust dygnet runt, men vintrarna varr ett jävla straff. Det är dock sjukt vackert i omgivningarna där. Man känner sig lite avskärmad från resten av Sverige där uppe. Att flytta ifrån Umeå var det bästa jag gjort.