2008-01-29, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
vi ska plugga Men vi är ute efter ett lugnare och tryggare liv än det typiska alkoholflödande studentlivet. Antar att Ålidhem inte är någonting för oss då.. Ska försöka hugga en lägenhet på Haga! Men det verkar vara svårt att få ett boende där, och dyrt! .. Kanske man tar berghem ist för ålidhem.

Jag registrerade mig redan i Oktober 2006. Tycker att det borde ge mig en bra position i lägenhetskön, men jag vet ju inte. Jag kanske ligger jävligt långt bak.

Vilka fler finns det förutom bostaden och stenafastigheter?

Nja har man kontakter så... kan nog få en lägenhet på haga till ett rimligt pris utan att ha stått i kö över huvudtaget
Citera
2008-01-29, 19:41
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Inget område är farligt i Umeå. Jag bor på Berghem men pluggar inte, jobbar nere i centrum och trivs i min nybyggda lägenhet =).

Ålidhem har många studentlägenheter och ligger bra till om man ska studera, om du inte registrerat dig på bostaden så bör du göra det så snart som möjligt.

Carlshem har också en del studentlägenheter, men ligger längre ifrån universitetet och centrum.

Områden att kolla efter: Berghem, Sofiehem, Ålidhem, Carlshem och Öst på stan.
Områden en bit längre bort: Nydala, Tomtebo, Mariehem.
Citera
2008-01-29, 20:10
Medlem
azziztspezzas avatar
Ni som diskuterat här på slutet av tråden angående vilka områden som är bäst att bo i och sådär. Berätta hur ni tycker det är att bo (en del av er har kanske flyttat därifrån eller bor nära Umeå) i staden och hur folket är överlag, bör man vara student när man flyttar dit som utböling? Staden består ändå av ca 30 000 studenter. Sånt som kan vara värt att veta osv..

Hittar inte så mkt info om Umeå som stad då jag söker runt på FB.
Så låt höra lite mer info om Umeå, tack!

Personligen har jag totalt tillbringat ca en månad i staden vid flera separata tillfällen (har en polare som bott där men flyttat för att plugga i en annan stad) men då har det varit på våren eller sommaren.

Har fått intrycket att Umeå är rätt fint med vattnet nära centrum och man har haft tur med vädret allt som oftast då man varit där och strosat omkring i norrlandsvindarna i det varma vår/sommarvädret.

Varför jag är så nyfiken om just Umeå är för att det är en stad som kan jag tänkas flyttas till i framtiden. Antingen genom att jobba eller att plugga.
Citera
2008-01-29, 20:30
Medlem
osiriz88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Nja har man kontakter så... kan nog få en lägenhet på haga till ett rimligt pris utan att ha stått i kö över huvudtaget
Hmm. Det där lät intressant, kan du utveckla vad du menar?.. Kontakter? Kontakter innom bostaden, stenafastigheter eller liknande?

En annan fråga: Vilka bostadsförmedlare finns det föruom bostaden och stena?
Citera
2008-01-29, 21:27
Medlem
Några fastighetsbolag:
http://www.bostaden.umea.se
http://www.stenafastigheter.se
http://www.balticgruppen.se
http://www.lerstenen.se
http://www.akelius.se
http://www.lumaf.se
http://www.norrporten.se

Sen hittade jag denna sida:http://www.acc.umu.se/~widmark/lwbostad.html
Kollade inte igenom den så noggrannt men där finns kanske något matnyttigt.
Citera
2008-01-29, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Hmm. Det där lät intressant, kan du utveckla vad du menar?.. Kontakter? Kontakter innom bostaden, stenafastigheter eller liknande?

En annan fråga: Vilka bostadsförmedlare finns det föruom bostaden och stena?

Har man relationer till folk som äger lägenheter så bör det inte vara några problem.... som vanligt i detta samhälle är kontakter viktigt-
Citera
2008-01-29, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azziztspezza
Ni som diskuterat här på slutet av tråden angående vilka områden som är bäst att bo i och sådär. Berätta hur ni tycker det är att bo (en del av er har kanske flyttat därifrån eller bor nära Umeå) i staden och hur folket är överlag, bör man vara student när man flyttar dit som utböling? Staden består ändå av ca 30 000 studenter. Sånt som kan vara värt att veta osv..

Må väl säga att stan är helt okej att bo i, men har inte så mycket annat i samma storleksklass att jämföra med. Det är en säker stad, har aldrig varit några problem att promenera omkring ensam oavsett tid och rum. Ålidhem klassar jag som säkert och det finns lugna ställen även där. Studenterna är en stor grupp i Umeå och det märks när de försvinner över sommar- och jullov, i synnerhet studentkvarteren blir nästintill ödelagda. Det är en relativt ung stad, medelåldern är runt 36 tack vare de många studenterna.
Folk överlag är som de brukar vara i större städer, håller sig gärna på sin kant under dagtid, men öppnar upp när alkoholen gått ner. Det är rätt lugnt tempo i stan. Älven rinner stilla genom centrum. Sossarna styr. Naturen är alltid nära och sjyssta bad finns både vid Nydalasjön och vid havet (Bettnessand).
Citera
2008-01-30, 13:07
Avslutad
Ja Umeå ja

flyttar strax från staden där jag bott i många år till Uppsala..tycker faktiskt mycket verkar bättre i Umeå.

Problemet med Umeå kan vara att få jobb, beror lite vilken bransch du är i, lägenheter kan fås via Lumaf,stena fastigheter o underskatta inte blocket.Sto skillnad mot för några år sen att få tag i lägenhet,mycket bättre..gillar du friluftsliv,fiske är Umeå bra,gemytlig o rätt trygg stad,dör lite under sommaren men har blivit bättre.Funnit 2 saker som är bättre i Uppsala-närheten till Arlanda och bättre löner, lättare att få jobb..annars suger de mesta,folk är def mer stressade,otrevliga söderut..ska inte generalisera,men min känsla,+att allt kostar så förbnat,bilparkeringar,resor,bostäder o s v.
Citera
2008-01-30, 14:22
Medlem
dictionarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azziztspezza

Bodde där några år pga min pojkväns studier. Vi bodde väst på stan och i centrum, vi trivdes jättebra där, eftersom det var skönt att slippa alla studenter och bo bland "vanliga" människor. Jag som äter mycket frukt och grönt tyckte att det märktes att varorna fraktats längre. Finns flera områden med stormarknader, Coop forum och Ica Maxi dit man kan åka och handla billigt.

Umeå är ganska glest bebyggd, staden sprider ut sig över stor yta istället. Tog lång tid att ta sig till olika ändar i staden. Inga av pojkvännens studiekompisar orkade någonsin åka hem till oss i centrum för förfest, studenterna orkar inte ta sig från studentgettot Ålidhem. Det enda som inte finns i Ålidhem är väl systembolag, och det lobbar dom väl hårt för att få dit Det är läskigt att vara i Ålidhem på sommaren, det är verkligen en spökstad. Affärerna drar ner jättemycket på öppettider och sortiment.

Jag gillar udda film, och gick mycket på Bio Marx och Folkets Bio. Det finns en hel del ok ställen att gå ut och festa på. Jag brukade gå och fika på Schmäck, det var ett schysst kafé som sålde lite saker designade av lokala talanger. Såg en del bra teater också, och så finns Norrlandsoperan. Umeå Open varje vår, så kulturutbudet är helt ok.

Umeåbor är sjukt hurtiga. Skidspår överallt, frisbeegolfbana, och alla studenter tränar på IKSU.

Jag blev allvarligt deprimerad av mörkret. Älskade somrarna där, ljust dygnet runt, men vintrarna varr ett jävla straff. Det är dock sjukt vackert i omgivningarna där. Man känner sig lite avskärmad från resten av Sverige där uppe. Att flytta ifrån Umeå var det bästa jag gjort.
Senast redigerad av dictionary 2008-01-30 kl. 14:25. Anledning: stavfel
Citera
2008-02-13, 22:41
Medlem
Umeå är bra

Har bott där förut. Har erfarenhet av flera områden. Jag avskyr dock studenterna trots att jag är rätt ung själv. Studenterna bara super och festar, sen klagar de på att studiebidraget är för litet. Trevligaste området i Umeå är Teg. Inga studenter, vanliga umeåjobbare, trevliga människor samt ett litet centrum med affär, apotek, bank. På Tegs centrum finns också landets bästa konditori, Nybrokonditoriet, med genuin 50-tals inredning och mycket goda bakverk. När jag flyttar nästa gång blir det tillbaka till Umeå. Tror jag i alla fall. Sen bör man framhålla att staden Umeå har en trevlig bebyggelse i stan med många bevarade trähus.
Citera
2008-02-14, 09:57
Medlem
Richie Apriles avatar
Under mitt år i Umeå som student trivdes jag inte alls, trots att det bor runt 30 000 studenter och alla tidigare sagt att det festas så förbannat så upplevde jag ett gravt underskott på uteliv.
Studentpubarna var inte så många som jag trott när jag flyttat dit, endast ett fåtal + en stor studentklubb som inte alls föll mig ismak.
Om man åkte ner på stan istället fanns det bara folk på olearys och harrys...riktiga småstadskrogar med riktig småstadspublik.
Umeå gjorde mig kort sagt väldigt besviken, jag kanske hade för höga förväntningar, skarinska villan var väl okej men annars var utelivet piss.

Bodde på Ålidhem naturligtvis vilket dock var helt ok.
Ska man äta pizza bör man beställa den från en annan stad, det finns inte en enda pizza med riktig skinka i hela kommunen och de hemligheten med de berömda rullpizzorna är isbergssallad och remouladsås...

Hur det är att leva som icke-student i Umeå kan jag dock inte svara på, kan nog vara helt ok att låta ungarna växa upp och så, men vill man ha en rolig studentstad ska man nog satsa på Uppsala eller Lund istället.
Citera
2008-02-15, 18:01
Medlem
2MissMes avatar
Grubbe/Grisbacka

Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Jag är bara nyfiken på varför lägenheter på Grubbe/Grisbacka verkar var relativt billiga i jämförelse med andra delar av Umeå. Det lilla jag sett av områdena verkar de vara rätt normala områden. Är det nåt jag missat?
Du har inte missat något, det är helt normala områden, trevligare än många andra med. Det är blandad, mestadels äldre, bebyggelse med villor, mindre hyreshus, mindre bostadsrättshus och en och annan västerbottensgård och bondgård. Nära älven och Strandpromenaden, cykel- och gångavstånd till stan, en av de största busslinjerna passerar genom områdena, likaså direktbuss till universitetet/sjukhuset. Det finns ingen stormarknad i närheten, däremot en stor Ica Kvantum som lockar folk från hela stan eftersom de har lite "gourmetinriktning". Det finns också en möbelaffär på området och flera byggvaruhus i närheten för den som är intresserad av sånt.

Hyreslägenheterna är billigare än på många andra områden helt enkelt eftersom de är mycket äldre än på många andra områden. Det är mycket 40-60-talshus i trä eller sten med rymliga rum och tjocka väggar. Villapriserna tillhör däremot de högsta i stan.

På Haga finns mycket hyreshus i den åldern med, men nån gång på 80-90-talet ägdes de flesta husen av en eller två stora fastighetsägare som valde att ROT-renovera husen när avdragen var förmånliga. Som en följd av det fick de höja hyrorna till samma nivå som hus som var nybyggda då och den högre hyresnivån hänger med än idag. Fast standardmässigt är lägenheterna fullt likvärdiga på Haga, Grubbe och Grisbacka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in