2008-03-08, 14:01
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dosigo
Plugga är inte samma sak som röja och supa.. Bara för att man är student så betyder inte det att man vill höra på skrikig och skränig kravallmusik akompanjerat av fulla brölande ligister.

Bara för att du bosätter dig på fysik betyder det inte att du behöver höra på skrikig och skränig kravallmusik akompanjerat av fulla brölande ligister heller, jag känner faktiskt inte igen det du snackar om från min tid ialla fall...
Citera
2008-03-08, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Nu ger jag upp att vara kräsen och satsar på det enda möjliga. Blir att ta en lägenhet i Holmsund.. Att få tag på en lägenhet i närheten av centrala Umeå är ju uppenbarligen helt omöjligt!

Någon som vet hur det är med busstider och bussförbindelser mellan Holmsund och Umeå? Jag är student utan bil.

Holmsund är ju mysigt och vackert, speciellt under sena våren och sommaren. Så mycket vatten och lummig natur. Bussarna är dock lite knepiga eftersom dom går dåligt nattetid då man faktiskt behöver ta sig hem om man är student.
Citera
2008-03-08, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dosigo
Plugga är inte samma sak som röja och supa.. Bara för att man är student så betyder inte det att man vill höra på skrikig och skränig kravallmusik akompanjerat av fulla brölande ligister.

Jag skulle aldrig bosätta mig på Ålidhem, även om jag var student.

Tycker det säger mer om din stereotypa bild av Ålidhem, än nåt annat.
Citera
2008-03-09, 10:20
Medlem
osiriz88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Holmsund är ju mysigt och vackert, speciellt under sena våren och sommaren. Så mycket vatten och lummig natur. Bussarna är dock lite knepiga eftersom dom går dåligt nattetid då man faktiskt behöver ta sig hem om man är student.
Hm ok, det låter ju bra! Men vad menar du med att bussarna "går dåligt" på natten.. Är det få avgångar eller går dom inte alls?
Citera
2008-03-09, 13:38
Medlem
zoddris avatar
Citat:
Hm ok, det låter ju bra! Men vad menar du med att bussarna "går dåligt" på natten.. Är det få avgångar eller går dom inte alls?

Väldigt få avgångar.
Har du otur så går sista bussen dit kring midnatt och vill du vara på krogen med polarna är det antingen taxi eller nykterhet (så du kan köra hem själv) som gäller.

Helt seriöst, skippa holmsund om du är ung student. Det är förmodligen det sämsta alternativet i Umeå.
Citera
2008-03-09, 22:45
Medlem
Holmsund är inte ett bra alternativ för studenter i umeå. Pluggar själv här och har i dagarna fått en lägenhet på haga efter att ha stått i kö på bostaden i 3.5 år. Skälet att jag fick den var att det är inflyttning på lördag så inte många andra var sugna. Det krävs alltså många års anmälan för att få en vanlig lägenhet där (obs inte studentlägenhet). Tycker annars att det finns många studentlägenheter ute på bostaden som inte har så många intressenter, och dessa är inte bara korridorsrum utan även 2or och treor på ålidhem och mariehem. Och dessa platser är att föredra före Holmsund är enkelt att se när Holmsund ligger så långt bort och den dåliga busskommunikationen gör det praktiskt taget omöjligt för alla utan bil att bo där. Dåliga områden i Umeå är annars bara dom som ligger långt borta ifrån centrum. Ex Holmsund och Obbola. Bor själv på Haga då jag tycker ålidhem och tomtebo är alldeles för långt bort ifrån centrum. Rekommenderar annars Berghem och Fridhem som ligger mitt emellan centrum och universitetet. Östermalm och öbacka funkar också men östermalm är lite trångt med sin planlösning. Öbacka är väldigt fint med utsikt över älven och strandpromenad. Ingen av stadsdelarna har dock många studentlägenheter utan det är mycket kontakter man får lite på eller bostadsrätter.

Allting väster om centrum eller på andra sidan älven kan fungera men inte om du inte har bil. En viss känsla av att komma utanför umgänget kan också vara lätt hänt då "alla" andra studenter bor runt universitetet och möjligheten till att gå och hälsa på någon så gott som försvinner.

Liljansbergen är förjävla dyra och det byggs fortfarande där. Annars ganska schysst läge för en student.
Citera
2008-03-10, 09:10
Medlem
osiriz88s avatar
Ok, då låter holmsud ej lockande. :/ Har en kötid på bostaden sedan sommaren 2006, och nu har jag ett erbjudande på holmsund. Har ej tackat ja ännu.

Vill inte förstöra min fina kötid på att flytta till ett ställe som har dåliga förbindelser. Men vafan, jag får ju inget annat. Tycker det är helt mystiskt att jag har så svårt att få en bostad trots min kötid sedan sommaren 2006.. Tycker att jag borde ha goda chanser. Men tydligen så finns det folk som köat ännu längre.

Tack för informationen ändå. Ska nu fundera allvarligt på detta. Har ca 2 dagar på mig innan tiden går ut..
Citera
2008-03-10, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Tycker det säger mer om din stereotypa bild av Ålidhem, än nåt annat.
Mja, det är mycket möjligt att jag fått en överdriven bild av stället. Men beksrivningen jag gav är tagen från mina 4 besök jag jag gjort på Ålidhem då jag hälsat på hos en av mina bekanta. Aldrig var det en behaglig ljudnivå i omgivningen.

Med risk för att gå lite offtopic: Är det någon som vet om det finns någon bra kurs för fotografering / hantering av digitala systemkameror i Umeå?
Citera
2008-03-10, 11:24
Medlem
JEzuss avatar
Holmsund finns inte på kartan för en student, ålder spelar ingen roll.
Vilken korre som helst på Ålidhem går före Holmsund alla dagar i veckan.

mvh
Citera
2008-03-10, 12:06
Medlem
Alla områden passar inte alla

Helt klart om man är student är väl inte Holmsund-Obbola att föredra annat än som en tillfällig lösning. Betr busstiderna så är de väl inte så dåliga. Under min tid i Umeå har jag för mig att nattbussarna till Holmsund och Obbola gick 01.10 nätter mot lördag och söndag. Men det kanske är annorlunda nu.

Min uppfattning om områdena är väl att om jag skulle flytta tillbaka till Umeå så föredrar jag nog ett område med så få studenter som möjligt, deras festande och supande stör mig. Att de sedan hela tiden klagar på studiebidragets otillräcklighet är stötande. Obs jag är ingen gammal surgubbe utan en en ung kille. Arbetande umebor, oavsett de är 20 eller 64 år, som måste stiga upp före fan på morgonen och därmed sova på nätterna är irriterade på skränande studenter som kan sova halva vardagarna och hela lör-och söndagarna.
Citera
2008-03-20, 02:14
Medlem
oyinbozs avatar
Enligt mig gör du som student bäst i att fokusera på områdena öster om E-4:an och norr om älven. Bekvämast skulle nog vara utefter, vad som även kan beskrivas som Umeås aorta, sträckan bussarna 1, 8, 3 m.fl. som trafikerar mellan centrum med omnejd, omniversitetet and beyond...

Om det blir flytt! Glöm inte att göra oss en tjänst och lägga upp en bild eller två på väg till ICA Maxi?
http://www.flashback.org/showthread.php?p=9646513#post9646513
Citera
2008-03-23, 19:42
Medlem
Citat:
Ok, då låter holmsud ej lockande. :/ Har en kötid på bostaden sedan sommaren 2006, och nu har jag ett erbjudande på holmsund. Har ej tackat ja ännu.

Vill inte förstöra min fina kötid på att flytta till ett ställe som har dåliga förbindelser. Men vafan, jag får ju inget annat. Tycker det är helt mystiskt att jag har så svårt att få en bostad trots min kötid sedan sommaren 2006.. Tycker att jag borde ha goda chanser. Men tydligen så finns det folk som köat ännu längre.

Tack för informationen ändå. Ska nu fundera allvarligt på detta. Har ca 2 dagar på mig innan tiden går ut..
Hur kan du inte få tag på en vettig lägenhet med den kötiden? Väldigt kräsen?
Annars så håller jag med övriga folket, Holmsund är en avsides håla. Du har väl inte tagit Holmsunds-lägenheten? Behöver du inte flytta förrän till hösten så invänta slutet av vårterminen, då ökar omsättningen av lägenheter markant och chansen att få tag på en hyfsad bostad ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in