2006-11-15, 19:37
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jo, det kanske finns vissa former av terapi. Men det sannolikaste (och billigaste) vore dock att man fick "medicin".

Nej, dagens samhälle är inte naturligt i många avseenden. Framförallt har man missat att alla inte kan gå på universitet och att manuellt arbete inte nödvändigtvis behöver innebära någon stausförlust. Glöm inte att att vända papper kan vara lika monotont som att skruva i skruvar på ett löpande band.

ja, i mitt fall tror jag faktiskt också att metamina vore det mest effektiva (om jag får ngt lär det väl bli concerta)
men iom att jag har "självmedicinerat" på olika sätt i många år lär jag säkert inte få något.

personligen skiter jag i statusförlust..jag vill inte göra tråkiga saker för att göra andra rika.
Citera
2006-11-15, 19:42
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
ja, i mitt fall tror jag faktiskt också att metamina vore det mest effektiva (om jag får ngt lär det väl bli concerta)
men iom att jag har "självmedicinerat" på olika sätt i många år lär jag säkert inte få något.

personligen skiter jag i statusförlust..jag vill inte göra tråkiga saker för att göra andra rika.

Nej, men grejen är att man skall arbeta för sig själv (samt ev. familj). Att andra blir rika på ditt arbete är en bieffekt som man inte kan hänga upp sig på. Här har man inte så mycket att välja på, lagen om överlevnad. Allt annat kallas helt enkelt för lathet.

Hur yttrar sig din ADHD då?
Citera
2006-11-15, 19:43
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Nej, men grejen är att man skall arbeta för sig själv (samt ev. familj). Att andra blir rika på ditt arbete är en bieffekt som man inte kan hänga upp sig på. Här har man inte så mycket att välja på, lagen om överlevnad. Allt annat kallas helt enkelt för lathet.

Hur yttrar sig din ADHD då?

främst som lathet
Citera
2006-11-15, 19:45
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
främst som lathet

Hehe, ja precis. Allmänmänskligt men dessvärre utgör det inte en ursäkt.

Testa den ursäkten på medeltiden...
Citera
2006-11-15, 20:03
Medlem
Hekate_66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_
Men nu till det som retar mej. ja blev satt på kö, 12 MÅNADER(!!!). och ändå kallar dom det för att de är en kort tid. ska det vara såhär ?

Jag väntade i 1,5 år på min utredning, sen fick jag vet att kommunen sorterade bort alla i kön som var över 35 år... de ansåg att vi som var såpass gamla lärt sig leva med detta och därmed inte hade samma behov som de yngre... och vips hade kommunen sparat en liten slant ansåg de. Jag får fortsätta att fladdra omkring likt ett höstlöv tills jag ligger still i graven..
Citera
2006-11-15, 20:06
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekate_66
Jag väntade i 1,5 år på min utredning, sen fick jag vet att kommunen sorterade bort alla i kön som var över 35 år... de ansåg att vi som var såpass gamla lärt sig leva med detta och därmed inte hade samma behov som de yngre... och vips hade kommunen sparat en liten slant ansåg de. Jag får fortsätta att fladdra omkring likt ett höstlöv tills jag ligger still i graven..

Men vad är ditt yrke i nuläget och vad önskar du dig i framtiden?
Citera
2006-11-15, 20:15
Medlem
zoccers avatar
Det är väl inte kommunen som gör utredningen så då är det väl heller knappast dom som sorterar bort någon.

Utredningen görs vanligtvis av något slag av team med neuropsykiatrisk kompetens när det gäller vuxna. För barn och ungdom är det väl BUP som gäller? Dessa neuro-team är oftast väldigt små med mycket begränsade resurser och de gör utredningar inte enbart på ADHD utan också andra bokstavsdiagnoser, Asperger, Catch22 m.m , dvs mycket inom autismspektrat. Behovet är stort och resurserna små, därav köerna.
I Stockholm har man nu försökt korta ner väntetiderna genom att en del av de vanliga mottagningarna inom psykiatrin har skaffat sig kompetensen att genomföra en sån utredning och att neuropsykteamet fungerar som ett slags konsult i svårbedömda ärenden. På så sätt har t.ex. de patienter som kommer till oss högst en veckas väntetid innan utredningen drar igång och den slutförs inom 2 månader, ibland snabbare. Så ser det ut idag.

Jag är dock väl medveten om att det ser mycket olika ut inom olika landsting, beroende på resurser och prioriteringar.
Citera
2006-11-15, 20:15
Medlem
Hekate_66s avatar
Citat:
Men vad är ditt yrke i nuläget och vad önskar du dig i framtiden?
Har ett fritt arbete med en förstående chef, jobbar som säljare.
Vill i framtiden tycka att det känns ok att sitta still och kunna känna mig normal.
Vill kunna veta innan vad som händer... inte sitta efteråt och försöka ställa allt till rätta..
Vill kunna hinna tänka efter före så att säga... kroppen rör sig fortare än huvet/tanken vill.
Citera
2006-11-15, 20:22
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekate_66
Har ett fritt arbete med en förstående chef, jobbar som säljare.
Vill i framtiden tycka att det känns ok att sitta sitt och kunna känna mig normal.
Vill kunna veta innan vad som händer... inte sitta efteråt och försöka ställa allt till rätta..
Vill kunna hinna tänka efter före så att säga... kroppen rör sig fortare än huvet/tanken vill.

Trivs du i detta yrke då? Gör du bra ifrån dig?

Själv vill jag se s.k. ADHD-människor som en typ av människor som är mer inriktade på kroppen än på huvudet. Inget fel i det. Vi har allt för många veka pseudo-akademiker idag. Vissa är mer inriktade på handling än reflektion.
Citera
2006-11-15, 20:27
Medlem
Hekate_66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Det är väl inte kommunen som gör utredningen så då är det väl heller knappast dom som sorterar bort någon.

Jag är dock väl medveten om att det ser mycket olika ut inom olika landsting, beroende på resurser och prioriteringar.

Du har helt rätt i att det inte är kommunerna som gör de prioriteringarna.. så det var fel ordval från min sida. Min remiss skrevs ut av min dotters läkare, remissens ställdes till vuxenenheten... som sen i sin tur nekade mig utredning... jag för min del har inte vetat om att jag skulle ha någon slags fel på mig... har trott att det är en del av min personlighet, har aldrig trott att jag behövt någon vård. Så i princip har de ju rätt.. jag har ju lärt mig att leva med det.. så jag klarar mig säkert utan vårdinsatser... livet med ev. ADHD är i alla fall mer spännande och tyvärr mer jobbigt. Men nu vet jag ju i alla fall varför jag ibland känner mig som ett UFO.
Citera
2006-11-15, 20:40
Medlem
Citat:
Trivs du i detta yrke då? Gör du bra ifrån dig?

Själv vill jag se s.k. ADHD-människor som en typ av människor som är mer inriktade på kroppen än på huvudet. Inget fel i det. Vi har allt för många veka pseudo-akademiker idag. Vissa är mer inriktade på handling än reflektion.
Kan du styrka dina kategoriseringar på något sätt?
Citera
2006-11-15, 20:54
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Kan du styrka dina kategoriseringar på något sätt?

Nej, inte i någon klinisk bemärkelse. Men personligen tror jag att att ADHD är mer kroppsmedvetna än icke-ADHD. Vilket knappast alltid bör utgöra en nackdel eller? Att man har "attention disorder" är väl tämligen normalt för en ung och energisk människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in