2006-11-15, 19:14
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Jag går i trean på gymnasiet, talade med min skolsköterska och sade att jag vill göra en diagnos för att fastställa urudvida ja har ADHD eler ej.
.
Efter ett par dagar meddelande hon mig att det skulle ta ungefär 2år innan jag skulle diagnoseras på barn och ungdomspsyket eller var det nu är diagnosen ställs.

Ungefär vecka efter det fick jag panikångest av något som indirekt har med med min ADHD att göra panikångestattackerna upprepade sig ett par gånger under tidsrymden av en vecka.
Jag gick då återigen till min skolsköterksa och frågade vad jag skulle göra åt problemet.

Ett par dagar efter det sade hon att jag skulle få en ADHD diagnos ställd, inom en månad!!!

Edit: Uppsala kommun rör det sig om i mitt fall. Kan tänka mig att väntetid varierar från kommun till kommum.

lyx..själv sitter man med en depression (mer eller mindre orsakad av adhd..) men inte knuffas man före i kön inte.

har hört att kön i enköping är på bara några veckor...funderar nästan på att skriva mig där istället för att gå och vänta.
Citera
2006-11-15, 19:15
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_
jojo. men med diagnosen kan man få medecinering, som i sin tur kan jämna ut en dag. så man inte är lika slut som efter ett hårt träningspass när man kommer hem på eftermiddagen.

mvh

Okej. Men vill du själv studera vidare på säg t.ex. universitet då?
Citera
2006-11-15, 19:15
Medlem
Citat:
det var som fan. hur prioriterar dom igentligen ? så om man får panikångest kommer man före ? eller har dom massa ledig tid som dom inte utreder folk på ?

mvh

precis på samma sätt som de gör på akuten..en kille som satt en yxa låret får hjälp innan killen med en sticka i foten.
Citera
2006-11-15, 19:17
Medlem
Jonas_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Okej. Men vill du själv studera vidare på säg t.ex. universitet då?

nej det vill jag inte. men nu ska ja gå på denhär utredningen iaf.
Citera
2006-11-15, 19:19
Medlem
Jonas_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
precis på samma sätt som de gör på akuten..en kille som satt en yxa låret får hjälp innan killen med en sticka i foten.

ja självklart. menmen nu får man bita i de sura äpplet och vänta istället :/
Citera
2006-11-15, 19:20
Medlem
Varangians avatar
Citat:
nej det vill jag inte. men nu ska ja gå på denhär utredningen iaf.

Jo, har du fått tid så kan du givetvis gå. Men jag stör mig lite grand på all denna diagnosfetischmen... Vissa har lättare för att koncentrera sig och sitta stilla än andra... Vilka är "sjuka"? Jebus... I grunden är vi alla apor.
Citera
2006-11-15, 19:22
Medlem
Citat:
Jo, har du fått tid så kan du givetvis gå. Men jag stör mig lite grand på all denna diagnosfetischmen... Vissa har lättare för att koncentrera sig och sitta stilla än andra... Vilka är "sjuka"? Jebus... I grunden är vi alla apor.

det är väl inte diagnosen som sådan man är ute efter utan det som fäljer med den.
Citera
2006-11-15, 19:25
Medlem
Varangians avatar
Citat:
det är väl inte diagnosen som sådan man är ute efter utan det som fäljer med den.

Du menar medicineringen som gör att du blir en god och lagom apatisk medborgare?

Detta är i min mening rätt ok om man tvunget bestämt sig för att plugga vidare, men glöm inte att det finns en massa i livet som inte har med studier och "lärdom" att göra... Det naturliga är fortfarande att arbeta med sina händer.
Citera
2006-11-15, 19:26
Medlem
Citat:
Men jag menar, om du nu skulle få en ADHD diagnos så skulle det göra vad?
Svårt att förklara, men utan diagnos kan kan man inte alltid för den hjälp man behöver. Har man ADHD diagnoserat är man berättigad till speciell undervisning, medicinering, os.v

Citat:
lyx..själv sitter man med en depression (mer eller mindre orsakad av adhd..) men inte knuffas man före i kön inte.
Jag har ochså svag depression, glömde nämna det i mitt första inlägg.
Men det kan ju inte skada att du drar till med att du får panikångest
Citera
2006-11-15, 19:29
Medlem
Citat:
Du menar medicineringen som gör att du blir en god och lagom apatisk medborgare?

Detta är i min mening rätt ok om man tvunget bestämt sig för att plugga vidare, men glöm inte att det finns en massa i livet som inte har med studier och "lärdom" att göra... Det naturliga är fortfarande att arbeta med sina händer.

du vet att det finns annat än medicin va?
sen så vill jag inte jobba...skulle helt klart mycket hellre plugga.
och det är faktiskt andra saker inblandade med..

men sure..jag skulle säkert kunna fungera i ett naturligare samhälle...
men dagens samhälle är fan inte naturligt...
Citera
2006-11-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Svårt att förklara, men utan diagnos kan kan man inte alltid för den hjälp man behöver. Har man ADHD diagnoserat är man berättigad till speciell undervisning, medicinering, os.v

Jag har ochså svag depression, glömde nämna det i mitt första inlägg.
Men det kan ju inte skada att du drar till med att du får panikångest

ja..det behöver jag ju inte ljuga så värst mycket om..eller jag drabbades ivajrefall av det ibland då under den perioden jag fick en remiss till utredning.
Citera
2006-11-15, 19:33
Medlem
Varangians avatar
Citat:
du vet att det finns annat än medicin va?
sen så vill jag inte jobba...skulle helt klart mycket hellre plugga.
och det är faktiskt andra saker inblandade med..

men sure..jag skulle säkert kunna fungera i ett naturligare samhälle...
men dagens samhälle är fan inte naturligt...

Jo, det kanske finns vissa former av terapi. Men det sannolikaste (och billigaste) vore dock att man fick "medicin".

Nej, dagens samhälle är inte naturligt i många avseenden. Framförallt har man missat att alla inte kan gå på universitet och att manuellt arbete inte nödvändigtvis behöver innebära någon stausförlust. Glöm inte att att vända papper kan vara lika monotont som att skruva i skruvar på ett löpande band.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in