2006-11-15, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_
Har alltid haft grova konsentrationsproblem i skolan, och mitt rekord för att sitta helt stilla ligger nog på en kvart. Jag är impulsiv, och blir lätt distraherad om ja ska göra något som jag inte tycker är jätteskoj. samtidigt som ja är ganska okontaktbar om ja gör något som är intressant

Men nu till det som retar mej. ja blev satt på kö, 12 MÅNADER(!!!). och ändå kallar dom det för att de är en kort tid. ska det vara såhär ?

Mvh

ligger mycket på psykvårdens axlar...därför det tar tid..dom har inte så måna psykologe/psykriater...som behövs.
Citera
2006-11-15, 23:06
Medlem
Mondobabys avatar
Hej Jonas,,,

har under två års tid gått igenom, concerta , ritalin och är nu inne på strattera.
har under de första månaderna haft hjälp av dessa, sen har effekten avtagit,,gradvis.

Har fått rådet av min läkare att testa fiskleverolja i kapsel, kombinerat med medicinen,
Tydligen så finns det något ämne i oljan som är likvärdig med den substanns som vi med adhd har för lite utav.

du kanske kan testa detta i väntan på utredning ,, kanske hjälper det dej lite iaf.
Citera
2006-11-15, 23:49
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekate_66
Har ett fritt arbete med en förstående chef, jobbar som säljare.
Vill i framtiden tycka att det känns ok att sitta sitt och kunna känna mig normal.
Vill kunna veta innan vad som händer... inte sitta efteråt och försöka ställa allt till rätta..
Vill kunna hinna tänka efter före så att säga... kroppen rör sig fortare än huvet/tanken vill..

Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Trivs du i detta yrke då? Gör du bra ifrån dig?

Själv vill jag se s.k. ADHD-människor som en typ av människor som är mer inriktade på kroppen än på huvudet. Inget fel i det. Vi har allt för många veka pseudo-akademiker idag. Vissa är mer inriktade på handling än reflektion.
Ser inte ut som Du egentligen svarar på Hekates svar på Din fråga...

ADHD är en väldigt kontroversiell diagnos, det är bara att söka på FB så ser man att det finns många och långa trådar om det.

Din poäng, vad jag förstår, är att samhället av idag inte tolererar avvikelser. De som inte passar in i skolsystemet för att de har svårt att koncentrera sig skulle i själva verket vara personer som har en "handlingsinriktad" läggning. Etc.

Jag tror att det finns en poäng i att ifrågasätta normalitetsbegrepp, både vad gäller psykisk sjukdom och andra fenomen. Men, det utesluter inte att det de facto finns sådant som kan kallas friskt eller sjukt och att det har ett värde både för individ och samhälle.

Om Hekate berättat att han hade problem i skolan för att han hade svårt att koncentrera sig, brusade upp lätt, hade svårt att sitta stilla, var impulsiv och ofta ångrade saker han gjort samt att han på vårdcentralen tagit ett blodprov som visade att han hade struma/sköldkörtelrubbning hade Du kanske resonerat annorlunda?

Hyperthyreos, överproduktion av sköldkörtelhormon, kan bero på olika grundsjukdomar men det kräver i princip alltid behandling. Det är en sjukdom som man vetat om länge. Först de senaste 30 åren har man tillräckligt bra undersökningstekniker för att i detalj kunna se hur sjukdomarna fungerar. Fortfarande kan man inte helt förklara en del av de autoimmuna sjukdomarna som ger struma.

Vad gäller ADHD är teorin i dagsläget att det är en medfödd rubbning i ett annat organ, hjärnan. Om 30 år kanske det visat sig att det väl går att beskriva hur den rubbningen ser ut. Eller så har det visat sig att det i själva verket var ngt annat organ som var boven, hjärnan interagerar ju med hela kroppen. Eller så har det visat sig att det inte var en sjukdom utan en psykologisk process. Jag tror dock chanserna för just det är små, man har dock hunnit forska en hel del på ADHD hittills.

Jag hoppa sinnerligt att Sverige inte kommer gå samma väg som USA där ADHD synes vara mycket överdiagnosticerat. Trots kravet på att utreda snabbt är det viktigt att det görs professionellt.

I slutändan så handlar det inte om samhällets intresse i att ge Hekate en diagnos utan om Hekate. Är man "överaktiv", impulsiv etc och trivs med det. Fine. Lev Ditt liv. Lider man av det och det dessutom beror på en obalans i transmittorsystem eller ngt annat som går att behandla så är det Hekate som väljer. Precis som jag väljer att ha glasögon, trots att det skulle kunna räknas som en normalvariant numera, trots att den som var närsynt kring år 0 förmodligen fick hjälp av andra eller fick svälta.
Citera
2006-11-15, 23:51
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Hej Jonas,,,

har under två års tid gått igenom, concerta , ritalin och är nu inne på strattera.
har under de första månaderna haft hjälp av dessa, sen har effekten avtagit,,gradvis.

Har fått rådet av min läkare att testa fiskleverolja i kapsel, kombinerat med medicinen,
Tydligen så finns det något ämne i oljan som är likvärdig med den substanns som vi med adhd har för lite utav.

du kanske kan testa detta i väntan på utredning ,, kanske hjälper det dej lite iaf.
Finns några studier på högdos Omega-3 till personer med ADHD som visat lovande resultat. Vad jag vet är det dock inte tillräckligt studerat ännu. Å andra sidan har man forskat massor på Omega-3 i andra sammanhang (ex hjärt-kärlsjukdom, depression etc) och inte sett några biverkningar.
Citera
2006-11-16, 00:14
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Ser inte ut som Du egentligen svarar på Hekates svar på Din fråga...

ADHD är en väldigt kontroversiell diagnos, det är bara att söka på FB så ser man att det finns många och långa trådar om det.

Din poäng, vad jag förstår, är att samhället av idag inte tolererar avvikelser. De som inte passar in i skolsystemet för att de har svårt att koncentrera sig skulle i själva verket vara personer som har en "handlingsinriktad" läggning. Etc.

Jag tror att det finns en poäng i att ifrågasätta normalitetsbegrepp, både vad gäller psykisk sjukdom och andra fenomen. Men, det utesluter inte att det de facto finns sådant som kan kallas friskt eller sjukt och att det har ett värde både för individ och samhälle.

Om Hekate berättat att han hade problem i skolan för att han hade svårt att koncentrera sig, brusade upp lätt, hade svårt att sitta stilla, var impulsiv och ofta ångrade saker han gjort samt att han på vårdcentralen tagit ett blodprov som visade att han hade struma/sköldkörtelrubbning hade Du kanske resonerat annorlunda?

Hyperthyreos, överproduktion av sköldkörtelhormon, kan bero på olika grundsjukdomar men det kräver i princip alltid behandling. Det är en sjukdom som man vetat om länge. Först de senaste 30 åren har man tillräckligt bra undersökningstekniker för att i detalj kunna se hur sjukdomarna fungerar. Fortfarande kan man inte helt förklara en del av de autoimmuna sjukdomarna som ger struma.

Vad gäller ADHD är teorin i dagsläget att det är en medfödd rubbning i ett annat organ, hjärnan. Om 30 år kanske det visat sig att det väl går att beskriva hur den rubbningen ser ut. Eller så har det visat sig att det i själva verket var ngt annat organ som var boven, hjärnan interagerar ju med hela kroppen. Eller så har det visat sig att det inte var en sjukdom utan en psykologisk process. Jag tror dock chanserna för just det är små, man har dock hunnit forska en hel del på ADHD hittills.

Jag hoppa sinnerligt att Sverige inte kommer gå samma väg som USA där ADHD synes vara mycket överdiagnosticerat. Trots kravet på att utreda snabbt är det viktigt att det görs professionellt.

I slutändan så handlar det inte om samhällets intresse i att ge Hekate en diagnos utan om Hekate. Är man "överaktiv", impulsiv etc och trivs med det. Fine. Lev Ditt liv. Lider man av det och det dessutom beror på en obalans i transmittorsystem eller ngt annat som går att behandla så är det Hekate som väljer. Precis som jag väljer att ha glasögon, trots att det skulle kunna räknas som en normalvariant numera, trots att den som var närsynt kring år 0 förmodligen fick hjälp av andra eller fick svälta.

Min poäng ligger i att människor som får en diagnos av samhället, säg ADHD, får dels en anti-social påspädning (jag är dokumenterat inte som andra) samt en ursäkt för att själv slippa ta ansvar (det är ju mitt hjärnfel).

Jag tror till fullo att dessa människor med ADHD-symptom mycket väl kan fungera inom samhällets ramar om de får jobba med kroppen. Kom ihåg att kroppsarbete är det naturliga, skrivbordstjänster är det abnorma...
Citera
2006-11-16, 03:11
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Min poäng ligger i att människor som får en diagnos av samhället, säg ADHD, får dels en anti-social påspädning (jag är dokumenterat inte som andra) samt en ursäkt för att själv slippa ta ansvar (det är ju mitt hjärnfel).

Jag tror till fullo att dessa människor med ADHD-symptom mycket väl kan fungera inom samhällets ramar om de får jobba med kroppen. Kom ihåg att kroppsarbete är det naturliga, skrivbordstjänster är det abnorma...
Vad som är "naturligt" har ett akademiskt intresse i dagens samhälle.
I den rådande kulturen så kan inte alla samla nötter och brottas med vårtsvin. Menar Du att de som är födda med en viss typ av hjärna helt enkelt bör finna sig i att göra det de gör bäst vilket skulle utesluta ex högskola?
En person med ADHD kan vara väl så smart men i ett samhälle där formella meriter krävs så blir man effektivt utestängd från en massa möjliga arbeten. Till sin egen och samhällets nackdel.

Vad gäller ansvarsfrågan så tror jag det kan ligga något litet i det. Det vägs dock upp av andra effekter i att få ett namn för sitt problem. Ex att förstå skillnaden mellan att ha koncentrationsbesvär och att vara korkad. En förbättrad självkänsla leder i regel till mer ansvarstagande.

För övrigt så uppstår samma problem med diagnoser som ex reumatism, whiplash, colon irritabile, migrän, depression etc i oändlighet. Sjukdomsvinster lyckas folk hitta i de mest irrelevanta diagnoser. (Min hälsporre hindrar mig från att ställa upp för mina vänner...)
Citera
2006-11-16, 12:55
Medlem
NedMedAllts avatar
Citat:

Frågan är om Varangian har ett kroppsarbete?
Det är ju lätt att säga åt andra att de skall skaffa ett kroppsarbete och inte dröma om att studera.
Citera
2006-11-16, 12:59
Medlem
NedMedAllts avatar
Citat:
Själv vill jag se s.k. ADHD-människor som en typ av människor som är mer inriktade på kroppen än på huvudet. Inget fel i det. Vi har allt för många veka pseudo-akademiker idag. Vissa är mer inriktade på handling än reflektion.

Jag vill se ditt inlägg som elitistiskt svammel.

Citat:

Får man inte ADHD diagnosen så får man omdömet slö alternativt Bråkig/ouppfostrad som omdöme i skolan om man har ADHD.
Vilket är stigmatiserande och en antisocial påspädning det också eller hur?
Och om man känner sig värdelös och slö så är ju risken stor att man självmedecinerar
med alkohol tex.
Sådana här vulgär-teorier som du lägger fram håller inte för en närmare granskning.
Citera
2006-11-16, 13:28
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NedMedAllt
Får man inte ADHD diagnosen så får man omdömet slö alternativt Bråkig/ouppfostrad som omdöme i skolan om man har ADHD.
Vilket är stigmatiserande och en antisocial påspädning det också eller hur?
Och om man känner sig värdelös och slö så är ju risken stor att man självmedecinerar med alkohol tex.

Det är ju jäkla konstigt att man tänker sig att alla ungar ska vara skapta i samma form! Får man inte vara annorlunda utan att endera kallas för bråkig och slö alternativt ADHD. Fattar man inte att folk är olika och har olika lätt för att lära sig där det ena sättet inte är bättre eller sämre än det andra. Det tycker jag är synd! Det måste till en allmän attitydförändring! Ska vi åka runt och missionera i Sverige NMA?
Citera
2006-11-16, 13:31
Medlem
NedMedAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Det är ju jäkla konstigt att man tänker sig att alla ungar ska vara skapta i samma form! Får man inte vara annorlunda utan att endera kallas för bråkig och slö alternativt ADHD. Fattar man inte att folk är olika och har olika lätt för att lära sig där det ena sättet inte är bättre eller sämre än det andra. Det tycker jag är synd! Det måste till en allmän attitydförändring! Ska vi åka runt och missionera i Sverige NMA?

Kanske det.
Citera
2006-11-16, 13:37
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NedMedAllt
Kanske det.

Ser man till våra avatarer så lär vi ju bli ett trevligt par. Hanibal Lector och och... ja vad ska vi kalla dig? Bakunnin?
Citera
2006-11-16, 16:37
Medlem
Jonas_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Hej Jonas,,,

tackar för ett bra tips. får testa

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in