Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-11-12, 22:47
  #1
Medlem
Mucklans avatar
Hur gör ni era skal till mörsare/konstbomber?
Hur ni limmar, med vilket lim osv.
Vad ni har som mallar med mera?
Jag menar alltså den "kulan" som själva stjärnorna och krevadladdningen ligger i!
Hur stor skillnad är det på cylindriska vs. sfäriska?
Ska börja rulla egna inom en snar framtid!

Mvh
Citera
2006-11-12, 23:03
  #2
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mucklan
Hur gör ni era skal till mörsare/konstbomber?
Hur ni limmar, med vilket lim osv.
Vad ni har som mallar med mera?
Jag menar alltså den "kulan" som själva stjärnorna och krevadladdningen ligger i!
Hur stor skillnad är det på cylindriska vs. sfäriska?
Ska börja rulla egna inom en snar framtid!

Mvh

Själva skalen köper nog de flesta, tex från SK.

Man kan också gjuta sig en form i gips, glasfiber och sedan presa papper i den, papper som man först har haft lim på.

Såhär ser en form av gips och bly ut
http://img.photobucket.com/albums/v6...hemimaking.jpg
(om skaparn inte vill ha bilden här, pm:a så tar jag bort den).

Sedan så måste du "pasta" den när den är fylld med stjärnor och "burst" laddning. Då limmar du pappersbitar utanpå tills lämplig tjocklek.

Sfäriska bomber ger MYCKET bättre symertri!

Mvh
Citera
2006-11-13, 00:16
  #3
Medlem
Till runda bomber använder jag skalhalvor av pressad papp från kina, och klistrar sedan på ett antal lager vanligt kraftpapper (80 g/m2) med Nitors cellulosaklister , eller vanligt tapetklister.

Skalhalvor kan köpas från exempelvis SK. Att använda färdiga skalhalvor spar mycket tid och besvär, jämfört med att göra egna. Men vill man absolut göra egna fungerar en tennisboll bra som form för för 3".

Jag brukar klistra på 3-4 lager kraftpapper per tum bombdiameter. Ett lager består av fyra pappersremsor vars bredd är ungefär lika med en åttondel av bombens omkrets, och längden ungefär lika med omkretsen minus bredden. Jag lägger på remsorna så att de korsar varandra två och två vid motstående poler, och försöker sprida polerna för de olika lagren jämt över bomben för att få ett jämntjockt skal.

Eftersom 80g/m2 kraftpapper är ganska tunnt och följsamt, kan man spara tid genom att klistra med dubbla pappersremsor, och således lägga på två lager åt gången.

Efter att ha lagt på sex lager papper gnuggar jag bomben mot en hård yta för att jämna till skalet, och sedan får bomben torka innan nästa omgång lager läggs på.

Man kan spara en del tid och besvär genom att förbereda pappersremsorna på ett effektivt sätt. Helst ska klistret ha trängt in i pappret, så att detta är mjukt och följsamt.

Jag brukar klippa till kraftpapper till ark av lagom storlek. Jag lägger några sådana ark ovanpå varandra med ordentligt med klister emellan. Pappret får sedan ligga och suga åt sig klistret ett tag. Sedan knycklar jag ihop pappret och knådar det så att det blir mjukt. Slutligen slätar jag ut pappret, och klipper till lagom breda remsor.

Innan jag lindar på remsorna klämmer jag ut överflödigt klister ur högarna med remsor genom att gnugga på dem med en glasflaska, med tunn plast emellan för att inte remsorna ska gå sönder.

Det här är inte den enda metoden att klistra på papper på runda bomber, och jag påstår inte att min metod skulle vara bättre än någon annan. Det finns en rad olika metoder beskrivna i litteraturen.

Till cylinderbomber använder jag papprondeller från SK till 3" och 4". Lindar papper med tapetklister runt lämplig form (brukar använda glasflaskor av samma diameter som papprondellerna), drar ut formen lite så att det blir ett överhäng av papper, stoppar i en papprondell med hål i, viker in det utstickande pappret, och plattar till. Drar sedan ut formen, och låter pappburken torka.

Efter att burken laddats med sitt innehåll tejpar jag på en papprondell som lock i toppen. Sedan lindar jag in bomben med 1.5 mm hampsnöre som smetats in med tapetklister, först vertikalt, och sedan horisontellt. Till sist lindar jag in den i några varv papper med tapetklister, och viker in det i ändarna.

Även vad gäller cylinderbomber finns det en mängd olika metoder beskrivna i litteraturen.

Vad gäller cylinderbomber vs. runda bomber, så går cylinderbomber oftast snabbare att tillverka än runda bomber, eftersom de får sin styrka främst från snöre, och inte kräver så mycket papper. För en given diameter rymmer de mer stjärnor än runda bomber, men ger inte lika symmetriska krevader som välgjorda runda bomber kan göra.

Om man verkligen vill dra nytta av symmetrin hos ett runt skal, måste man ha en ganska kraftfull separationsladdning. Det kan då bli rätt trickigt att få stjärnorna att tända, i synnerhet vad gäller kulörta satser. Jag har fortfarande problem med detta ibland, trots att jag gjort hundratals stjärnbomber från tre till åtta tum.

Det enklaste, säkraste, och billigaste är kanske att börja med cylinderbomber med en separationsladdning av granulerat svartkrut.

Mvh,
Kaj
Citera
2006-11-13, 09:16
  #4
Medlem
Mucklans avatar
Tack så mycket Kaj och fox!
Citera
2006-11-13, 16:29
  #5
Medlem
Det kanske är mycket begärt men ni har möjligtvis inte några bilder som visar hur detta går till.
Jag vet att jag har sett någon bildserie på nått utländskt forum men jag hittar inte det längre.

Mvh johansson
Citera
2006-11-14, 19:00
  #6
Medlem
Fox 2s avatar
Eftersom detta är något jag stödjer, så här är lite länkar.

Detta är en guide hur man bygger en form för att göra sina egna bombskal.

http://www.xsorbit2.com/users/apcfor...num=1105170731

Man får ta Ctrl C, Ctrl V (kopiera) samt ta bort mellanrummet mellan 0:an och 7:an

Guide hur man gör lim av mjöl och vatten samt hur man "pastar" en sfärisk konstbomb samt lite andra vetiga saker.

http://30-06pyro.tripod.com/3006sama...hnics/id2.html

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback