• 1
  • 2
2006-11-12, 21:01
Medlem
lill-mes avatar
Jag har tänkt på en sak, som säkert många andra har tänkt på. Men vad fan.

Allting du ser runt dig, varje växt. apparat, innehåller i apparaten, huvudbonader allting som finns. Inte bara för människans skull, utan växter för djur, precis allting, har ju ett syfte. Eller hur? För om det inte hade något syfte, skulle det ju inte existera? Allting som vi skapar, allting som jorden producerar osv, har ju en funktion.

Är det korrekt?
Eller kan någonting motbevisa det?
Citera
2006-11-12, 21:33
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Fästingar har inget jävla syfte.

Iaf enligt mig som fått hjärnskador efter kreaturen, fast det kanske var en "nödvändig" del i mitt liv. Vad fan vet jag.

Nej, men om du ser som jag gör det:

"every action has a re action" så kan du nog tänka på hur jag menar.. alltså att om inte fästingen fans kanske inte dittan o dattan skulle skett som skulle lätt mig på en annan "väg" än den jag är på idag.
Citera
2006-11-12, 21:43
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill-me
Allting du ser runt dig, varje växt. apparat, innehåller i apparaten, huvudbonader allting som finns. Inte bara för människans skull, utan växter för djur, precis allting, har ju ett syfte. Eller hur?
Att något har ett syfte innebär att det skapats av någon i ett visst syfte. Det är uppenbarligen inte fallet med allting, då det mesta skapats av opersonliga krafter, så du har fel. Däremot kan förstås det mesta utnyttjas i något syfte, men det är inte detsamma som att det har ett syfte.
Citat:
För om det inte hade något syfte, skulle det ju inte existera?
Nej, det där är nog bara något du fått för dig.
Citera
2006-11-12, 22:00
Medlem
Mannen med det störiga nicket har rätt, du har fel.
De funderingar du tar upp var något som redan Aristoteles funderade kring, hans ansåg att världen var ändamålsenlig och att den i slutändan var skapad för människans skull. Växterna existerade för djurens skull och djuren existerade för människans skull. Lite krutiosa bara.
Citera
2006-11-12, 22:09
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Att något har ett syfte innebär att det skapats av någon i ett visst syfte. Det är uppenbarligen inte fallet med allting, då det mesta skapats av opersonliga krafter, så du har fel. Däremot kan förstås det mesta utnyttjas i något syfte, men det är inte detsamma som att det har ett syfte.

Nej, det där är nog bara något du fått för dig.

Skapats av någon i ett visst syfte? Refererar du nu till en person eller ett djur etc?

Ett träd som exempel, det har inte skapats av någon person, utan av ett annat träd. Men det trädet har ett syfte, det ger syre. Det ger hem åt små insekter m.m.
Och eftersom det trädet skapades av pollen, från ett annat träd. Har det trädet då fått funktionen att ha pollen, för att kunna föra sitt syfte vidare och mera globalt.

Och någonting jag har fått för mig? :P
Jag tror ingenting skapas som inte fyller någon som helst funktion. Oavsett om det är människan som skapar det, naturen. Evolutionen osv.
Allting måste ju ha en mening alltså ett syfte.
Citera
2006-11-12, 22:17
Medlem
Citat:
Skapats av någon i ett visst syfte? Refererar du nu till en person eller ett djur etc?

Ett träd som exempel, det har inte skapats av någon person, utan av ett annat träd. Men det trädet har ett syfte, det ger syre. Det ger hem åt små insekter m.m.
Och eftersom det trädet skapades av pollen, från ett annat träd. Har det trädet då fått funktionen att ha pollen, för att kunna föra sitt syfte vidare och mera globalt.

Jag tror ingenting skapas som inte fyller någon som helst funktion. Oavsett om det är människan som skapar det, naturen. Evolutionen osv.

Världen har utvecklats i symbios, det betyder inte att någonting har ett särskilt "syfte", det är precis som att säga att allt har en mening.

Det du är ute efter, men inte hittar ord för, är kanske funktion.
Citera
2006-11-12, 22:54
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:

Jag refererar till något som kan kallas någon, en varelse med avsikter; eljest är det inte korrekt att tala om ett syfte. Ett träd som skapats helt utan mänsklig inblandning har inget syfte; det finns ingen som syftar till något med trädets existens. Ett träd som planterats har däremot ett syfte; den som planterat trädet har syftat på något visst mål när hon sått.

Citat:
Nej, allting måste inte ha en mening eller ett syfte. Det är bara något du "tror", något du fått för dig utan grund, måhända av vana att leva i en civiliserad och i mångt och mycket artificiell värld där så mycket av det man stöter på har producerats i ett syfte och med en mening.
Citera
2006-11-12, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Fästingar har inget jävla syfte.

Så säger alla...

Jag tror att de möjligen finns för att hjälpa till med sjukdomsspridning. För naturens balans behövs det något som stoppar upp sånt som växer för fort.
Människan har sedan länge succesivt brutit ned barriär efter barriär i naturen och någon gång har människa tänkt en gång för mycket i sin strävan efter välmående.
Citera
2006-11-12, 23:56
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag tror att de möjligen finns för att hjälpa till med sjukdomsspridning. För naturens balans behövs det något som stoppar upp sånt som växer för fort.
Vem har producerat fästingarna för att skapa sjukdomsspridning, och varför söker denna varelse »naturens balans», och vad är »naturens balans»?
Citera
2006-11-12, 23:56
Bannlyst
Det här är nästan en religös fråga, Om nu allt är skapat för ett endamål måste då inte någon ha styr det?
Citera
2006-11-13, 05:40
Bannlyst
Har ni inte ställt er den kunskapsteoretiska frågan: Hur förvissar man sig vilket syfte en viss företeelse har? Hur avgör man om det är sant eller falskt att företeelsen har ett angivet syfte?

Jag har fått intrycket att tillskrivandet av syfte till olika ting och processer på det hela taget är en subjektiv och godtycklig affär.

Förresten, vilket syfte har blindtarmen?
Citera
2006-11-13, 09:22
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Så säger alla...

Människan har sedan länge succesivt brutit ned barriär efter barriär i naturen och någon gång har människa tänkt en gång för mycket i sin strävan efter välmående.

Och om alla säger så?

De flesta säger så utan att ha en liten jävla insikt i ämnet.

Jag var 1/92 (tror jag) 2004 som blev "knullad" av djuret (tbe med hjärnskador som följd), så min åsikt är att de inte har ett endaste jävla syfte på denna jord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in