Citat:
Ursprungligen postat av lill-me
Skapats av ngon i ett visst syfte? Refererar du nu till en person eller ett djur etc?
Ett trd som exempel, det har inte skapats av ngon person, utan av ett annat trd. Men det trdet har ett syfte, det ger syre. Det ger hem t sm insekter m.m.
Och eftersom det trdet skapades av pollen, frn ett annat trd. Har det trdet d ftt funktionen att ha pollen, fr att kunna fra sitt syfte vidare och mera globalt.
Och ngonting jag har ftt fr mig? :P
Jag tror ingenting skapas som inte fyller ngon som helst funktion. Oavsett om det r mnniskan som skapar det, naturen. Evolutionen osv.
Allting mste ju ha en mening allts ett syfte.
Om trdets "syfte" r att skapa syre, vad r d syrets "syfte". Om inte syret har ngot syfte s har ju inte trdet ngot syfte heller.
Jag fortstter glatt. Syrets syfte r att ge liv t djur. Djurens syfte r att skapa koldioxid. Koldioxidens syfte r att ge liv t trdet.
Fr att det skall finnas ett syfte s mste det finnas nskan av ngon/ngot.
Fyller livet ngon som helst funktion? Vem/vad vill att djur och vxter skall finnas?
Religioner har lst detta mha en "gudomlig plan", allts vxter och djur och allt annat har som uppgift att flja (i brist p bttre ord) denna plan.
Men vad r d syftet med denn "gudomliga plan"? Att gud skall bli glad?
Detta kan man filosofera om hur lnge som helst utan att komma fram till ngonting frutom cirkelresonemang och ondliga kedjor med varfr?/drfr!/varfr?/drfr!
Sjlv njer jag mig med att inse att jag inte r kapabel att frst Den Stora Sanningen och istllet vara glad fr det lilla. Ignorance is bliss.