2013-09-10, 13:14
Medlem
FuN-LighTs avatar
Jag har en fråga... Kan man plocka en svamp åt gången eller måste man ta alla på samma gång? Just nu har jag en svamp som växt väldigt snabbt medan de andra är små.
Citera
2013-09-10, 17:57
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuN-LighT
Jag har en fråga... Kan man plocka en svamp åt gången eller måste man ta alla på samma gång? Just nu har jag en svamp som växt väldigt snabbt medan de andra är små.

Skörda allt på en och samma gång, ju mindre man pillar i substratet desto mindre risk för kontiminering...

(stavfel, sömnbrist)

mvh M
Citera
2013-09-11, 02:47
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuN-LighT
Har den stuckit iväg på tok för mycket (10 cm längre) jämfört med de andra så kan du i värsta fall tvätta händer och underarmar noga (ska man alltid göra innan man handskas med svamplådorna) innan du avlägsnar svampen. Jag skulle dock vänta tills den är klar att plockas, dvs precis innan hatten vecklats ut.
Citera
2013-09-14, 01:11
Medlem
123psyks avatar
Har ett gäng sporer som förvarats runt 1 år i min polares fönsterkarm med morgonsol. Inte helt öppet såklart utan i folie, i en låda som legat i en annan kasse.

Fråga 1) värt att ens försöka odla något ifrån det eller är dem förstörda?

Fråga 2) var kan man smidigast köpa vermikulit och perlit? Finns det att få tag på online på något ej spårbart sätt kanske?
Citera
2013-09-14, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123psyk
Har ett gäng sporer som förvarats runt 1 år i min polares fönsterkarm med morgonsol. Inte helt öppet såklart utan i folie, i en låda som legat i en annan kasse.

Fråga 2) var kan man smidigast köpa vermikulit och perlit? Finns det att få tag på online på något ej spårbart sätt kanske?

Blomsterhallen/blomstetlandet etc.
Citera
2013-09-14, 14:29
Medlem
Julistajas avatar
Citat:

1) Ingen aning.

2) Vermikulit och perlit hittar du online på olika trädgårdssajter och grow shops. Googla? "Ej spårbart"? Vermikulit och perlit är något som dagligen används - förutom av seriösa hobbyodlare - i den kommersiella trädgårdshandeln till plantor. Finns ingen som helst anledning att noja på att ayna eventuellt "spårar".
Senast redigerad av Julistaja 2013-09-14 kl. 14:29. Anledning: tillägg
Citera
2013-09-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity069
Hejsan, är ny här men låt oss säga att ja beställde en growkit och jag fick hem den utan problem, kan polisen på något sätt ha sett paketet och planerat att jag ändå skulle få hem paketet och efter ett par veckor komma hem till mig och busta mig?

Ja det hände min kompis för något år sedan.
Det blev tråkiga följder av det besöket.
Citera
2013-09-17, 12:31
Medlem
elopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trippmin

Berätta mer, vilka blev följderna?
Citera
2013-09-17, 21:26
Medlem
Citat:

Knappast, det vore brottsprovokation, förmodligen har dom haft span och haft något annat att gå på.

Du ska knappast tro att polisen släpper igenom en growbox för att vänta tills att något brott begås.

Det skulle inte vara bevisprovokation då inget brott begåtts som gett ett spår, brottet skedde dvs efter att dom fått nys om hans beställning.
Citera
2013-09-19, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Berätta mer, vilka blev följderna?

Dryga böter och övervakare. Cannabis, svamp hade de hemma. Samt att de tog alla rökredskap
Citat:
Ursprungligen postat av inclouds
Knappast, det vore brottsprovokation, förmodligen har dom haft span och haft något annat att gå på.
Du ska knappast tro att polisen släpper igenom en growbox för att vänta tills att något brott begås.

Det skulle inte vara bevisprovokation då inget brott begåtts som gett ett spår, brottet skedde dvs efter att dom fått nys om hans beställning.

Ja det kanske kan stämma men de var inte så pundiga.

Paketet innehöll typ 15 gram svamp ifrån Elefanten med.
Men det här med brottsprovokation är ju lite luddigt. Jag menar det är ju inte ovanligt att polisen följer stora knarklangare för att se vem som är mottagare av kilon. Gömmer sig i buskar där de vet att narkotika ligger och väntar på att bli hämtade ist för att bara ta det.
Citera
2013-09-19, 21:13
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inclouds

Har hänt förrut, tullen beslogtog packet, odlade skiten, räknade mängden och sen åkte personen ditt för narkotika-innehav.

Finns tidningsartiklar runt på nätet...

Citat:

1) Nej, köp nya sporer. Jag hade inte spenderat mitt tid att odla svamp med sporer som låter (i ditt inlägg) misshandlat och ej garanterad de är friska och lever.

2) Går inte missa, som andra nämnt så finns det i stora blomsterbutiker som plantagen.
Senast redigerad av Mystiqe 2013-09-19 kl. 21:16.
Citera
2013-09-19, 23:12
Medlem
≈MisterPapa≈s avatar
Citat:
Dryga böter och övervakare. Cannabis, svamp hade de hemma. Samt att de tog alla rökredskap

Ja det kanske kan stämma men de var inte så pundiga.

Paketet innehöll typ 15 gram svamp ifrån Elefanten med.
Men det här med brottsprovokation är ju lite luddigt. Jag menar det är ju inte ovanligt att polisen följer stora knarklangare för att se vem som är mottagare av kilon. Gömmer sig i buskar där de vet att narkotika ligger och väntar på att bli hämtade ist för att bara ta det.
Men det här är ju så himla konstigt. Det betyder ju att det är ett jäkla lotteri varje gång man ska beställa en growbox på nätet. Vad är oddsen och är det värt det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in