2013-08-22, 19:13
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deepup
Vad tror ni, mögel? Den i fokus samt den bakom ser lite suspekta ut i hattarna.
https://anonfiles.com/file/9de958ebf69afc38dd495dc9adce705b
https://anonfiles.com/file/44ada156bb1238d68e8aacd2e13ffe9f

Plocka dom spruckna stackarna?
https://anonfiles.com/file/8cfbdb7ace584bfa44dce18853ec3dff

Kan du ringa in i bilden vart du tror mögeln är?

Sen finns det fler olika mögel-sorter...som jag såg på dina bilder tyckte de såg helt friska ut...förrutom med de fuckade hatar....jag är inte insatt om det men det nämndes på annat forum att det är nåt sorts ofarlig virus som svampar kan få och se helt efterblivna ut.
Har själv fått sådana skadade svampar men har inte påverkat min growbox samt det gick att äta utan problem.

Citat:
Värsta är att det fortfarande kommer upp små nybörjare, dom har ju naturligtvis inte en chans att komma i kapp. Hur gör man med dom allra minsta vid skörd?

Allt ska skördas oavsett om de inte har hunnit växa färdig, att låta små-svampar och aborts (stav-fel) bli dunkat för nästa flush är onödig risk, då risken de kan ruttna och mögla....

Säkerhet förre osäkerhet =)

mvh M
Citera
2013-08-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
Kan du ringa in i bilden vart du tror mögeln är?

https://anonfiles.com/file/d57de89ef9220453ee69ab5be76473c2

Dom har en "utstickande" grön nyans i jämförelse med samtliga i båda boxarna.
Annars har jag inte noterad något annat suspekt. Stammarna är väldigt luddiga och yviga, som dom ska, förmodar jag?

-

Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
Allt ska skördas oavsett om de inte har hunnit växa färdig, att låta små-svampar och aborts (stav-fel) bli dunkat för nästa flush är onödig risk, då risken de kan ruttna och mögla....

Säkerhet förre osäkerhet =)

mvh M

Misstänkte detta, värsta är att då får jag ner och gräva på sidorna utav boxarna, då dom ligger där och knör mot plasten... Lite folie tipsade någon om, får väll bli ett varv i nästa omgång.

tack
Citera
2013-08-23, 00:49
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deepup
https://anonfiles.com/file/d57de89ef9220453ee69ab5be76473c2

Dom har en "utstickande" grön nyans i jämförelse med samtliga i båda boxarna.
Annars har jag inte noterad något annat suspekt. Stammarna är väldigt luddiga och yviga, som dom ska, förmodar jag?

-

Misstänkte detta, värsta är att då får jag ner och gräva på sidorna utav boxarna, då dom ligger där och knör mot plasten... Lite folie tipsade någon om, får väll bli ett varv i nästa omgång.

tack

Hej.

Okey, jag hade inte oroat mig...för min del ser inte ut som mögel.

Här är en bra länk till dig när det verkligen gått snett till

Helt rätt om folie, själv kör jag med aluminium-folie då den håller sig fast till growboxen samt tål fuktighet.

Oavsett så lycka till med din odling =)

mvh M
Senast redigerad av Mystiqe 2013-08-23 kl. 00:54.
Citera
2013-08-23, 19:31
Medlem
Slitet-Golvs avatar
"Fast" i Malmö sedan 4 dagar tillbaka, hur länge brukar det ta? Någon som vet. Nu förstår jag att det är svårt att svara då det är olika jämt, men det står ingenting om tullen, utan endast

(2) Processed at MALMOE - SWEDEN MALMOE - SWEDEN 14:23
(1) Departed Facility in MALMOE - SWEDEN MALMOE - SWEDEN 14:23

. Skulle tullen ha varit och nosat på den så antar jag att det skulle ha registrerats som det. Kanske vill de ha skatt på sakerna? Eller vad det brukar vara. Departed = Lämnat, men varför stannade den kvar sedan? men jag tycker att det borde ha stått något mer/registrerats vid den här tidpunkten.

Kan visserligen ha åkt från ett ställe i Malmö till ett annat ställe i Malmö, sedan helt enkelt stannat där.
Senast redigerad av Slitet-Golv 2013-08-23 kl. 20:00.
Citera
2013-09-06, 09:03
Medlem
SoYCBarretts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
"Fast" i Malmö sedan 4 dagar tillbaka, hur länge brukar det ta? Någon som vet. Nu förstår jag att det är svårt att svara då det är olika jämt, men det står ingenting om tullen, utan endast

(2) Processed at MALMOE - SWEDEN MALMOE - SWEDEN 14:23
(1) Departed Facility in MALMOE - SWEDEN MALMOE - SWEDEN 14:23

. Skulle tullen ha varit och nosat på den så antar jag att det skulle ha registrerats som det. Kanske vill de ha skatt på sakerna? Eller vad det brukar vara. Departed = Lämnat, men varför stannade den kvar sedan? men jag tycker att det borde ha stått något mer/registrerats vid den här tidpunkten.

Kan visserligen ha åkt från ett ställe i Malmö till ett annat ställe i Malmö, sedan helt enkelt stannat där.

Hur har det gått för dig?
Citera
2013-09-06, 13:34
Medlem
cmndRIOTs avatar
Vet inte vilken tråd jag ska stjäla till det här, men: HJÄÄÄLP! Mitt growkit har fastnat i tullen Fick ett brev där det stod att jag via telefon ska höra av mig till Tullverket i Malmö. Hur allvarligt är det här? Är det bara att neka, även fast allt betalades med kort osv? Tänkte antingen köra på "Jag hade ingen aning om att det var olagligt, det stod ingenstans!", eller "Jag hade fest den dagen, måste ha varit någon idiot som ville busa och köpte med mitt kort." Vad låter bäst? Antar att det är något lugnare eftersom jag bara ska ringa ett samtal?
Citera
2013-09-06, 15:18
Medlem
forwardflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmndRIOT
Vet inte vilken tråd jag ska stjäla till det här, men: HJÄÄÄLP! Mitt growkit har fastnat i tullen Fick ett brev där det stod att jag via telefon ska höra av mig till Tullverket i Malmö. Hur allvarligt är det här? Är det bara att neka, även fast allt betalades med kort osv? Tänkte antingen köra på "Jag hade ingen aning om att det var olagligt, det stod ingenstans!", eller "Jag hade fest den dagen, måste ha varit någon idiot som ville busa och köpte med mitt kort." Vad låter bäst? Antar att det är något lugnare eftersom jag bara ska ringa ett samtal?

Ring INTE! Kasta brevet och glöm bort att det har hänt. För att vara på den säkra sidan så bör du göra dig av med alla olagligheter som du kan tänkas ha hemma, ifall du skulle åka på en husrannsakan.
Citera
2013-09-06, 15:53
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmndRIOT

Var det inte någon här i Sverige som fick sitt growbox taget i tullen, men de satte igång odlingen för att räkna ut hur mycket svamp GM kunde få ut och sedan åkte ditt....

Jag vet det var inget lösning på dina problem, när du tog upp om growbox så kom jag ihåg incidenten.

mvh M

edit....jepp så var det.

http://www.dn.se/nyheter/tullen-odlade-fardigt-knarksvamp/
Citera
2013-09-06, 20:37
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Ska dessa plockas nu?

https://anonfiles.com/file/8a05af748986a19804ad4df87916d9b3

Jag har ytterligare en till låda med likadant innehåll och ungefär samma storlek. Vissa av dem har blivit lite svarta, mest på kanten, kan det vara "blåmärken" då dem har stött emot påsen vid lyft av hela kittet?
Senast redigerad av Slitet-Golv 2013-09-06 kl. 20:40.
Citera
2013-09-06, 21:07
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ska dessa plockas nu?

https://anonfiles.com/file/8a05af748986a19804ad4df87916d9b3

Jag har ytterligare en till låda med likadant innehåll och ungefär samma storlek. Vissa av dem har blivit lite svarta, mest på kanten, kan det vara "blåmärken" då dem har stött emot påsen vid lyft av hela kittet?

Hej.

Ja, dags att skörda på direkten innan sporerna svämmar över hela påsen.

Jag ser ingen blåmärke på kanten, men svamparna ser helt frisk ut som jag ser på bilden.
Det svarta-lilla är sporer, när hinnan går av/spricker, brukar det bli lite svart runt på kanterna.

Mvh M
Citera
2013-09-09, 12:07
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Det här med torkning. Jag plockade dem på kvällen sjätte september och idag är det den nionde september, men dem har inte torkat än? Jag kör dubbelmacka av tidningar och har svampen i mitten. Jag har försökt att separera dem så mycket som det går så att dem får torka en och en, vad gör jag för fel? Dem har minskat i storlek rejält, men jag känner att dem är mjuka och känns gummiaktiga fortfarande. Dem är alltså inte spröda och torra.

Dem står i rumstemp/svalt.
Citera
2013-09-09, 16:37
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Det här med torkning. Jag plockade dem på kvällen sjätte september och idag är det den nionde september, men dem har inte torkat än? Jag kör dubbelmacka av tidningar och har svampen i mitten. Jag har försökt att separera dem så mycket som det går så att dem får torka en och en, vad gör jag för fel? Dem har minskat i storlek rejält, men jag känner att dem är mjuka och känns gummiaktiga fortfarande. Dem är alltså inte spröda och torra.

Dem står i rumstemp/svalt.

Börja att väga svamparna när de är färskplockade, för att sedan avgöra hur mycket har det torkats under torkningsprocessen.

.Börja med att skära igenom stammen om det är grova svampar (för att torkningen ska gå snabbare).
.Lägg dem i svart tyg/tyg-material.
.Ha varmt glöd-lampa ovanför tyget.

.När de är torra & hårda, de svampar du ska inte bruka på ett tag, vacummpacka dem och lägg dem i kylen med mörk förpackning.

mvh M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in