• 1
  • 2
2006-11-08, 18:53
Medlem
-Q-s avatar
Läget är så här, att jag vill börja käka lite nyttigare.
Men jag har ett otroligt dåligt kök, med två urkassa plattor och 2 kvadratdecimeter arbetsyta. Vilket gör minsta lilla matlagningsakt till en ren pina.
Att koka upp lite pasta, hacka till lite bacon och grönsaker och slänga ihop med pastan och creame frache räknas som snabbt och lätt som fan i ett bra och rymligt kök, i mitt är räknas det som ett projekt och seriös middag.

Så jag behöver alltså tips på lätt- och snabblagad mat som är nyttig (ovan nämnda räknar jag inte som nyttig), den ska såklart vara god, och hälst varm, då jag mår bättre av varm mat på något vänster.
Gärna med så mycket hel- och halvfabrikat som möjligt, då det skär ner på arbetet som måste göras.
Citera
2006-11-08, 19:09
Med dom kraven blir det svårt...

Själv slänger jag in en kycklingfilé i ugnen och sen käkar jag den med keso till, otroligt nyttigt och gott.
Citera
2006-11-08, 19:19
Medlem
Gudruns avatar
Att koka upp lite pasta, hacka till lite bacon och grönsaker och slänga ihop med pastan och creame frache räknas som snabbt och lätt som fan i ett bra och rymligt kök, i mitt är räknas det som ett projekt och seriös middag.

Varför är det inte nyttigt??

Har du ingen restaurang i din närhet som gör "riktig" mat?
Kanske kan du köpa matlådor där och ha i frysen??
Annars vetto sjutton

Vad är nyttigt för dig???
Citera
2006-11-08, 19:41
Medlem
-Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun

Varför är det inte nyttigt??

Har du ingen restaurang i din närhet som gör "riktig" mat?
Kanske kan du köpa matlådor där och ha i frysen??
Annars vetto sjutton

Vad är nyttigt för dig???
ok, det kanske inte är onyttigt, känns bara som det, jag vet inte. det är väl ett mellanting, det är inte direkt nyttigt, men det är inte onyttigt heller. Om du förstår vad jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Anade nästan det, får väl flytta till en lägenhet med ett normalt kök.
Fast ditt tips lät nog rätt ok, ska testas, en kyklingfilé får tom plats i min pygméugn.
Citera
2006-11-08, 19:49
Medlem
relativs avatar
Quorn är nyttigt och lättlagat. Att steka lite quornfärs, slänga i krossade tomater, koka upp pasta och hacka upp lite grönsaker (du sa ju nyttigt!) måste väl räknas som lättlagat i alla fall?

Vill man köra lite överkurs (i din bok är det nog det iaf :P) kan man ju ha i lite lättgrädde, lök och paprika i färsen.

Annars finns det quornfiléer som du kan steka upp och göra ris och currysås till. Filéerna är ungefär som kyckling.
Citera
2006-11-08, 19:50
Medlem
Eigenfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
Anade nästan det, får väl flytta till en lägenhet med ett normalt kök.
Fast ditt tips lät nog rätt ok, ska testas, en kyklingfilé får tom plats i min pygméugn.

Får du möjligtvis in en form Stinas Kyckling i ugnen? Isåfall har du ju något mer bra att ha som bas, koka ris eller grönsaker till.

Latmans-chili con carne brukar jag göra. Stek köttfärs, i med en påse kryddmix, passerade tomater och vita bönor och koka upp. Avnjuts med rivna morötter och mörkt bröd.
Citera
2006-11-08, 20:36
Medlem
yeahgrrs avatar
koka bulgur på ena plattan ( ca 10 minuter), hacka champinjoner, lök och soltorkade tomater och stek på andra plattan. Slå över "steket" i bulgurpannan och rör om.... varmt , gott, nyttigt och snabblagat
Citera
2006-11-08, 21:38
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Använd ugnen så mycket du kan. Att skala, hacka, skiva några grönsaker och potatis sen kasta det i en form är inte mycket jobb hoppas jag.
Sen behöver du bara steka på något i en panna till det.
Det räcker med en liten gryta för att fluffa till potatismos du kan värma i micron ett par dagar efter ifall du gör mycket.
Finns tusentals "One pot" recept, många grytor och gratänger. Köp en ler gryta och en dutch-oven. Det enda man igentligen behöver.
Citera
2006-11-10, 19:32
Medlem
-Q-s avatar
Citat:

Själv slänger jag in en kycklingfilé i ugnen och sen käkar jag den med keso till, otroligt nyttigt och gott.
Käkat en halv helgrillad kykling 2 dagar i rad nu med Keso (cilli och taco) med sallad (isberg, gurka, rödlök). Mycket gott, och tackar dig för tipset! Hoppas bara att helgrillad kykling är nyttigt och inte 2 much fat.
Mer tips mottages gärna!
Citera
2006-11-11, 15:50
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
Käkat en halv helgrillad kykling 2 dagar i rad nu med Keso (cilli och taco) med sallad (isberg, gurka, rödlök). Mycket gott, och tackar dig för tipset! Hoppas bara att helgrillad kykling är nyttigt och inte 2 much fat.
Mer tips mottages gärna!

Kyckling är det nyttigaste köttet som finns och så är det så otroligt gott! Keso är de väl lite si o så med men de finns ju lättkeso borde ju va bra. Men man tröttnar ju såklart... Ibland byter jag ut kyckling mot vårrullar.
Citera
2006-11-11, 23:14
Medlem
stRs avatar
Citat:
Kyckling är det nyttigaste köttet som finns och så är det så otroligt gott! Keso är de väl lite si o så med men de finns ju lättkeso borde ju va bra. Men man tröttnar ju såklart... Ibland byter jag ut kyckling mot vårrullar.

Du har ju uppenbarligen inte en jävla aning vad du snackar om.
Vad är onyttigt med keso?
Citera
2006-11-12, 00:03
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relativ
Quorn är nyttigt och lättlagat. Att steka lite quornfärs, slänga i krossade tomater, koka upp pasta och hacka upp lite grönsaker (du sa ju nyttigt!) måste väl räknas som lättlagat i alla fall?

Vill man köra lite överkurs (i din bok är det nog det iaf :P) kan man ju ha i lite lättgrädde, lök och paprika i färsen.

Annars finns det quornfiléer som du kan steka upp och göra ris och currysås till. Filéerna är ungefär som kyckling.
Quorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in