Citat:
Ursprungligen postat av FunZie
Jaså ok!
Så polisutb. vägen är den bästa att gå. Så egentligen är det ganska svårt att bli livvakt. Det verkar betydligt bättre att bli polis, jobba som det i ett par år och sedan avancera till livvakt. Om jag går via polisvägen, kan jag söka där eller är det också något som man blir erbjuden?
Det är ju rätt svårt att säga att det ena är "bättre" än det andra. Det är i grunden två olika yrken, väktare respektive polis, vilka i slutänden har vissa likheter.
Går Du via väktaryrket så har Du med lite tur all utbildning betald av arbetsgivaren och dessutom lön under tiden; några "hundår" som rondväktare eller ordningsvakt (eller liknande) krävs dock för att Du ska kunna gå vidare. Ska Du gå via polisyrket ska Du för det första bli antagen, plugga i två år + en termins aspirantutbildning. Därefter ska Du jobba ett tag och sedan lyckas bli antagen till livvakteriet.
Sedan, som Azrael säger, finns det en begränsning för hur länge Du får vara livvakt inom polisen, väkteriet har mig veterligt ingen sådan. Men just kostnads- och tidsaspekten av att gå polisbanan kan vara värd att ta med i beräkningarna.