• 1
  • 2
2006-05-05, 09:33
Medlem
MunchenCallings avatar
http://www.aftonbladet.se/vss/stockh...819660,00.html

Får svenska livvakter bära vapen? Trodde det enbart var reserverat för poliser.
Citera
2006-05-05, 10:16
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
http://www.aftonbladet.se/vss/stockh...819660,00.html

Får svenska livvakter bära vapen? Trodde det enbart var reserverat för poliser.

Livvakter ÄR poliser, eftersom SÄPO är de enda som får kalla sig livvakter, allt de andra (från bevakningsföretag etc) heter personskydd.
Citera
2006-05-05, 10:16
Medlem
Senators avatar
Inte får, men de kan få bära handeldvapen, om du e med på hur jag menar. Som ovan säger, så förutsätter jag att du ej menar polisens personal.

Mvh
Citera
2006-05-05, 11:49
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senator
Inte får, men de kan få bära handeldvapen, om du e med på hur jag menar. Som ovan säger, så förutsätter jag att du ej menar polisens personal.

Mvh

Nej, jag är inte med på hur du menar.
Tycker det framgår av artikeln att de inte är poliser som utbildas där, utan civila. Därför undrar jag om civilt utbildade "personskyddare", kalla det vad ni vill, men ni vet jag menar, om de får lov att bära vapen.

Han har lång erfarenhet av livvaktsyrket och driver Academia Praetoriae Mundi, en livvaktsutbildning i Täby.
Jag tolkar det som att det inte är en polisskola som drivs i Säpos regi
Citera
2006-05-05, 12:04
Medlem
Ankdammsmans avatar
För ett par år sedan så skyddades Göran Perssons bostad i Malmö av privata (uniformerade) vakter som bar vapen.
Citera
2006-05-05, 12:47
Medlem
Citat:
Tycker det framgår av artikeln att de inte är poliser som utbildas där, utan civila. Därför undrar jag om civilt utbildade "personskyddare", kalla det vad ni vill, men ni vet jag menar, om de får lov att bära vapen.

Han har lång erfarenhet av livvaktsyrket och driver Academia Praetoriae Mundi, en livvaktsutbildning i Täby.

Ja civila livvakter kan få bära vapen. Det vanligaste är väl securitas livvakter.
Citera
2006-05-05, 14:34
Medlem
Senators avatar
Citat:

Ok.
Jo, du får alltså inte "per automaktik" bära handeldvapen i din yrkesutövning efter att man genomgått personskyddsutb. Det måste den organisation du är anställd av, ansöka om. Blev jag nått tydligare?

Mvh
Citera
2006-05-05, 15:02
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Det måste den organisation du är anställd av, ansöka om.

För nåt år sedan var det ett program på tv om ett par av dessa företag som utbildar livvakter/personskydd i Sthlm. Det visade sig att personerna bakom företagen inte var direkt Guds bästa barn. Tror det var i samma veva som man kikade vad det var för filurer som man gett rätt att handla med vapen i Sverige.
Citera
2006-05-05, 15:20
Medlem
Engelbreckts avatar
Så här är det: I lagens mening är det bara SÄPO som har och utbildar livvakter i Sverige. Generellt anses termen dock beskriva ett yrke i största allmänhet och många använder den om alla som arbetar med personskydd.

Personskyddsväktare har rätt att efter genomgången utbildning bära skjutvapen i sitt tjänsteutövande. Både Securitas och Falck tillhandahåller personskyddsväktare. Oftast är inte dessa beväpnade, men möjligheten finns om hotbilden kräver det.

Utöver personskyddsväktare så använder man sig av annan personal som t.ex. specialutbildade förare och säkerhetskonsulter som inte alltid är personskyddväktare och inte får bära vapen.

De Securitas-vakter som vaktar t.ex. Solliden är pistolbeväpnade skyddsvakter och bär vapen i egenskap av just det, trots att de utför ett arbete som man normalt förknippar med livvakter. Om det är en mycket låg hotbild mot personen kan en vanlig väktare sköta personskyddet även om det är ovanligt.

I Sverige finns det också en del företag som utbildar livvakter för internationell tjänst och då är det naturligtvis helt andra regler som gäller.

Det stom ställer till problem är att det finns ett tomrum mellan de juridiska termerna livvakt och personskyddväktare, vad de personer som faller i det tromrummet ska kallas har jag inget bra svar på. Personskyddare?
Citera
2006-05-05, 15:54
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
För nåt år sedan var det ett program på tv om ett par av dessa företag som utbildar livvakter/personskydd i Sthlm. Det visade sig att personerna bakom företagen inte var direkt Guds bästa barn. Tror det var i samma veva som man kikade vad det var för filurer som man gett rätt att handla med vapen i Sverige.

Om man skall nischa sig inom säkerhetsbranschen, så skall man vara ostraffad. Då jävlar sticker man ut från mängden.
Citera
2006-05-05, 22:24
Medlem
Citat:
Om man skall nischa sig inom säkerhetsbranschen, så skall man vara ostraffad. Då jävlar sticker man ut från mängden.
Näe Du, det där stämmer inte riktigt. Alla väktare som arbetar i av länsstyrelsen auktoriserade bevakningsföretag genomgår en årlig laglydnadskontroll. Länsstyrelsen drar i princip omgående in ett godkännande om det finns noteringar i misstanke- och belastningsregistren. Även lämpligheten i övrigt prövas. Se länsstyrelsens hemsida. Ordningsvakter registerkontrolleras årligen av polismyndigheten och kan bli av med jobbet på samma grunder.

Så finns det naturligtvis företag som tillhandahåller andra typer av tjänster än väktare / ordningsvakter / skyddsvakter etc, t ex "entrévärdar", "säkerhetsutbildare" eller "säkerhetskonsulter". Dessa behöver inte vara kollade och kan vara vilka som helst. Men att påstå att de ostraffade i säkerhetsbranschen är unika är inte sant.

Så där, nu blev det en liten utvikning. Så för att raskt övergå till topic så ger gode Engelbreckt en utförlig beskrivning av vad som gäller. Det kan tilläggas att det finns/kan finnas vapenbärande personal i princip samtliga väktarkategorier; väktare, ordningsvakter, skyddsvakter, personskyddsväktare och värdetransportörer (förekommer inte idag, men ABAB i Malmö tror jag bar vapen in på 1990-talet). För personskyddsväktare gäller att man ska informera polisen vid varje tillfälle, samt att det skall finnas en hotbild som motiverar det.

Här hittade jag en sida som beskriver vapenbärandet (sid 3).

Edit: stavfel.
Citera
2006-05-06, 00:30
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Näe Du, det där stämmer inte riktigt. Alla väktare som arbetar i av länsstyrelsen auktoriserade bevakningsföretag genomgår en årlig laglydnadskontroll. Länsstyrelsen drar i princip omgående in ett godkännande om det finns noteringar i misstanke- och belastningsregistren. Även lämpligheten i övrigt prövas. Se länsstyrelsens hemsida. Ordningsvakter registerkontrolleras årligen av polismyndigheten och kan bli av med jobbet på samma grunder.

Så finns det naturligtvis företag som tillhandahåller andra typer av tjänster än väktare / ordningsvakter / skyddsvakter etc, t ex "entrévärdar", "säkerhetsutbildare" eller "säkerhetskonsulter". Dessa behöver inte vara kollade och kan vara vilka som helst. Men att påstå att de ostraffade i säkerhetsbranschen är unika är inte sant.

Så där, nu blev det en liten utvikning. Så för att raskt övergå till topic som ger gode Engelbreckt en utförlig beskrivning av vad som gäller. Det kan tilläggas att det finns/kan finnas vapenbärande personal i princip samtliga väktarkategorier; väktare, ordningsvakter, skyddsvakter, personskyddsväktare och värdetransportörer (förekommer inte idag, men ABAB i Malmö tror jag bar vapen in på 1990-talet). För personskyddsväktare gäller att man ska informera polisen vid varje tillfälle, samt att det skall finnas en hotbild som motiverar det.

Här hittade jag en sida som beskriver vapenbärandet (sid 3).

Jo, du har eventuellt rätt. De är (kanske) ostraffade men många figurerar i diverse polis, åklagar-utredningar. Det backar jag inte på.

Intressant att du hänvisar till just PSS, om än i ett annat sammanhang. PSS, företaget som fick sin F-skattsedel indragen, för ca ett år sen. Inte straffad, men slarviga med betalningar till fogden...

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in