2011-08-07, 07:49
Bannlyst
Jag tror Varanus Salvator då den har mer "vapen" om man säger så. Hände, fötter aa du fattar
Citera
2011-08-07, 21:35
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpirituzSancti
Hmm, boan känns rätt klen när man håller i den, och lägger man den i gräsmattan så är man rädd at en mus ska ta död på den. Så jag lägger min röst på varanen, den känns mer reptil`aktig.

Klen? En mus ta kål på den? Du underskattar nog boa ormarna en HEL del. Jag gillar varanerna men en stooooor boa, är inget man leker med.

Nu tog jag visserligen upp en av de mindre boerna ( constrictur imperastor) men tar vi en av de större på fyra meter så kan det bli riktigt tufft. Varanen kan säkert bitas hårt men en del ormar klarar ju av att ta bett från aligatorer o krokodiler...kanske inte dessa "mindre" constrictors men det blir en tuff match.
Citera
2011-08-07, 22:34
Medlem
SpirituzSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Klen? En mus ta kål på den? Du underskattar nog boa ormarna en HEL del. Jag gillar varanerna men en stooooor boa, är inget man leker med.

Nu tog jag visserligen upp en av de mindre boerna ( constrictur imperastor) men tar vi en av de större på fyra meter så kan det bli riktigt tufft. Varanen kan säkert bitas hårt men en del ormar klarar ju av att ta bett från aligatorer o krokodiler...kanske inte dessa "mindre" constrictors men det blir en tuff match.

Det har försökt döda mig, så underskatta gör jag inte precis, men det är den känslan jag får när jag håller/ser den.

Men om dom 2 arterna ska "tävla" så ska det vara jämn vikt, alltså inte en 4 meters boa mot en halmeters varan
Citera
2011-08-08, 03:07
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Det har försökt döda mig, så underskatta gör jag inte precis, men det är den känslan jag får när jag håller/ser den.

Men om dom 2 arterna ska "tävla" så ska det vara jämn vikt, alltså inte en 4 meters boa mot en halmeters varan

Det skrev jag i ursprungsposten. En Bandvaran kan bli mellan två-tre meter och väga mellan 40-75 kg ( beroende vilken sida man läser på). Så det rör sig om stora ormar här nu.

Vad för slags orm har försökt att döda dig? En majsorm eller? En fullvuxen boa har inga problem med en mus som du tycktes tro.
Citera
2011-08-08, 06:47
Medlem
Citat:
Vilket djur skulle vinna mellan två fullvuxna exemplar i utmärkt skick?

Varanus Salvator (bandvaran) vs t ex Boa red tail?

Eller Bandvaranen vs boa constrictor imperator ( blir ca 2.5 m lång)

Bara nyfiken.
http://www.youtube.com/watch?v=xQEd_DQGtEQ

Förmodligen iscensatt.
Citera
2011-08-08, 10:44
Medlem
SpirituzSanctis avatar
Citat:
Det skrev jag i ursprungsposten. En Bandvaran kan bli mellan två-tre meter och väga mellan 40-75 kg ( beroende vilken sida man läser på). Så det rör sig om stora ormar här nu.

Vad för slags orm har försökt att döda dig? En majsorm eller? En fullvuxen boa har inga problem med en mus som du tycktes tro.

En boa på 1,7 meter, den fick ett bra tag om min hals en gång. Men han är fortfarande min vän
Citera
2011-08-08, 14:02
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
En boa på 1,7 meter, den fick ett bra tag om min hals en gång. Men han är fortfarande min vän

Amen dudeeee, det där var ju en liten orm. Knappt större än en kungspyton. För att en constrictor ska kunna tillfoga en människa allvarliga skador behöver den vara minst 2.5-3 meter o väga runt 12 kg.

Samma i den här här matchen.

Mitt youtube funkar inte, men har tidigare sett en match i vattnet mellan en mindre varan o någon slags constrictor orm, där vann ormen till slut.
Citera
2011-08-27, 17:21
Medlem
Croissantens avatar
Citat:
Vilket djur skulle vinna mellan två fullvuxna exemplar i utmärkt skick?

Varanus Salvator (bandvaran) vs t ex Boa red tail?

Eller Bandvaranen vs boa constrictor imperator ( blir ca 2.5 m lång)

Bara nyfiken.

Beror självklart på hur "fighten" skulle se ut. Varanen skulle bara kunna bita till ormen lite för att sedan avvakta tills ormen dör av infektionen den kommer få. Likaså kommer ormen vinna om varanen försöker bita ihjäl den då det bara är att krama ihjäl ödlan.
Citera
2011-08-28, 20:47
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
En gorilla ska visst vara något rent överjävligt stark, de har en benstruktur som är något utöver vad en chimpans kommer i närheten av. Benstrukturen i sig ska visst enligt förståsigpåare vara en indikator på den muskulära uppbyggnaden.

Namnet Allan dyker upp i mitt bakhuvud och en tidigare diskussion om detta på Kollozeum.

Det var nog jag som åsyftades eftersom jag satte in bilder på mitt skelettmaterial på bl.a schimpas och gorlla. Gorillans skelettben är helt otroligt massiva och kraftfulla. En kraftig gorillahannes överarmsben är kraftigare än våra lårben. Vårt skelett ter sig tämligen ynkligt i jämförelse. Även schimpansens skelettben som är betydligt mindre uppvisar även tydliga tecken på att de besitter en fantastisk styrka.
Citera
2011-11-29, 20:10
Medlem
Hundar och strider

Vilken av de olika typerna/raserna av hundar som finns är de främsta i strid, dvs i en kamp om överlevnad? Man har hört mycket om hur dessa kamphundar i fel händer och missbrukande ägo ibland skadat djur och människor, ibland nästan bortom livets gräns.
Är dessa de främsta?

Min andra fråga är hur den "främsta hunden" skulle lyckas i en kamp med andra djur i ungefär samma storlek, exempelvis hund och varg, hund och hyena. osv Vad tror ni?

Jag ska tillägga att jag inte har några som helst intressen att plåga djur och dyl, jag är enbart intresserad av hur det i teorin ser ut om djurs "skickligheter"/förmågor till överlevnad.
Senast redigerad av flashfever 2011-11-29 kl. 20:22.
Citera
2011-12-04, 09:44
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
Vilken av de olika typerna/raserna av hundar som finns är de främsta i strid, dvs i en kamp om överlevnad? Man har hört mycket om hur dessa kamphundar i fel händer och missbrukande ägo ibland skadat djur och människor, ibland nästan bortom livets gräns.
Är dessa de främsta?

Min andra fråga är hur den "främsta hunden" skulle lyckas i en kamp med andra djur i ungefär samma storlek, exempelvis hund och varg, hund och hyena. osv Vad tror ni?

Jag ska tillägga att jag inte har några som helst intressen att plåga djur och dyl, jag är enbart intresserad av hur det i teorin ser ut om djurs "skickligheter"/förmågor till överlevnad.

http://www.youtube.com/watch?v=of-EKyPTJNM
Citera
2011-12-11, 17:50
Medlem
bombaccis avatar
Vilken orm tror ni skulle vinna mellan dessa? Boa Constrictor imperator vs Jungle carpet python?

http://en.wikipedia.org/wiki/Boa_constrictor_imperator

http://www.ophidia-projects.com/Extr...rCostaRica.jpg

VS

http://www.popularpets.net/snakes/ca...pet-python.php

http://www.arbreptiles.com/boids/jcpm3.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in