• 1
  • 2
2006-11-01, 10:02
Medlem
Tonfisk,sallad,ris 3 nyttiga produkter som blir en nyttig måltid för den som bryr sig om sin kropp.
Citera
2006-11-01, 15:32
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Fullkornsmakaroner:

Näringsvärde per 100 g
Energivärde 1400 kJ
Energivärde 340 kcal
Protein 14 g
Kolhydrat 65 g
varav sockerarter 3,0 g
Fett 2,0 g
varav mättat fett 0,5 g
Kostfiber 6,0 g
Natrium 0,005 g
Fosfor 240 mg 30%*
Järn 3,8 mg 27%*
Magnesium 87 mg 29%*
* % av RDI (rekommenderat dagligt intag)*

Snabbmakaroner
Näringsvärde per 100 g
Energivärde 1500 kJ
Energivärde 350 kcal
Protein 12 g
Kolhydrat 71 g
Fett 2,0 g
Tiamin 0,40 mg 29 %*
Riboflavin 0,15 mg 9 %*
Niacin 6,3 mg 35 %*
Vitamin B6 0,35 mg 18 %*
*% av RDI (Rekommenderat Dagligt Intag)

Energiskillnaden är minimal, dock kan fullkorn mätta aningen mer. Samma andel fett. Snabbmakaroner innehåller dock aningens mer kolhydrater eftersom fullkorn innehåller några gram mer kostfibrer. Annars är ju basen i båda durumvete så det är ju samma. Om man läser listan rätt så innehåller de helt olika näringsämnen, svårt att rangordna dem men t.ex. natrium får vi ju i oss för mycket generellt även om det var lite fullkornsmakaronerna innehöll.

Kostfibrer är inte alltid bättre med mer, får man i sig tillräckligt så räcker ju det. Förstår inte denna hetsjakt på snabbmakaroner, de är ju goda. Det är inte så lätt att man kan säga att det ena är nyttigt och det andra onyttigt, det är jäkligt liten skillnad på dem.

det är skillnad på snabba och långsamma kolhydreter. Fullkorn mätar mer. För en som inte tränar regelbundet så är snabba kolhydrater meningslöst, då överskottet av det hela förvandlas till fett. Sen kan man såkalrt käka de tibland. men fullkorn är bättre att käka.
Citera
2006-11-01, 15:39
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickan Melinda
Jag är nog på rätt riktning vad det gäller maten. Äter uteslutet fullkornspasta om jag ska äta pasta, men funderar på att byta till dinkelpasta, som är aningen dyrare, för att inte säga dubbelt så dyrt, men mycket nyttigare.

Jag har även börjat med mycket fisk, speciellt lax som man kan komma över billigt ibland när butikerna har kampanjer.
Bönor har jag aldrig vart så glad i, men försöker lära mig att tycka om det.. Man får väl ta en sorts böna i taget.. Just nu är det kidneybönor som är på tapeten.

Jag äter väldigt sällan bröd utan kör på knäckebröd med makrill.
Vad det gäller sötpotatis så känns det omöjligt att hitta. I USA är sötpotatis den enda sorten som säljs, men i Sverige verkar den vara lost.

I det stora omfånget så vet jag väl som är nyttigt, men har svårt att släppa en del gammal husmanskost som man alltid ätit.
Jag satsar mycket på märket GoGreen och har fyllt upp skafferiet med linfrön, sesamfrön, havre och en massa annat gott.

Det jag är ute efter är kanske mer nyttiga alternativ till sallader. Så som sötpotatisen.. men det kanske är svårt att lista ut någonting.

Jag har däremot tänkt göra egna chips i ugnen och dipp av avokado. Genast mycket nyttigare än en påse Estrella!

Vad det gäller alla tipsen jag fått från "Du är vad du äter" så är jag mycket medveten om vad som är nyttigt i den aspekten.
Jag var mer ute efter vart man kan handla allting billigare. Så som pumpafrön, valnötter osv.

Du har ju börjat bra.

sötpotatis har jag hittat på hemköp. Något dyrare, men det kanske är värt det. Sen om man inte käkar potatis så ofta heller. Sen är ju allt viltkött bra. Renskav och älgskav är mycket gott. På www.arla.se kan du hitta en massa recept som är nyttiga eller något smalare.

andra sidor
www.tasteline.se
www.gi-recept.se
www.tv4.se deras matsidor har en dle gi-recept
Sen som du kanske vet så kan man ju ladda ner "du är vad du äter" recpetboken på tv3 hemsida

Då kan göra mumsiga äppelchips. Skiva tunna skivor av ca 2 äpplen, som du lägger på en plåt. Krydda med kanek. In i ugnen på 45 grader i 10 timmar. Öppna ugnen då och då för att det ska komma in lite luft.

har du några tips på hur man minskar sötsuget. Jag äter nyttigt, men torskar me roch mer på godis. en liten bit till kaffet. Blir kanske lite mer en en bitm och det kanske blir lite väl ofta.

Gäller väl också att hitta en träningsform man tycker är rolig. Jag funderar på att införskaffa en motionscykel och en boxningssäck.
Citera
2006-11-01, 20:30
Medlem
Flickan Melindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Du har ju börjat bra.

sötpotatis har jag hittat på hemköp. Något dyrare, men det kanske är värt det. Sen om man inte käkar potatis så ofta heller. Sen är ju allt viltkött bra. Renskav och älgskav är mycket gott. På www.arla.se kan du hitta en massa recept som är nyttiga eller något smalare.

andra sidor
www.tasteline.se
www.gi-recept.se
www.tv4.se deras matsidor har en dle gi-recept
Sen som du kanske vet så kan man ju ladda ner "du är vad du äter" recpetboken på tv3 hemsida

Då kan göra mumsiga äppelchips. Skiva tunna skivor av ca 2 äpplen, som du lägger på en plåt. Krydda med kanek. In i ugnen på 45 grader i 10 timmar. Öppna ugnen då och då för att det ska komma in lite luft.

har du några tips på hur man minskar sötsuget. Jag äter nyttigt, men torskar me roch mer på godis. en liten bit till kaffet. Blir kanske lite mer en en bitm och det kanske blir lite väl ofta.

Gäller väl också att hitta en träningsform man tycker är rolig. Jag funderar på att införskaffa en motionscykel och en boxningssäck.

Härligt svar! Precis i denna form jag ville ha svar!
Suveränt tips på chips. Kan man köpa kanek på Hemköp?

Jag har också ett tips för att lindra sötsuget som brukar vara enormt hos mig varje kväll.. Köp KROM-tabletter på hälsokosten. Kostar cirka 1:-/tabletten. En burk med 100 tabletter brukar jag köpa och ta varje kväll till kvällsmaten eftersom jag vet att mitt sötsug kommer när jag är mätt.

Vad det gäller motion så har jag verkligen hittat rätt. Fick en push i livet och skrev in mig på gym för tre veckor sedan. Nu tränar jag 1-2 timmar om dagen, 6 dar i veckan.
2-3 dagar i veckan tar jag en promenad på morgonen i rask takt.
Varje kväll är jag på gymet och gör lite olika. Pilates, yoga, vattengympa, simning, kondition, aurobic, step, dans, styrketräning och en massa annat kul!

Jag funderar på att ha "flytande dag" den dagen i veckan då jag inte träna. Så passar det bra om jag bara äter flytande mat den dagen och rensar ut kroppen på slagg och skit.
Citera
2006-11-01, 21:46
Medlem
Citat:
det är skillnad på snabba och långsamma kolhydreter. Fullkorn mätar mer. För en som inte tränar regelbundet så är snabba kolhydrater meningslöst, då överskottet av det hela förvandlas till fett. Sen kan man såkalrt käka de tibland. men fullkorn är bättre att käka.

Det är ingen praktiskt skillnad på dem, dels spelar GI i en måltid mindre roll samt så tror alla att snabbmakaroner har högt GI eftersom miffot Paulun använde fel snabbpasta i sina tabeller, han använde rispasta. Det är samma ingridienser i skiten, bara lite olika form.

Du har dessutom totalt missuppfattat att något överskott av kolhydrater förvandlas till fett, novo lipogenes(att kolhydrater blir till fett) är rätt sällsynt. Vad du är ute efter är blodsockervariation och insulinresponsen, dock blir du inte fetare av att äta snabbmakaroner om du äter lika mycket energi från snabbmakaroner som fullkorn.

Fullkorn är inte bättre om jag får i mig tillräckligt med näring och fibrer från andra håll.
Citera
2006-11-01, 21:58
Medlem
Citat:
Jag är nog på rätt riktning vad det gäller maten. Äter uteslutet fullkornspasta om jag ska äta pasta, men funderar på att byta till dinkelpasta, som är aningen dyrare, för att inte säga dubbelt så dyrt, men mycket nyttigare.

Jag har även börjat med mycket fisk, speciellt lax som man kan komma över billigt ibland när butikerna har kampanjer.
Bönor har jag aldrig vart så glad i, men försöker lära mig att tycka om det.. Man får väl ta en sorts böna i taget.. Just nu är det kidneybönor som är på tapeten.

Jag äter väldigt sällan bröd utan kör på knäckebröd med makrill.
Vad det gäller sötpotatis så känns det omöjligt att hitta. I USA är sötpotatis den enda sorten som säljs, men i Sverige verkar den vara lost.

I det stora omfånget så vet jag väl som är nyttigt, men har svårt att släppa en del gammal husmanskost som man alltid ätit.
Jag satsar mycket på märket GoGreen och har fyllt upp skafferiet med linfrön, sesamfrön, havre och en massa annat gott.

Det jag är ute efter är kanske mer nyttiga alternativ till sallader. Så som sötpotatisen.. men det kanske är svårt att lista ut någonting.

Jag har däremot tänkt göra egna chips i ugnen och dipp av avokado. Genast mycket nyttigare än en påse Estrella!

Vad det gäller alla tipsen jag fått från "Du är vad du äter" så är jag mycket medveten om vad som är nyttigt i den aspekten.
Jag var mer ute efter vart man kan handla allting billigare. Så som pumpafrön, valnötter osv.

För det första så skall du veta att "Du är vad du äter" är vad C.S.I är för kriminalogin. Väldigt lite grund i verkligheten. Anna Skipper har ingen som helst utbildning, blir totalt sågad av dietister som faktiskt har utbildning: http://www.expressen.se/index.jsp?a=707328

Hon försvarar sig med att hon använder forskning från sin nära vän Susanna Ehdin, som blev utsedd av föreningen Vetenskap och Folkbildning med motivationen: "Till Årets förvillare 2000 utsågs Susanna Ehdin för hennes hälsofarliga råd om kost och hälsa baserade på hennes vantolkningar av vetenskapliga studier."
http://www.vof.se/ehdin/index.html

Om GI och vad de första faktiska långtidsstudierna visar kan nu läsa om här:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=3227

Sedan så kan man inte "rensa ur kroppen", tarmsköljning kan vara direkt farligt och om ni vill på andra sätt rensa ur kroppen på "gifter" så säg VILKA gifter ni menar? En sak som kan funka med avgiftningen är att plötsligt energiminus tillsammans med positiva tankar, bad etc kan få hjärnan att släppa ut lite mer "happy-signaler". Men..det är nog allt.

Det finns en sida som har helt grymma råd och det är...livsmedelsverket: www.slv.se. Men det är inte lika inne och hippt som ett program på tv3. Att byta ut saker mot fullkorn är utmärkt och bra, men så fort det blir för krångligt och olikt vanlig mat så bör varningsklockor ringa.
Citera
2006-11-01, 22:25
Medlem
PerArnolds goda linssoppa

Nyttig, billig och god

Detta behöver du:

1 burk krossade tomater
1 purjolök
2-3 dl sköljda röda linser
1 burk majs
1-2 skivade morötter
Ca 1 liter vatten
1-2 grönsaksbuljong
1-2 tsk havssalt
1-2 tskSvartpeppar
1-2 Vindaloo curry

Okej, börja med att bryna purjolöken i smör eller olja i en gryta alt. kastrull. Gillar du chili kan du hälla i lite chilisås medan du bryner. Häll därefter i de krossade tomaterna och låt koka en stund. Nu i med vatten och linser. Låt koka upp och häll i de skivade morötterna, saltet, buljongen och kryddorna. Låt detta sjuda under lock i minst 20 min och häll till slut i majsen. Har du en stavmixer så kan du mixa soppan så blir den ännu smaskigare.

Servera med något gott bröd och ev lite creme fraiche.

Voilà!
Citera
2006-11-01, 22:45
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Härligt svar! Precis i denna form jag ville ha svar!
Suveränt tips på chips. Kan man köpa kanek på Hemköp?

Jag har också ett tips för att lindra sötsuget som brukar vara enormt hos mig varje kväll.. Köp KROM-tabletter på hälsokosten. Kostar cirka 1:-/tabletten. En burk med 100 tabletter brukar jag köpa och ta varje kväll till kvällsmaten eftersom jag vet att mitt sötsug kommer när jag är mätt.

Vad det gäller motion så har jag verkligen hittat rätt. Fick en push i livet och skrev in mig på gym för tre veckor sedan. Nu tränar jag 1-2 timmar om dagen, 6 dar i veckan.
2-3 dagar i veckan tar jag en promenad på morgonen i rask takt.
Varje kväll är jag på gymet och gör lite olika. Pilates, yoga, vattengympa, simning, kondition, aurobic, step, dans, styrketräning och en massa annat kul!

Jag funderar på att ha "flytande dag" den dagen i veckan då jag inte träna. Så passar det bra om jag bara äter flytande mat den dagen och rensar ut kroppen på slagg och skit.

menar såklart kanel...

Krom tabletter har jag. införskaffade för jättelängesen, men det har blivit liggandes i ett skåp. Men ska börja äta de mer regelbundet nu. För även om man äter bra och nyttigt så får man ändå det där sötsuget. Cola light tycker jag hjälper en del.

Bra med träning där. Dock ska man ju inte heller träna för mycket i förhållande till vad man äter, då blir dte motsatt effekt. en som tränar inrpincip varje dag kan ju också äta vad fan han/hon vill.
Citera
2006-11-02, 16:17
Medlem
Flickan Melindas avatar
Citat:
menar såklart kanel...

Krom tabletter har jag. införskaffade för jättelängesen, men det har blivit liggandes i ett skåp. Men ska börja äta de mer regelbundet nu. För även om man äter bra och nyttigt så får man ändå det där sötsuget. Cola light tycker jag hjälper en del.

Bra med träning där. Dock ska man ju inte heller träna för mycket i förhållande till vad man äter, då blir dte motsatt effekt. en som tränar inrpincip varje dag kan ju också äta vad fan han/hon vill.

Coca Cola Light ska ju däremot ha en motsatt effekt till sötsuget eftersom det inte finns "socker" i det. Ersättnings-sötmedlet gör att din kropp tror att du stillat ditt sötsug, men eftersom hjärnan inte triggat det av sötsuget så fortsätter man att äta tills behovet har lugnat sig.
Det är bättre att ta en vanlig Cola med sockret som tillkommer. Då stillar du sötsuget och kan känna dig nöjd.
Jag har dock minskat mitt läskintag. Förr kunde jag dricka minst en burk varje dag, men nu dricker jag kanske en i veckan.

Börja äta kromtabletterna, efter cirka tre dagar kommer du knappt känna sötsuget längre (eller matlust för den delen). Det var så det funkade för mig, men sedan var jag tvungen att minska på cigaretterna istället och då ökade sötsuget igen tyvärr. Men jag sliter för min hälsas skull!
Citera
2006-11-02, 16:19
Medlem
Flickan Melindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
För det första så skall du veta att "Du är vad du äter" är vad C.S.I är för kriminalogin. Väldigt lite grund i verkligheten. Anna Skipper har ingen som helst utbildning, blir totalt sågad av dietister som faktiskt har utbildning: http://www.expressen.se/index.jsp?a=707328

Hon försvarar sig med att hon använder forskning från sin nära vän Susanna Ehdin, som blev utsedd av föreningen Vetenskap och Folkbildning med motivationen: "Till Årets förvillare 2000 utsågs Susanna Ehdin för hennes hälsofarliga råd om kost och hälsa baserade på hennes vantolkningar av vetenskapliga studier."
http://www.vof.se/ehdin/index.html

Om GI och vad de första faktiska långtidsstudierna visar kan nu läsa om här:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=3227

Sedan så kan man inte "rensa ur kroppen", tarmsköljning kan vara direkt farligt och om ni vill på andra sätt rensa ur kroppen på "gifter" så säg VILKA gifter ni menar? En sak som kan funka med avgiftningen är att plötsligt energiminus tillsammans med positiva tankar, bad etc kan få hjärnan att släppa ut lite mer "happy-signaler". Men..det är nog allt.

Det finns en sida som har helt grymma råd och det är...livsmedelsverket: www.slv.se. Men det är inte lika inne och hippt som ett program på tv3. Att byta ut saker mot fullkorn är utmärkt och bra, men så fort det blir för krångligt och olikt vanlig mat så bör varningsklockor ringa.

Jag visste att hon inte var utbildad, men ofta tycker jag att hon kommer med bra mattips, uppskattar mest programmet därefter.
Inte ens hälsokostbutikernas ägare tittar på programmet..
Men jag tackar ödmjukast för dina tips! Ska läsa lite på livsmedelsverket.
Citera
2006-11-02, 17:32
Medlem
Citat:
Jag visste att hon inte var utbildad, men ofta tycker jag att hon kommer med bra mattips, uppskattar mest programmet därefter.
Inte ens hälsokostbutikernas ägare tittar på programmet..
Men jag tackar ödmjukast för dina tips! Ska läsa lite på livsmedelsverket.

Ja, det viktigaste är nog att se programmet som inspiration och kanske ta lätt på när hon säger att en sak är dålig eller bra.

Ett tips är: www.kolozzeum.com/kolozzeum, träningsforum med stor recept och näringsdelar. Där kan du få enormt mycket tips av kunnigt folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in