2006-11-06, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Liston Crest
Och han slog altså börsindex under tidsperioden?

Blir ju lite svårare att avgöra när man blandar in andra papper.

Vet du hur vanligt det är med folk som under en längre tid slår index?

Svårt, ingen vet eftersom det handlar om varje enskildes privatekonomi...typ hur många är det som har köpt sin bil utan lån? Ingen omöjlig fråga..men inte lätt att klura ut
Citera
2006-11-06, 17:16
Medlem
Liston Crests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simonee
Svårt, ingen vet eftersom det handlar om varje enskildes privatekonomi...typ hur många är det som har köpt sin bil utan lån? Ingen omöjlig fråga..men inte lätt att klura ut

Okej, har nämligen fått för mig att det är ganska ovanligt att slå index på lång sikt vilket är ganska intressant om man nu vill leva på aktiehandel.

Klart man kan ha tur ett tag och sen hoppa av men om man vill ha en stadig inkomst så kanske man bara ska investera ganska nära indexportföljen. Hörde nånstans att man inte behövde särskilt många aktier för att följa stockholmsbörsen med en väldigt hög noggrannhet.

Om man sedan blandar in andra värdepapper finns självklart oerhört mycket större möjligheter men arbetet med att hålla koll på sin portfölj ökar ju också enormt.
Citera
2010-11-06, 16:25
Medlem
Aktieklipparns avatar
Återupptar en gammal tråd.

Jag skall göra ett försök inom kort, men jag har 15års erfarenhet från börsen.
Har gått den hårda vägen med ca 200tsk under-01.
Idag är jag glad att jag fått ta del av en rejäl nergång och inser att det va bra med lite läropengar.

Jag har Daytradat vissa dagar men inte regelbundet. Ligger i nuläget med både långsiktiga placeringar samt kortare derivatpapper. Om jag börjar nu så har jag bara 170tsk över till daytrading eftersom jag köpt på mig en båt och husvagn nyligen vilket jag brukar göra på höstarna och sälja på våren med bra förtjänst.

Kanske smartare för mig att vänta till våren då jag har betydligt mera.

Jag har en sjukpension på 14.000 Netto och är glad och kommer att sitta halvdagar (när jag kan) och är glad om jag gör en tusenlapp eller två när jag tradar.

Obs: Jag håller mig ifrån aktiebelåning.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2010-11-06 kl. 17:20.
Citera
2010-11-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
jag köpt på mig en båt och husvagn nyligen vilket jag brukar göra på höstarna och sälja på våren med bra förtjänst.
Intressant case, kan du tänka dig skriva några rader om hur du lägger upp detta?
Citera
2010-11-06, 19:58
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Intressant case, kan du tänka dig skriva några rader om hur du lägger upp detta?

Du köper en sak på hösten, och säljer den på våren... förslagsvis via blocket. Svårare än så är det inte?

Det här funkar ju inte med allt, men båtar, motorcyklar och andra säsongsbetonade prylar brukar vara billigare på hösten, och det är ju ganska förståeligt då ingen kan åka båt på vintern.
Citera
2010-11-06, 20:22
Medlem
[quote=fitta]Du köper en sak på hösten, och säljer den på våren... förslagsvis via blocket. Svårare än så är det inte?[quote]

Men det är väl bara själva principen, det måste väl finnas många fler aspekter i detta, typ att det är speciella prisklasser och modeller som ofta är "felvärderade", och bla bla (kan komma på 10 funderingar till på rak arm)

Men jag räknar inte med att få en värderingskurs i denna tråd då det knappast går enkelt att beskriva, så jag får läsa på lite själv.
Citera
2010-11-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjenareJake
Är de någon FB:are som försörjer sig genom aktier?
Det skulle iaf vara min dröm att kunna göra det..
Jag själv är 18 och går fortfarande i gymnasiet men vill verkligen satsa på att lära mig om aktier..Har precis öppnat ett konto där jag har lite som jag sparat ihop genom jobb.
Hur mycket kapital behöver man ha för att få ut iaf 150 000 om året?...Om du lyckas kom gärna med tips hur man blir en framgångsrik aktietrader...Man kanske bör bli aktiemäklare först, vilken utbildning behövs för det?

Väldigt tacksam för svar

Spara samtidigt som du har ett annat jobb. Det är väldigt få som klarar att leva på trading.

Komihåg att halva FB är mytomaner, stiger börsen kraftigt ett år så kan man så klart göra pengar, men när det går åt andra hållet så är det bäst att ha ett jobb.

Vad du än gör så räkna inte med att kunna försörja dig som day trader, med det sagt så kan man ju självklart handla med aktier och warranter på fritiden. Och skulle du ha talang och vilja så kan du ju alltid göra ett försök när du har mer kunskaper och pengar.

Vill du göra pengar så är den snabbaste vägen att starta eget. Den säkraste vägen har hitills varit en fastighet och aktier, men det tar ju sin lilla tid.
Citera
2010-11-06, 22:32
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Jag bevakar blocket dagligen, köper till höstpriser och prutar rejält.
Köper inte för nya vagnar och båtar.

Förra hösten köpte jag för 98.500 inkl lite merkostnader för att snygga till dom, och sålde på våren för 154.500. (57% på ett halvår) Tycker att det är ett bra kompliment till mina warranter.

Båten som jag köpte denna höst annonserade jag samma dag som jag köpte den.
Men jag har den kvar, vill helst sälja den på våren, men man kan ju alltid chansa.

Började med detta-08, då jag blev lite skrämd av börsen pga USA.
Sålde av i Feb och hade bara 10% på börsen och började kolla på blocket istället samt köpte dollar för 5,94 som jag sålde på 8,40 samt 300g fysiskt beg guld.
I nuläget vågar jag mig inte in i varken dollar eller guld.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2010-11-06 kl. 22:37.
Citera
2010-11-07, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag skall göra ett försök inom kort, men jag har 15års erfarenhet från börsen.

Missförstår jag dig när jag antar att du ska sluta vara sjukpensionär och istället, för att anspela på trådens titel, arbeta med att "försörja dig på aktier"?
Citera
2010-11-07, 07:07
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Missförstår jag dig när jag antar att du ska sluta vara sjukpensionär och istället, för att anspela på trådens titel, arbeta med att "försörja dig på aktier"?
Jag kommer inte att leva på daytrading, inte heller sitta 08-17.30 som jag skulle om jag kunde och va frisk.

Tanken för mig är att få in några extra tusenlappar/månad. Kommer använda mig av automatisk handel och stoploss eftersom jag är väldigt begränsad av min sjukdom.

Kommer ta tempen på börsen 9-9.30 och om det lutar åt uppgång daytrada vissa dagar, aldrig behålla över natten.
Citera
2010-11-07, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny

Han är naturligtvis pensionerad via gamla regeringen.
Med nya regeringen vore det helt omöjligt att bli sjukpensionerad och samtidigt dra in pengar på aktier.
Citera
2010-11-07, 09:19
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Han är naturligtvis pensionerad via gamla regeringen.
Med nya regeringen vore det helt omöjligt att bli sjukpensionerad och samtidigt dra in pengar på aktier.
Jag va en av dom få som fått beviljad permanent sjukersättning enligt dom nya reglerna.

Skönt att ha både hängslen och livrem

Dessutom fullt lagligt att tjäna pengar på börsen.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2010-11-07 kl. 09:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in