2010-11-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Dessutom fullt lagligt att tjäna pengar på börsen.

Med bidragssystemet vi har idag då man inte får ha något ägande så är det ganska omöjligt att vara sjuk och samtidigt tjäna extrapengar på bl a börsen.

Vad gör du i tråden förresten? 14 000kr/månad är mer än de flesta gammalpensionärer och många som jobbar får ut..
Senast redigerad av BallaRune 2010-11-07 kl. 11:08.
Citera
2010-11-07, 11:15
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Med bidragssystemet vi har idag då man inte får ha något ägande så är det ganska omöjligt att vara sjuk och samtidigt tjäna extrapengar på bl a börsen.

Vad gör du i tråden förresten? 14 000kr/månad är mer än de flesta gammalpensionärer och många som jobbar får ut..
Tror du förväxlar olika delar av bidragssystemet.
För att få försörjningsstöd från socialen så får man inte äga något.

Däremot om man har sjukpension så får man äga och tjäna pengar på börsen även om det skulle handla om miljoner, men återfår man sin arbetsförmåga så dras naturligtvis sjukpensionen in.

Man får tom arbeta utan avdrag från pensionen om man tjänar max 1 prisbasbelopp och dessutom skattefritt.
Citera
2010-11-07, 11:22
Medlem
Citat:
Tror du förväxlar olika delar av bidragssystemet.
För att få försörjningsstöd från socialen så får man inte äga något.

Däremot om man har sjukpension så får man äga och tjäna pengar på börsen även om det skulle handla om miljoner, men återfår man sin arbetsförmåga så dras naturligtvis sjukpensionen in.

Man får tom arbeta utan avdrag från pensionen om man tjänar max 1 prisbasbelopp och dessutom skattefritt.

Nej, jag förväxlar ingenting. Med det gamla systemet sjukpensionerade man folk om arbetsförmedlingen inte lyckades hitta ett jobb till dom.
Med de nya sjukreglerna så blir samma personer fortsatt sjukskrivna, utstämplade och får välja mellan att använda pengarna denne sparat ihop alt att denne inte levt tidigare och däremed är berättigad till soc.
Citera
2010-11-07, 11:55
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nej, jag förväxlar ingenting. Med det gamla systemet sjukpensionerade man folk om arbetsförmedlingen inte lyckades hitta ett jobb till dom.
Med de nya sjukreglerna så blir samma personer fortsatt sjukskrivna, utstämplade och får välja mellan att använda pengarna denne sparat ihop alt att denne inte levt tidigare och däremed är berättigad till soc.
Det finns även en grupp (som jag tillhör) som blivit beviljade tillsvidare sjukersättning enligt dom "nya" hårdare reglerna. Du har rätt när det gäller försörjningsstöd, men för oss varaktiga sjukpensionärer så får man äga, och tjäna pengar på inkomst av kapital samt inkomst av tjänst upp till 1 prisbasbelopp:42.400:-

Tur att man inte fick avslag när man sitter med villa och för mkt tillgångar i övr.

Borde svara med PM istället, ber om ursäkt att jag gick Off-topic
Senast redigerad av Aktieklipparn 2010-11-07 kl. 12:18.
Citera
2010-11-07, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vodkaman
Spara samtidigt som du har ett annat jobb. Det är väldigt få som klarar att leva på trading.

Komihåg att halva FB är mytomaner, stiger börsen kraftigt ett år så kan man så klart göra pengar, men när det går åt andra hållet så är det bäst att ha ett jobb.

Vad du än gör så räkna inte med att kunna försörja dig som day trader, med det sagt så kan man ju självklart handla med aktier och warranter på fritiden. Och skulle du ha talang och vilja så kan du ju alltid göra ett försök när du har mer kunskaper och pengar.

Vill du göra pengar så är den snabbaste vägen att starta eget. Den säkraste vägen har hitills varit en fastighet och aktier, men det tar ju sin lilla tid.

Jag skulle säga 90% av Fbs medlemmar.

Lite svårt att vara riktigt seriös och aktiv på börsen om man har ett heltidsjobb.

Till Ts köp boken Edge av Johnny Torssell & Peter Nilsson den tycker jag är ganska bra, men om du ska handla efter den så kommer du få använda den som referens bok ett bra tag, den tar upp väldigt mkt om teknisk analys.
Sen skaffa dig en bra trader ex Cmc markets MM gillar jag sen är tradestationi att rekomendera använde den förut men hade dock ingen svensk mäklare kopplat till den.
Men cmc markets ska du använda om du vill daytrada med en låg budget kan ge fin avkastning,
MEN VAR FÖRSIKTIG NÄR DU HANDLAR MED CFDS

I annat fall tycker jag du ska ta avanza el nordnet och skaffa en kapitalförsäkring så slipper du reavinstskatten
Senast redigerad av Horowitzer 2010-11-07 kl. 13:08.
Citera
2010-11-07, 16:09
Medlem
Aktieklipparns avatar
Många som skriver att man behöver så himla mkt startkapital för daytrading.
Vet inte vilken nätmäklare ni använder er av och hur mkt erat courtage är, men jag har Nordnet och där är det 0,055% eller minimum 99:- som gäller.

180.000 x 0,055% blir ju 99:-. Borde det inte räcka att trada med eller har ni lägre courtage?
Man kan ju göra mera transaktioner istället. Det har funkat för mig, men i långa loppet saknar jag erfarenhet.
Citera
2010-11-07, 16:15
Medlem
totens avatar
Citat:
Många som skriver att man behöver så himla mkt startkapital för daytrading.
Vet inte vilken nätmäklare ni använder er av och hur mkt erat courtage är, men jag har Nordnet och där är det 0,055% eller minimum 99:- som gäller.

180.000 x 0,055% blir ju 99:-. Borde det inte räcka att trada med eller har ni lägre courtage?
Man kan ju göra mera transaktioner istället. Det har funkat för mig, men i långa loppet saknar jag erfarenhet.
De som tradar har inte samma courtage som oss dödliga

https://www.avanza.se/aza/pro/avanzapro.jsp
Citera
2010-11-07, 16:35
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toten
De som tradar har inte samma courtage som oss dödliga

https://www.avanza.se/aza/pro/avanzapro.jsp
Ok, ja det förenklar ju saken.

Verkar ju helt klart som Avanza har bättre vilkor.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2010-11-07 kl. 16:46.
Citera
2010-11-07, 17:38
Medlem
Dr.Sativas avatar
Viktig regel; Du ska inte satsa mer än du har råd att förlora.
Citera
2010-11-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ok, ja det förenklar ju saken.

Verkar ju helt klart som Avanza har bättre vilkor.

Är i princip samma villkor på båda Nordnet har deras Active trader där courtaget är 0,34%
För att blir active trader så ska du göra 200avslut per kvartal.

Avanzas Pro behöver du göra 40avslut i månaden, 40 avslut är inte särsklit mycket 2 affärer om dagen. courtaget ska vara över 4k i månaden. sen finns det Pro2, Pro3 etc

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
Viktig regel; Du ska inte satsa mer än du har råd att förlora.
Fel?
Satsar man på aktier och är aktiv så brukar inte förlusten bli så stor, är man inte så aktiv finns det alltid Stop-Loss.. Ju mer du satsar destomer har du att vinna!!
Senast redigerad av Horowitzer 2010-11-07 kl. 18:17.
Citera
2010-11-07, 20:32
Medlem
Photechs avatar
Aktiespar har 9kr i courtage upp till 10k.. Värt att tänka på.

Mvh Phtc
Citera
2010-11-07, 21:13
Medlem
totens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photech
Aktiespar har 9kr i courtage upp till 10k.. Värt att tänka på.

Mvh Phtc

Jo fast vem handlar för under 10k då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in