• 1
  • 2
2006-10-30, 15:47
Medlem
dayms avatar
Tjena,

Ska precis köra igång med o laga till ostgratinerad falukorv (ostskivor nerstoppade i falukorv körd i ugn) med potatismos, men jag tänkte, kan jag förhöjja smaken på falukorven på nåt sätt? börjar bli lite monotomt, typ krossade tomater eller nåt?

Mvh
Citera
2006-10-30, 15:56
Medlem
Headquakes avatar
Tomat och lökskivor som man stoppar i skårorna är skitgott. För du skär väl skivor som inte går helt igenom med ca 1 cm mellan?
Kladda ner lite senap i vecken. Man kan också ha ett tunnt lager med senap på korven och ströbröd på det.
Jag brukar också ta lite extra tomat och lök som får ligga inne i ringen medan korven är i ugnen. Alltså där formen är tom i mitten.
Citera
2006-10-30, 16:09
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headquake
Tomat och lökskivor som man stoppar i skårorna är skitgott. För du skär väl skivor som inte går helt igenom med ca 1 cm mellan?
Kladda ner lite senap i vecken. Man kan också ha ett tunnt lager med senap på korven och ströbröd på det.
Jag brukar också ta lite extra tomat och lök som får ligga inne i ringen medan korven är i ugnen. Alltså där formen är tom i mitten.

Har tyvärr inga färska tomater och är inte förtjust I lök, men ska nog testa med senap och krossade tomater i själva formen.
Citera
2006-10-30, 16:13
Medlem
Headquakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Har tyvärr inga färska tomater och är inte förtjust I lök, men ska nog testa med senap och krossade tomater i själva formen.
Din stackare..... Det låter ju som det fattas något med bara krossade tomater.
Citera
2006-10-30, 16:17
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headquake
Din stackare..... Det låter ju som det fattas något med bara krossade tomater.

Visst gör det de, men det är ändå en förbätrring från att bara ha ost på
Citera
2006-10-30, 16:17
Medlem
OliTs avatar
Bostongurka är gott på den ungsbakade falukorven, äppleskivor fungerar också riktigt bra.
Citera
2006-10-30, 16:19
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Bostongurka är gott på den ungsbakade falukorven, äppleskivor fungerar också riktigt bra.

ska jag sätta på bostongurkan direkt, eller efter halva tiden?
Citera
2006-10-30, 16:20
Medlem
Seamus Costellos avatar
Det här är käk både jag och grabben älskar. Man behöver inte krångla till det, ta på dijonsenap eller annan senap du gillar, häll på en av de där färdiga pastasåserna som Findus (tror jag) har; Palermo, Chili eller vad dom heter. Täck med riven ost. Gör potatismos till och släng i en sån där förpackning med "Provencalska örter" så blir det gott. Och grönt!
Citera
2006-10-30, 16:23
Medlem
Headquakes avatar
Citat:
Visst gör det de, men det är ändå en förbätrring från att bara ha ost på
Glöm inte senap. Det hör liksom till ungsbakad falukorv....
Citera
2006-10-30, 16:25
Medlem
Headquakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Det här är käk både jag och grabben älskar. Man behöver inte krångla till det, ta på dijonsenap eller annan senap du gillar, häll på en av de där färdiga pastasåserna som Findus (tror jag) har; Palermo, Chili eller vad dom heter. Täck med riven ost. Gör potatismos till och släng i en sån där förpackning med "Provencalska örter" så blir det gott. Och grönt!
Det där låter gott och enkelt.
Citera
2006-10-30, 16:27
Medlem
Seamus Costellos avatar
Sprang och plockade ut en falu ur frysen faktiskt! Fan att köttfärssåsen redan puttrar, nu blev jag riktigt sugen!
Citera
2006-10-30, 17:18
Medlem
OliTs avatar
Citat:
ska jag sätta på bostongurkan direkt, eller efter halva tiden?

Du kan sätta på bostongurkan direkt, under osten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in