• 1
  • 2
2006-10-30, 17:27
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Ja, äppelskivor under osten som någon ovan sa är riktigt gott.
En annan sak jag brukar göra är att göra tunna morotsstavar och lägga brevid, sen skvätta över lite grädde över både korven och morötterna, blir lite fett men krämigt och gott.
Citera
2006-10-30, 20:46
Medlem
jugges avatar
Gratinerad fylld falukorv
4 Portioner
1 burk krossade tomater
1 röd paprika
1 dl bostongurka
3 msk osötad senap
4-500 g falukorv
hackad persilja
salt, svartpeppar
Sätt ugnen på 225 grader. Häll tomatkrosset i en ugnssäker form. Salta & peppra lite. Dela, kärna ur & hacka paprikan. Blanda den med gurkan. Dra skinnet av korven & skär en djup skåra på längden. Bred senap i skåran & fyll den med gurka & paprika. Stek i mitten av ugnen 20-25 min. Klipp persilja över & servera med potatismos.
Citera
2006-10-31, 00:04
Bannlyst
Du ska hälla mycket tabasco i skåran. Var inte rädd för styrkan, den sprids i korven och det blir en mild och kraftig smak (makes sense...?). Dijonsenap är ju basen i all falukorvstillagning så den glömmer du förstås inte.

Oliver och saltgurka kan också tryckas ner i skåran.
Citera
2006-11-03, 09:08
Medlem
Hönapönas avatar
Riven lök och äpple blandat med ketchup och senap nedtryckt mellan skivorna, ost ovanpå.
Citera
2006-11-04, 19:26
Medlem
dayms avatar
Jag är inte förtjust i idén att ha frukt i min matlagning, speciellt till falukorv, kan helt enkelt inte begripa hur det kan va gott med varm äpple o falukorv.
Citera
2006-11-07, 15:10
Medlem
Skiva korven nästan helt igenom, lägg ost i "facken"
Bred senap ovanpå hela korven och strö på lite ströbröd (ger en knaprig yta sen)
häll en förp krossad tomat i formen, runt korven och släng i en näve svarta oliver i "såsen"
gottigt!
Citera
2006-11-07, 18:44
Medlem
ollebulls avatar
Lägg riven pepparrot i facken. mycket krossade tomater runt om blandat med färska champinjoner och rödlöksklyftor. Krydda med timjan, basilika, salt och peppar. Hackad vitlök är gott också. På toppen lägger du skivor med Västerbottenost.
Citera
2006-11-07, 19:11
Medlem
cosmic_dancers avatar
jag brukar göra en sås på matgrädde, chilisås, ketchup, salt och peppar. Som man har i gratängen... allltså runt om korven
Citera
2006-11-07, 22:52
Medlem
Konstigt att ingen nämt bacon?

Jag varvar lök, tomat, bacon och jalapeno i skårorna. Det som blir över lägger jag i en hög i mitten tillsammans med en skvätt chilisås och sen öser på med ost.

Smaklig spis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in