2006-11-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Det förklarar saken, 10-7-7 var också gränsen för utlandstjänst när det begav sig, antar att det är samma som nu med andra ord.

Jag blev mycket förvånad när jag fick brevet, hann börja dagdrömma om repmånad innan jag hann öppna det. Hade varit trevligt att sätta sig bakom ratten på en 90:a igen och köra lite terräng.

Angående betygen så är min erfarenhet att det var lätt att få det högre betyget om man agerade ögontjänare, någonting som inte var min grej. En i samma vagn som mig fick högre betyg vilket var ett stort mysterium för alla som hade haft med honom att göra. Han fick alltid extra fart när befäl var i omgivningen, annars gjorde han inte ett skit.

Ingen stor grej förstås då jag inte hade för avsikt att göra varken utlandstjänst eller att söka mig vidare till befälsutbildning, men man undrade ju lite hur bra koll de egentligen hade.

Min erfarenhet av betygen var att dom gick att ändra ganska mycket.

Jag fick 10-7-7 och förklarat att jag kunde söka FN-tjänst om jag ville. Det skulle iväg en stor styrka till fd Jugoslavien (1998) och jag funderade på att söka som SISU-förare. Flera andra på min lucka ville också söka men hade inte fått 10-7-7. Vår Kapten sa då åt dom att prata med Översten.

Efter dom hade gjort det så berättade dom att dom i princip bara hade suttit och lyssnat i 10 min på Översten och sen hade han frågat om dom verkligen ville söka FN-tjänst och om dom svarade ja så justerades betygen uppåt.

Personligen så tror jag inte betygen säger så mycket om hur bra soldat man var utan mer ett trubbigt verktyg att sålla senare officerare och FN-soldater med.
Citera
2006-11-01, 17:37
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickboy
Tack för den fungerande länken "Smörjmedel".
Mycket att läsa, men svårt att hitta något som passar en bevakningssoldat som inte har så mycket utbildning annat än bevakning (nån som vet nått?)

Vore kul att höra lite från er som varit iväg på utlandstjänst.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=393061

http://www.flashback.org/showthread.php?t=388048

http://www.flashback.org/showthread.php?t=292092

http://www.flashback.org/showthread.php?t=378087

http://www.flashback.org/showthread.php?t=299231

http://www.flashback.org/showthread.php?t=277823

http://www.flashback.org/showthread.php?t=239303

Citat:
Ursprungligen postat av Smörjmedel
Fick ett brev idag med posten ifrån Högkvarteret.

1 A4 med svammel om det nya världsläget och information om Nordic Battlegroup, och vidare ombeds man att söka till styrkan. Dom bifogar en länk i brevet där man kan gå in och söka tjänsterna och få mer information, www.forsvarsmakten.nu/nbg/.
Skulle surfa in och kålla lite på sidan och döm om min förvåning när sidan inte funkar. får "Directory Listing Denied" i FF och "Du har inte tillåtelse att visa denna sida" i IE.
SÅ JÄVLA KLUMPIGT AV FÖRSVARSMAKTEN!

Är det fler som fått detta brev idag eller tidigare ?

Att en länk inte fungerar är i mina ögon inte ens närmelsevis lika allvarligt som att anställningskontrakten inte är klara innan rekrytering påbörjas. Det är jävligt lätt att tacka ja innan du vet hur kontrakten utformats. En hel del avhopp är att räkna med efter att kontrakten presenteras.

De soldater som ingår i IA 06 är inte helt nöjda med sina kontrakt och bättre blev det inte efter att övertidsersättningen togs bort.
Citera
2006-11-01, 23:47
Medlem
Smörjmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob
Att en länk inte fungerar är i mina ögon inte ens närmelsevis lika allvarligt som att anställningskontrakten inte är klara innan rekrytering påbörjas. Det är jävligt lätt att tacka ja innan du vet hur kontrakten utformats. En hel del avhopp är att räkna med efter att kontrakten presenteras.

De soldater som ingår i IA 06 är inte helt nöjda med sina kontrakt och bättre blev det inte efter att övertidsersättningen togs bort.

Vad intressant, vad är det i kontrakten som du ser det som inte är bra ?
Någon kanske kan posta ett kontrakt till allmän beskådning eller ligger dom redan uppe på FM:s hemsida ?
Citera
2006-11-02, 23:13
Medlem
Friedensengels avatar
Läste lite inlägg om vilka som fick dessa brev, och någon/några nämnde kra/orsaker som att man skulle vara kvalificerad till utlandstjänstgöring (10-7-7) samt ha muckat senast 2000.

Jag har inte fått något brev, jag muckade 1998 med 10-8-8. Alltså sker urvalet på något annat sätt. Jag har redan gjort utlandstjänstgöring, även där med godkända betyg, samt blivit antagen till senare utlandstjänsttgöring men ej åkt pga olika orsaker.
Citera
2006-11-03, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Läste lite inlägg om vilka som fick dessa brev, och någon/några nämnde kra/orsaker som att man skulle vara kvalificerad till utlandstjänstgöring (10-7-7) samt ha muckat senast 2000.

Jag har inte fått något brev, jag muckade 1998 med 10-8-8. Alltså sker urvalet på något annat sätt. Jag har redan gjort utlandstjänstgöring, även där med godkända betyg, samt blivit antagen till senare utlandstjänsttgöring men ej åkt pga olika orsaker.

Men det är bara de som muckat 2000 och frammåt som fått brevet. Du muckade 1998.
Citera
2006-11-03, 00:38
Medlem
emilio82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruzlerta
Men det är bara de som muckat 2000 och frammåt som fått brevet. Du muckade 1998.

Men eftersom han har gjort utlandstjänst med godkända betyg så borde han blivit kontaktad den vägen!
Citera
2006-11-03, 01:38
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruzlerta

Ok, men eftersom det stod i ett inlägg att man skulle ha muckat senast 2000, och inte tidigast 2000 så ställde jag frågan. Alltså bara en tolkningsfråga hur man använder begreppen?
Citera
2006-11-03, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Ok, men eftersom det stod i ett inlägg att man skulle ha muckat senast 2000, och inte tidigast 2000 så ställde jag frågan. Alltså bara en tolkningsfråga hur man använder begreppen?
Antagligen. Jag muckade nu 2006 och fick brevet.

De har väl samkört sina databaser och försöker nu fånga upp "färskingarna" innan vi glider alltför långt ut i det civila mörkret.
Citera
2006-11-03, 23:01
Medlem
Friedensengels avatar
Förmodligen är det så ja, ni "nya" har ju kunskaperna färska med er. Har lekt med tanken att söka, men utbildnings-/tjänstgöringsorterna är inte roliga. Hur många presumtiva NBG intressenter bor inom rimligt avstånd? Under vpl kunde man ju köpa att man under lediga heger fick räkna med 4 timmars hemresa och lika lång retur, men som arbetande soldat där man i regel inte har kvällstjänst?

Dock är detta min sista chans hemifrån att få tjänstgöra igen, jag har lyckats saluföra NBG som en "inledande" mission, som snabbt skall bli avlöst av en ordinarie, dvs att man bara är borta 1-3 månader maximum. Svårt att kombinera soldatliv och famljeliv i Sverige. Får nog skrota något av alternativen, men så här på kvällskvisten skall man kanske inte bestämma sig..?
Citera
2006-11-04, 17:08
Medlem
Senators avatar
Nu söker FM med ljus o lykta. Alla som vill får vara med. Snacket om 10 sökande per befattning... Då avser jag dugliga sökande...
Citera
2006-11-04, 18:33
Medlem
Hercule Poirots avatar
Jag har inte fått något brev... hade dock 10-6-7... Ser väl inget negativt med det. Har redan gjort en mission med 10-8-8 så vill jag ut igen så tror jag inte lumpen-betyget sätter några käppar i hjulet trots att jag egentligen inte är godkänd.

Citer en inom FM med lite insyn:
"NBG kommer bli en enda lång beredskap. En kassako som försvaret behöver visa upp för politikerna..."
Citera
2006-11-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hercule Poirot
Citer en inom FM med lite insyn:
"NBG kommer bli en enda lång beredskap. En kassako som försvaret behöver visa upp för politikerna..."

Självklart. Är det någon på allvar som tror att NBG kommer bli den första BG som skickas iväg? Jag är 100% övertygad om att man från EU:s sida kommer skicka iväg en BG för att visa att man är en "major player", men inte fan kommer det vara NBG.

Om någon ska skickas iväg av rent politiska skäl på ett uppdrag med "kort mandat" så är det den första som kommer stå i beredskap från 1 januari, och som bland annat innehåller tunga Tyskland och Nederländerna. Denna BG kommer för övrigt att i sin helhet öva i Tyskland i dagarna. Kommer väl slänga upp en tråd med lite bilder eller något om det kommer upp några.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in