2006-11-04, 21:22
Medlem
Kwalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hercule Poirot
Jag har inte fått något brev... hade dock 10-6-7... Ser väl inget negativt med det. Har redan gjort en mission med 10-8-8 så vill jag ut igen så tror jag inte lumpen-betyget sätter några käppar i hjulet trots att jag egentligen inte är godkänd.

Citer en inom FM med lite insyn:
"NBG kommer bli en enda lång beredskap. En kassako som försvaret behöver visa upp för politikerna..."

Har de tummat på X-7-7 för utltjänst? Inte för att förringa dig på nåt sätt, men jag trodde det var hugget i sten.

Ang. NBG som kassako så är det nog sant, det är vad vi behöver för att kunna motivera att ha ett försvar öht, tyvärr.
Citera
2006-11-04, 23:26
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwalle
Har de tummat på X-7-7 för utltjänst? Inte för att förringa dig på nåt sätt, men jag trodde det var hugget i sten.

Ang. NBG som kassako så är det nog sant, det är vad vi behöver för att kunna motivera att ha ett försvar öht, tyvärr.

Som sagt, nu trålar FM efter allt. De vänder sig mot den yngre skaran då vi övriga sagt "tack men nej tack, snålbögs-FM".
Citera
2006-11-05, 01:45
Medlem
Smörjmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senator
Som sagt, nu trålar FM efter allt. De vänder sig mot den yngre skaran då vi övriga sagt "tack men nej tack, snålbögs-FM".

Nu är det ju också så att FM vill att vanliga Svensson som aldrig tidigare har varit i US söker, inte därför att som du säger att ni övriga sagt nej, utan därför att FM vill ha en allmän stor blandning bland soldaterna, större än den varit förut.
Citera
2006-11-05, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smörjmedel
Nu är det ju också så att FM vill att vanliga Svensson som aldrig tidigare har varit i US söker, inte därför att som du säger att ni övriga sagt nej, utan därför att FM vill ha en allmän stor blandning bland soldaterna, större än den varit förut.

Fast det har ju aldrig varit några problem med att få tillräckligt många att söka. Som sagt, de flesta av oss känner nog folk som har sökt men som inte har fått chansen, medan det å andra sidan har funnits folk som har varit ute på ett halvt dussin missioner. Vissa jag känner till som inte fått chansen är utmärkt soldatmaterial, så det är inte någon brist på kompetens heller.

Vill FM på allvar bredda och få en större blandning, så kan de börja med att se över sina urvalsmetoder. Jag tror nog mer på Senators förklaring.
Citera
2006-11-05, 03:30
Medlem
Smörjmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Fast det har ju aldrig varit några problem med att få tillräckligt många att söka. Som sagt, de flesta av oss känner nog folk som har sökt men som inte har fått chansen, medan det å andra sidan har funnits folk som har varit ute på ett halvt dussin missioner. Vissa jag känner till som inte fått chansen är utmärkt soldatmaterial, så det är inte någon brist på kompetens heller.
Det är ju precis det jag säger, man vill att fler "nya" ska söka och få chansen att åka.
Citat:
Vill FM på allvar bredda och få en större blandning, så kan de börja med att se över sina urvalsmetoder.
Att sänka kraven för US tror jag är en oerhört dålig väg att gå. Finns ingen anledning att göra det heller, folk med rätt behörighet finns ju definitivt.

Jag tror personligen att detta kommer bli eldprovet för det nya FM, att klara bemanningen till den första missionen är nog inga problem, men att år ut och år in fylla kvoterna kan nog bli svårt, det har ju skrivits kilometervis att FM i framtiden efter alla omorganisationer inte kommer att kunna ha tillräckligt många soldater till utlandsmissionerna. Man ska ju komma ihåg att Sverige går ifrån att ha haft ca 800 personer i US till nu ca 800 + 2000 = 2800 soldater totalt, alltså mer än en fördubbling.
Citera
2006-11-05, 03:58
Medlem
Citat:
Det är ju precis det jag säger, man vill att fler "nya" ska söka och få chansen att åka.

Det du säger har ju inte så mycket att göra med mitt stycke som du citerade.

Citat:
Att sänka kraven för US tror jag är en oerhört dålig väg att gå. Finns ingen anledning att göra det heller, folk med rätt behörighet finns ju definitivt.

Öh jaha och var fick du sänkta krav från? Jag sa att man från FM:s sida kan förändra sina urvalsmetoder, inte urvalskriterier.

Det finns tonvis med folk med 10-7-7 och högre än så som inte kommer med på missioner, medan folk som varit med på ett dussintal missioner tas ut till nya missioner. De som är ansvariga för att ta ut folk tar ut sådana de anser vara bäst lämpade, och detta innefattar sådana som de har personlig kontakt med, eller som de har fått rekommenderade av någon de känner. Rimligtvis bör de som tar ut folk ha ett krav på sig att ta ut fler unga under en viss ålder (exempelvis 23) som aldrig varit ute innan procentuellt sett, exempelvis minst 50%. Detta skulle säkra en plats åt många relativt nymuckade soldater. Medan de som varit ute innan kan få slåss om sin kvot på 25% eller dylikt.
Citera
2006-11-05, 10:33
Medlem
Senators avatar
Citat:

Jag är med på hur du tänker, tanken är god, men jag köper den inte, denna gång. FM har helt enkelt inte fått ihop ekvationen med att lova "stort" internationellt deltagande, med att besätta befattningarna med duglig personal som accepterar usla löner och förmåner. Men då allt är relativt, även begreppet "usla", så vänder man sig nu mot den del av befolkningen som kanske ännu i livet ej börjat erhålla inkomster som gör att de med ett överseende leende säger "tack, men nej tack".

"Man lär känna sina löss ".

Mvh
Citera
2006-11-05, 11:16
Medlem
Friedensengels avatar
Att få in fler nya sökande kunde man ju kanske reglera med utbildnings/tjänstgöringsort och löner? Man är ju trots allt inte vpl längre, och har man en familj och tjänar hyfsat innan kan det ju vara ett nerköp att gå ned till en vanlig skyttesoldatsnivå. Vet inte hur man ser på övertidsersättning och OB i detta sammanhang, men back går man nog.

Edit: Stavfel, relativt nyvaken och seg.
Citera
2006-11-05, 18:20
Medlem
Sorken1981s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwalle
Alla som muckat efter -00 (inkluderat -00 tror jag) med minst 10-7-7 ska ha fått det som jag har förstått av en initierad källa.

Måste vara mer än det dom går efter, min Lt i hemvärnet har fått brevet och han muckade nog runt -95 eller tidigare.
Citera
2006-11-06, 10:49
Medlem
Rob Halfords avatar
Många känner sig kallade, få blir utvalda…

En hel del bittra röster höjs här eftersom deras ansökningar till utlandsstyrkan endast resulterar i ett ”tack för visat intresse!”.

Att plutonchefer hellre tar ut soldater som de själva känner eller fått rekommenderade är en självklarhet. Då många av de nymuckade soldaterna som söker till utlandsstyrkan på pappret har likvärda referenser, erfarenheter och utbildning från det militära är det självklart att plutoncheferna tar ut personer som de själva träffat eller fått rekommenderade. Du skall inte bara vara säker på att soldaten ifråga kommer att göra ett bra arbete i missionsområdet utan dessutom klara av att bo med personen ifråga under ett halvår. Det finns därför ingen som helst anledning att chansa. En person som tidigare gjort ett bra arbete i utlandsstyrkan gör det förmodligen även denna gång.

Att få göra utlandstjänst är inte någon medborgerlig rättighet och då systemet fungerat mycket bra på de missioner jag själv gjort kommer det naturligtvis att fungera bra även i framtiden.
I utlandstjänst, precis som på alla andra arbetsplatser, är erfarenhet något som väger mycket tungt. Vi behöver därför inga urvalsgrupper och framförallt inga krav på att plutonerna skall bestå till hälften av nymuckade
Citera
2006-11-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob Halford
En hel del bittra röster höjs här eftersom deras ansökningar till utlandsstyrkan endast resulterar i ett ”tack för visat intresse!”.

Uppenbarligen är det Försvarsmakten själv som anser det vara ett problem med tanke på massutskicket.

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Halford
Vi behöver därför inga urvalsgrupper och framförallt inga krav på att plutonerna skall bestå till hälften av nymuckade

Det är väl herrarna på Lidingövägen som bestämmer det, som i sin tur får sina order från Jakobsgatan 9.
Citera
2006-11-06, 17:58
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Uppenbarligen är det Försvarsmakten själv som anser det vara ett problem med tanke på massutskicket.

För att undvika missförstånd måste jag klargöra att jag själv inte läst brevet som tydligen skickats ut. Men då det handlar om att lansera ett nytt och relativt obeprövat koncept ser man nog gärna från försvarsmaktshåll att alla är väl införstådda med vad det är man söker till. Jag misstänker att detta också är den största anledningen till varför brevet skickats ut.

Jag har därför mycket svårt att tro att försvarsmakten skulle anse det vara problematiskt att personer med erfarenhet från utlandstjänst rekryteras till NBG. Min uppfattning är snarare att det är du och andra skribenter på forumet anser det vara orättvist och problematiskt att personer som tidigare tjänstgjort i utlandsstyrkan också kommer att få tjänstgöra i NBG.

Citat:
Det är väl herrarna på Lidingövägen som bestämmer det, som i sin tur får sina order från Jakobsgatan 9.

Du har helt rätt i att jag inte har något som helst att säga till om när det gäller rekryteringen till NBG.

Däremot vet jag med säkerhet att plutonchefer i allmänhet gärna har erfaret folk på sina plutoner. Så om det nu är så att högkvarteret eller motsvarande kommit med nya direktiv angående vilka som bör respektive inte bör rekryteras till NBG är det min uppfattning att nymuckade inte står lika högt i kurs hos de befäl som ansvarar för rekryteringen som de gör hos högkvarteret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in