Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Uppenbarligen är det Försvarsmakten själv som anser det vara ett problem med tanke på massutskicket.
För att undvika missförstånd måste jag klargöra att jag själv inte läst brevet som tydligen skickats ut. Men då det handlar om att lansera ett nytt och relativt obeprövat koncept ser man nog gärna från försvarsmaktshåll att alla är väl införstådda med vad det är man söker till. Jag misstänker att detta också är den största anledningen till varför brevet skickats ut.
Jag har därför mycket svårt att tro att försvarsmakten skulle anse det vara problematiskt att personer med erfarenhet från utlandstjänst rekryteras till NBG. Min uppfattning är snarare att det är du och andra skribenter på forumet anser det vara orättvist och problematiskt att personer som tidigare tjänstgjort i utlandsstyrkan också kommer att få tjänstgöra i NBG.
Citat:
Det är väl herrarna på Lidingövägen som bestämmer det, som i sin tur får sina order från Jakobsgatan 9.
Du har helt rätt i att jag inte har något som helst att säga till om när det gäller rekryteringen till NBG.
Däremot vet jag med säkerhet att plutonchefer i allmänhet gärna har erfaret folk på sina plutoner. Så om det nu är så att högkvarteret eller motsvarande kommit med nya direktiv angående vilka som bör respektive inte bör rekryteras till NBG är det min uppfattning att nymuckade inte står lika högt i kurs hos de befäl som ansvarar för rekryteringen som de gör hos högkvarteret.