2006-10-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackson
Det nya betygssystemet kommer att vara lite annorlunda. Uppförandesiffran har försvunnit och istället ersatts med ett ja/nej. Det avser då om soldaten är lämplig för internationell tjänst. Det är "ja"-ett som er viktigt nu. I teorin kan man alltså mucka med Ja-1-1 och ändå ha möjligheten att komma med i utlandsstyrkan/NBG.

Intressant. Är nog bättre anpassat för verkligheten än det äldre betygssystemet. Det äldre har ju inte haft något värde överhuvudtaget annat än i det militära. Skulle tro att en arbetsgivare civilt låter sig imponeras mer av det där "Ja":et än 10:an som finns nu.
Citera
2006-10-30, 22:04
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Intressant. Är nog bättre anpassat för verkligheten än det äldre betygssystemet. Det äldre har ju inte haft något värde överhuvudtaget annat än i det militära. Skulle tro att en arbetsgivare civilt låter sig imponeras mer av det där "Ja":et än 10:an som finns nu.
Ja för 10 får ju varenda jävel ifall man inte har gjort något i de flesta fall extremt.
Citera
2006-10-30, 22:06
Medlem
Smörjmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Vilka är det som får ett sådant brev egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av ruzlerta
Enligt "Force Commandern" som undertecknade brevet är det alla som uppfyller kraven för utlandstjänstgöring, dvs 10-7-7.

Och man ska ha muckat senast 2000, hört ifrån en väldigt säker källa.
Citera
2006-10-30, 22:07
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwalle
Alla som muckat efter -00 (inkluderat -00 tror jag) med minst 10-7-7 ska ha fått det som jag har förstått av en initierad källa.
Det förklarar saken, 10-7-7 var också gränsen för utlandstjänst när det begav sig, antar att det är samma som nu med andra ord.

Jag blev mycket förvånad när jag fick brevet, hann börja dagdrömma om repmånad innan jag hann öppna det. Hade varit trevligt att sätta sig bakom ratten på en 90:a igen och köra lite terräng.

Angående betygen så är min erfarenhet att det var lätt att få det högre betyget om man agerade ögontjänare, någonting som inte var min grej. En i samma vagn som mig fick högre betyg vilket var ett stort mysterium för alla som hade haft med honom att göra. Han fick alltid extra fart när befäl var i omgivningen, annars gjorde han inte ett skit.

Ingen stor grej förstås då jag inte hade för avsikt att göra varken utlandstjänst eller att söka mig vidare till befälsutbildning, men man undrade ju lite hur bra koll de egentligen hade.
Citera
2006-10-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Angående betygen så är min erfarenhet att det var lätt att få det högre betyget om man agerade ögontjänare, någonting som inte var min grej. En i samma vagn som mig fick högre betyg vilket var ett stort mysterium för alla som hade haft med honom att göra. Han fick alltid extra fart när befäl var i omgivningen, annars gjorde han inte ett skit.

Ingen stor grej förstås då jag inte hade för avsikt att göra varken utlandstjänst eller att söka mig vidare till befälsutbildning, men man undrade ju lite hur bra koll de egentligen hade.

Känner igen det där och man undrar verkligen hur "bra" koll de hade, de hade inte särskilt mycket koll alls. Förhoppningsvis sorteras dock de värsta ögontjänarna bort från de som skickas utomlands, det blir nog lätt onödiga spänningar inom grupperna om man har folk som inte gör vad de ska. Sedan upplevde jag att folk som var heltutomordentigt soldatmaterial kunde få dåliga betyg av motsatt anledning (att de inte smörade nog), vilket var ledsamt att se.
Citera
2006-10-30, 23:12
Medlem
thzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Fortfarande "öh". Jag hoppas du förstår att antalet i reserven med 10-7-7 och högre vida överstiger det antal som behövs för dessa små snabbinsatsenheter dit det rekryteras folk. Brukar finnas tio sökande på var plats som utlyses. Någon särskilt brist på folk finns knappast. Enda anledningen till att man skickar ut det är för att man vill att fler yngre aktivt ska söka, då allt färre yngre gör värnplikten numera.

Enligt det jag har upplevt i utlansstyrkan så finns det en brist på duktiga soldater jo. Bara för att folk har 10-7-7 så innebär inte det att dom är något att räkna med i en mission. En pluton som går efter att folka skall ha 10-7-7 och inte så mycket mer skulle jag ej vara speciellt intresserad av. Och hur många i "reserven" är ens intresserade? Kan inte vara en slump att det dyker upp samma soldater på olika missioner hela tiden?
Citera
2006-10-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thz
Kan inte vara en slump att det dyker upp samma soldater på olika missioner hela tiden?

Till och med till de senaste missionerna i Kosovo, som är allmänt kända som ganska tråkiga, händelselösa och allmänt väktaraktiga har antalet sökande vida överstigit antalet platser. Att det hela tiden dyker upp samma folk på mission efter mission beror på att den som får ansökningarna på sitt bord sållar bort folk som inte varit ute innan i för stor utsträckning. Jag tror de flesta av oss känner folk som sökt till en mission men inte fått åka.

Det är min förståelse att detta är på väg bort nu, nu när man vill ha allt fler yngre som inte varit ute innan. På längre sikt reservister som lumpat vidare den tredje terminen (kommer dock dröja ett par år tills dessa kan användas av förståeliga skäl).

Hur många har gjort lumpen sedan år 2000? Det var ganska små årskullar på grund av diverse besparingar, men det måste ju ändå röra sig om över 100 000 på sex år?
Citera
2006-10-31, 01:03
Medlem
Oddballs avatar
Slog samman två trådar om NBG.

Mvh,

/Mod
Citera
2006-10-31, 16:26
Medlem
Sickboys avatar
Jag har också fått brevet, och jag är intresserad av att söka, men jag förstår inte att försvarsmaktens hemisda fungerar så dåligt. Ofta säger den att sidor inte kan hittas och en av dom jag verkligen vill komma åt är deras befattningslista, men där får jag bara felmeddelande om "Ett ohanterat databasfel har uppstått".

Nån som får det att funka?
http://www.mil.se/int/befattningar.php?MissionID=14
Citera
2006-10-31, 17:02
Medlem
Smörjmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickboy
Jag har också fått brevet, och jag är intresserad av att söka, men jag förstår inte att försvarsmaktens hemisda fungerar så dåligt. Ofta säger den att sidor inte kan hittas och en av dom jag verkligen vill komma åt är deras befattningslista, men där får jag bara felmeddelande om "Ett ohanterat databasfel har uppstått".

Nån som får det att funka?
http://www.mil.se/int/befattningar.php?MissionID=14

Testa: http://www.mil.se/article.php?id=15918
Din länk fungar inte för mig heller.
Citera
2006-10-31, 19:13
Medlem
slipZens avatar
Jag har inte hört någonting om att uppförandet skulle bytas ut mot ett "Ja/Nej".

En 10:a är ju en 10:a och det absolut minsta (och högsta för den delen) man kan ha om man öht ska ha en chans att få åka iväg, så varför ändra ett fungerande system?
Citera
2006-11-01, 17:04
Medlem
Sickboys avatar
Tack för den fungerande länken "Smörjmedel".
Mycket att läsa, men svårt att hitta något som passar en bevakningssoldat som inte har så mycket utbildning annat än bevakning (nån som vet nått?)

Vore kul att höra lite från er som varit iväg på utlandstjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in