Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-10-29, 12:11
  #1
Medlem
T-bears avatar
hej,

tror det är bättre att posta denna fråga här.... så :

kopplade in helnya datorn igår, anslöt de medföljande 5.1 systemet enligt de färgkodade sladdarna till datorns baksida, 3 kablar, men när jag spelar musik kommer det noll från systemet......reagerar de enbart på film med 5.1 ljud när jag kopplar så ?

hur ska jag isf koppla in dem för att det ska mullra när jag lyssnar på musik ?
Citera
2006-10-29, 12:29
  #2
Medlem
Mrfloorballs avatar
hm låter väl mer som du lär göra någon inställning i datorn? Eller fungerar alla högtalare när du lyssnar på film?

I kontrollpanelen under ljud så kan man ändra mellan 2.1, 5.1, 7.1 och hörlurar.. Ja det mesta.. Testa det och se om det blir nån skillnad?
Citera
2006-10-29, 18:07
  #3
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrfloorball
hm låter väl mer som du lär göra någon inställning i datorn?
Det är inte en inställning eftersom ljudet funkar till film. Det handlar bara om att ljudet måste vara 5.1 ljud. När serien "Graven" sändes på svt för 2 år sen så stod det alltid "Sänds med 5.1 ljud" i början. De flesta filmer brukar vara kompitabla med 5.1 ljud eftersom de ska funka på bio.


Kort sammanfattning av inlägget : Du kan inte ändra något det är ljudet som måste vara 5.1 ljud
Citera
2006-10-29, 22:43
  #4
Medlem
Stofoluss avatar
hej
det verkar vara en inställning, oftast så finns det mjukvara till ljudkortet. Jag har tillexempel Realtek och då finns det en "audio manager" där jag kan välja hur många kanaler ljudet ska sändas på. Har du något annat kort typ creative så finns de liknande där tror de heter "surround mixer" eller något sånt.

I datorer så är de inställningar som bestämmer hur många kanaler ljudet ska sändas på. Är de inte 5.1 ljud så betyder de bara att de inte låter som om de kommer ifrån 5 platser, utan istället kanske samma de är 2 kanaler och då delar dom upp dom 2 kanalerna på 5 högtalare så flera högtalare sänder samma ljud
Citera
2006-10-30, 14:30
  #5
Medlem
brianmolkos avatar
det finns ju någon teknik till högtalare eller i program, har iaf sett "5.1 upmix" på vissa siter
Citera
2006-10-31, 22:37
  #6
Medlem
unix_cores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z4W
Det är inte en inställning eftersom ljudet funkar till film. Det handlar bara om att ljudet måste vara 5.1 ljud. När serien "Graven" sändes på svt för 2 år sen så stod det alltid "Sänds med 5.1 ljud" i början. De flesta filmer brukar vara kompitabla med 5.1 ljud eftersom de ska funka på bio.


Kort sammanfattning av inlägget : Du kan inte ändra något det är ljudet som måste vara 5.1 ljud
Han säger ingenting om hurvida det fungerar med film. Att filmer sänds med 5.1 ljud på TV har knappast något med bio att göra över huvud taget (jag måste säga att jag inte känner till särskilt många biografer som visar program inspelade från svt ), däremot kan det vara trevligt om man har en 5.1 anläggning hemma.

T-bear: kontrollera även ifall du har fler än en uppsättning ljud-ut/in-gångar, ibland kommer datorer installerade med både ett integrerat och ett bättre som expansionskort. I så fall bör du testa expansionskortets utgångar.
Citera
2006-11-01, 19:07
  #7
Medlem
Universals avatar
musik ska väl ändå inte lyssnas på i 5.1....
Citera
2006-11-01, 19:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Universal
musik ska väl ändå inte lyssnas på i 5.1....

Ska och inte ska. Har han nu ett 5.1 system så är det ju onödigt att inte utnyttja alla högtalarna? Visst, de flesta låtarna är gjorda för stereo och ett 5.1 system kommer väll knappast förbättra ljudupplevlsen men likväl blir den ju inte sämre, så varför inte?
Citera
2006-11-06, 20:42
  #9
Medlem
Shadors avatar
MP3 har inte stöd för 5.1 ljud. Visst kan man leka och ha sig för att de resterande kanalerna ska användas men det blir ändå inget 5.1.

Ogg Vorbis däremot borde det fungera finfint med.
Citera
2006-11-07, 01:42
  #10
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shador
MP3 har inte stöd för 5.1 ljud. Visst kan man leka och ha sig för att de resterande kanalerna ska användas men det blir ändå inget 5.1.

Ogg Vorbis däremot borde det fungera finfint med.

Matrixen till Dolby Pro Logic borde ligga kvar i stereospåret även på MP3, då borde man kunna fuska med Pro Logic II, vilket i realiteten genererar 5.1. Pro Logic IIx borde också kunna generera 6.1 och 7.1.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback