Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Därtill har vi en oproportionerligt hög andel studenter på utbildningar som konsthistoria, filmvetenskap, genusvetenskap, latin, och så vidare. Utbildningar som efterfrågas på ytterst få arbetsplatser här ute i verkligheten.
Jag håller nog med om att det finns en oproportionerligt hög andel utbildningsplatser för dessa ämnen, däremot anser jag inte att de är onödiga. Det går inte enbart att relatera till efterfrågan på arbetsmarknaden, då det för det första varierar från år till år vad som är efterfrågan och på vad. Se bara på för ett par år sedan när det skreks efter lärare och alla skulle utbilda sig till det, antalet platser utökades och resultatet är att nu examineras det ut gymnasielärare till arbetslöshet.
Dessutom behövs folk som kan latin, är insatta i genusvetenskap etc. inte så mycket för arbetsmarknaden, men för
forskningen. Det är här kunskapssamhället kommer in. Det är förvisso alldeles för många som nöjer sig med att läsa en fil. kand. i flumämnen medan allt fler borde doktorera i det och
skapa ny forskning. Varken den gamla eller nya regeringens politik uppmuntrar dock till forskning, så folk får försöka lösa det på egen hand med stipendier eller dylikt.
Med tanke på att man i andra länder uppmuntrar till forskning så kan man ju inte annat än konstatera att det är synd om Sverige. Jag vet inte hur många svenskar som åker utomlands för att doktorera, men många är det, och inte fan kommer de tillbaka till Sverige sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av david85
Jag tycker att studielån borde kunna skötas av privata banker istället. Jag fick i USA erbjudande om att ta studielån av en privat bank som samarbetade med universitetet jag gick på, dessutom med bättre villkor än jag får från CSN
Varför det ska finnas ett studiebidrag förstår jag inte, inför istället möjlighet till högre lån!
Så talar en som inte har börjat börjat tillbaka än. Verkligheten kommer ikapp dig snart också ska du se. Varför det ska finnas studiebidrag? Vilken oerhört korkad fråga, för en som studerar i fem-sex år rör det sig om ett sexsiffrigt belopp mindre i skuld.
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Lodaren:
Det beror naturligtvis på vad man jobbar med. De där små överåriga tonåringarna med sin liljevita händer som slappar omkring på svenska "universitet" skulle knappast klara av ett tungt och stressigt skitjobb.
Du tror alltså att folk som studerar på universitet aldrig har jobbat med något tidigare? Tvärtom är det ju rätt vanligt att man halkar in på universitetsutbildningar efter att ha tröttnat på sitt skitneg, eller att man som student har ett extrakneg på obekväma arbetstider (kvällar och helger) för att få ihop det ekonomiskt.
Dessutom var du väl chaufför? Låter varken tungt eller stressigt.