2006-10-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Om de nu hade planerat att såsa vid någon skola i vuxen ålder, borde de då inte haft lite framförhållning och inte dragit på sig utgifter som hör vuxenvärlden till?

Du borde kanska försöka ta åtminstonde en akademisk poäng innan du börjar göra generaliserande jämförelser om vilket som är "såsigast", jobba eller plugga på högre nivå.
Citera
2006-10-29, 17:43
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Lodaren:

Citat:
jämförelser om vilket som är "såsigast", jobba eller plugga på högre nivå.

Det beror naturligtvis på vad man jobbar med. De där små överåriga tonåringarna med sin liljevita händer som slappar omkring på svenska "universitet" skulle knappast klara av ett tungt och stressigt skitjobb.

Hur jobbigt kan det vara att plugga? Det är väl inte tungt och svettigt att använda hjärnan och lära in?
Tråkigt är det men tungt...? Knappast.
Citera
2006-10-29, 17:44
Medlem
Akademiker forakt av hogsta grad... Ar du mahanda lite bitter pa livet? Det ar absolut inte en dans pa rosor att plugga om du tror det. Jag skulle gora vad som helst for att fa en sdan hog levnadstandard som ett riktigt jobb kan ge.

Men om mitt job ar skittrakigt fran mina intressen ja da ar livets basta levnadsstandard inte vart ett dugg. Darfor pluggar jag naturvetenskap for att fa jobba med det jag tycker ar intressant och roligt och jag lovar dig. Du far inget jobb i naturvetenskapliga, tekniska, medecinska, juridska eller vad det nu kan vara som kraver hog utbildning(Vilket ar mycket av dagens arbetsmarknad) idag.

Studenterna ar langt ifran lata och det ar sallan man har tid att roa sig sa som du beskriver oavsett vad for inriktning man pluggar. Att du ser en massa studenter ha kul ar vall inte sa svart med tanke pa att det finns 250k studenter i landet. Men alla har inte kul samtidigt, langt ifran!

Dessutom ar det jobbigt. Stressen som man utsatts for ar mycket pafrestande for kroppen. Pa 20 talet varderades muskler. Det gjorde inget att han var lite dum i bollen han kunde ju fora plogen an dock. Trangsynta 20talist kanns det som du ar GH!
Citera
2006-10-29, 17:50
Medlem
ChristianXs avatar
PI -> A&S

/Mod
Citera
2006-10-29, 17:51
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Lodaren:

Det beror naturligtvis på vad man jobbar med. De där små överåriga tonåringarna med sin liljevita händer som slappar omkring på svenska "universitet" skulle knappast klara av ett tungt och stressigt skitjobb.

Hur jobbigt kan det vara att plugga? Det är väl inte tungt och svettigt att använda hjärnan och lära in?

Av egen erfarenhet, att plugga matematik åtta timmar i sträck är mer slitsamt än att utföra ett normalt arbete (grovjobb som byggnadsarbetare och flyttfirma undantaget). Man får inte träningsvärk av att plugga, men ändå sover man gott när man kommer hem.

Eftersom du knappt har gått ut grundskolan vad jag förstått tycker jag inte att du ska vara så fördömande om högre utbildning. Mycket är flumm på högskolan, men det finns även riktiga utbildningar som leder till riktiga jobb.
Citera
2006-10-29, 18:01
Medlem
Fördommarna haglar. Skärp dig för fan.

Citat:
Hur jobbigt kan det vara att plugga? Det är väl inte tungt och svettigt att använda hjärnan och lära in? Tråkigt är det men tungt...? Knappast.

Om du definierar "jobbigt" som det du blir svettig av, ja - inte är det mycket annat än tunga lyft och varmt klimat som är jobbigt. Det säger sig självt att det är riktigt skitjobbigt att plugga t ex Nationalekonomi D, eller en hög nivå på juristprogramet.

Att tänka och ta in mycket stora mängder information, att lära sig tänka på nya sätt, att formulera avancerade ämnen i skrift och intellektuellt bearbeta allt detta kontinuerligt varje dag tar energi. Studier betraktas som en heltidssysselsättning av en anledning. Om du hade ägnat en vecka åt riktigt grovplugg skulle du också veta att universitetsstudier inte är en dans på rosor.

Men jag talar för döva öron. Du har ju ett jobb som inte kräver någon akademisk utbildning. Självklart vet du att det bara är lek och skoj på universiteten. Du är ju så förbannat kvalificerad att göra en sådan bedömning.
Citera
2006-10-29, 18:07
Medlem
*dubbel*
Citera
2006-10-29, 18:09
Medlem
Citat:
Lodaren:

Herregud, detta måste va det dummaste jag läst på FB någonsin. Kom tillbaka när du klarat din första tenta på universitetsnivå. Kan tipsa dig om kurser såsom "Diskret matematik för programmerare" och "Applicerad Artificiell Intelligens". Verklighetsuppfattning fiskmås.
Citera
2006-10-29, 18:12
Medlem
Jag skulle rekomendera någon avancerad kurs i topologi också. Det borde du klara galant, GH: Det är ju inte jobbigt. Du blir inte svettig
Citera
2006-10-29, 18:24
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Mindfield:

Citat:
tillbaka när du klarat din första tenta på universitetsnivå.

Jag behöver inte, är redan tillräckligt smart och kunnig. Gjorde högskoleprovet för några år sedan och fick 1,6 i poäng utan att anstränga mig ens. Detta utan att jag ens har avgångsbetyg från grundskolan.
Tror inte att jag skulle tycka att det vore jobbigt att plugga nej, bara oändligt tråkigt.
Citera
2006-10-29, 18:29
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Mindfield:

Jag behöver inte, är redan tillräckligt smart och kunnig. Gjorde högskoleprovet för några år sedan och fick 1,6 i poäng utan att anstränga mig ens. Detta utan att jag ens har avgångsbetyg från grundskolan.
Tror inte att jag skulle tycka att det vore jobbigt att plugga nej, bara oändligt tråkigt.

Grattis till ett bra resultat, synd att du inte kan utnyttja det och själv uppleva hur livet för en student ser ut. Jag fick ett bättre resultat på HP än dina 1,6, men ändå måste jag lägga ner många timmars hårt arbete för att klara vissa kurser. Det är en stor skillnad på att vara intelligent och ha bra förutsättningar för att studera.
Citera
2006-10-29, 18:31
Medlem
Nej. Du är helt uppenbarligen inte smart. Det är inte smart att utala sig om någonting man inte har erfarenhet och insikt i. Du har inte spenderat en minut på ett universitet. Det är inte smart att definiera "jobbigt" uteslutande som det du blir svettig av.

Du är däremot brutalt inskränkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in