2013-12-01, 11:33
Medlem
Morgonribbas avatar
Jag är normalt allmänbildad, inte extremt men inte heller bakom flötet.

Blir själv förvånad av nivån på programmet i år, jag känner mig ju som en gigant bland dessa deltagare! Frågorna var ju så enkla att det verkade vara "Vi i femman"?

Inget illa menat, men Peszynski verkar rätt korkad - hon kunde ju inget alls? Och det är väl okej, alla kan ju inte vara världsmästare -- men sättet hon pladdrade och bredde ut sig trots att hon helt saknade koll var j-vligt irriterande.

Och de s.k. "herrarna" som inte ens känner till West side story, inte visste vad aphäng är?

Och för samtliga var det en stor gåta vad Lund kunde vara för stad???

Jag tycker Hellberg och Oldsberg var bättre - intressantare gäster också på den tiden.
Citera
2013-12-01, 11:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Nejdå, så illa är det inte, Lund var ju oväntat enkelt och sedan var det sportreferens på såväl Boston som "Vem där" men Barcelona tog jag bara på 4 så där har vi totalt 22pinnar. Lägg därtill tre pinnar på fotbollsfrågor minnen till Factorys låt så är vi där.
Oftast sitter man som en idiot och fattar ingenting innan de säger resorna på 4pinnar och kan ingen av musikfrågorna och tror det är jultomten i "vem där" när det i själva verket är Bantar-Björn...

Tänkte inte på dig...
Citera
2013-12-01, 12:16
Medlem
Enzymes avatar
Aldrig förr har jag tagit samtliga resor på 10 poäng. Har de medvetet sänkt nivån eller? Den där Martina har väl medverkat i debatt ett antal gånger?
Citera
2013-12-01, 13:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Aldrig förr har jag tagit samtliga resor på 10 poäng. Har de medvetet sänkt nivån eller? Den där Martina har väl medverkat i debatt ett antal gånger?

Om det är medvetet lär vi ju inte få veta. Att det känns lättare är för att det ges enklare ledtrådar på högre poängnivåer.
Citera
2013-12-01, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
...

Inget illa menat, men Peszynski verkar rätt korkad - hon kunde ju inget alls? Och det är väl okej, alla kan ju inte vara världsmästare -- men sättet hon pladdrade och bredde ut sig trots att hon helt saknade koll var j-vligt irriterande.

Och de s.k. "herrarna" som inte ens känner till West side story, inte visste vad aphäng är?

...

Jag tycker Hellberg och Oldsberg var bättre - intressantare gäster också på den tiden.

Dominika minns man bäst som "tant Dominika" som svarade på läsarnas sexfrågor i Fib Aktuellt (inte den politiskt korrekta namnen).

Frågan med cykelstyren var ett riktigt lågvattenmärke. Tydligen så skulle det ges poäng för "aphängare", trots att bajsnödige Lindström påpekade att det har många fler namn. Hur kan man ha en sådan fråga i ett program som baseras på kunskap? Med tanke på det så skulle herrarna fått rätt för "V-styre". Frågeredaktionen verkar slarva.

Hellberg och Oldsberg, eller Stofilen och Smilfinken, är inte roliga. Men de passar i detta format. Mycket bättre än Lindström med sin bristfälliga påläsning (trots manus) och Luuk med sin översittarattityd och ironi mot hela programkonceptet. Förutom då när han får krysta fram "AUGUSTI....familjen!".
Citera
2013-12-01, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nigeralia
Knep Barcelona vid 10p. Lättaste resan hitintills.

Samma här. Visste ju att Andrew Sachs spelade Manuel ("I'm from Barcelona") i "Pang i bygget".
Citera
2013-12-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
Jag är normalt allmänbildad, inte extremt men inte heller bakom flötet.

Blir själv förvånad av nivån på programmet i år, jag känner mig ju som en gigant bland dessa deltagare! Frågorna var ju så enkla att det verkade vara "Vi i femman"?

Och för samtliga var det en stor gåta vad Lund kunde vara för stad???
.

Menar du att "aphäng" ingår i någon sorts allmänbildning?
Själv var det faktiskt första gången i hela mitt liv, som jag ens hörde ordet "aphäng".
Citera
2013-12-01, 19:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Menar du att "aphäng" ingår i någon sorts allmänbildning?
Själv var det faktiskt första gången i hela mitt liv, som jag ens hörde ordet "aphäng".

Stockholmsstyre hette det på min hemort. Det svaret skulle också ha godkänts enl Lindström.
Citera
2013-12-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Stockholmsstyre hette det på min hemort. Det svaret skulle också ha godkänts enl Lindström.

Har du någon aning om varför det kallades "stockholmsstyre"?

På min tid, så hette det helt enkelt cykelstyre alt. bockstyre. Jag har ett svagt minne av "V-styre".
Var det någon som sa V-styre?

Hm, måste nog kolla programmet igen för uppdatering.
Citera
2013-12-02, 04:09
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:

På min tid, så hette det helt enkelt cykelstyre alt. bockstyre. Jag har ett svagt minne av "V-styre".

Jag har också ett svagt minne av man sade "v-styre" om dessa cykelstyren. Sa inte killarna v-styre, men ändrade sig? Ett av lagen nämnde det i alla fall.

Håller med majoriteten, det var enkla frågor i det senaste avsnittet. Faktiskt enklare än det brukar vara med Luuk&Lindström.
Citera
2013-12-02, 11:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Det antar jag var för att signalera coolhet - att de tuffaste i Stockholm körde med dessa styren.

(Hade även en vän som envist hävdade att hans pappa beställt 'amerikanska skrikdäck' på postorder från USA till cykeln. För att få det karaktäristiska däckstjutet.)
Citera
2013-12-04, 14:12
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Helen Alfredsson och Christian Olsson tävlar mot Martina Thun och Ulf Danielsson.

Veckans musikgäst hos husbandet Augustifamiljen är Sievert Høyem.

Öh tror jag inte har nån koll alls på vare sig deltagare och "artist" i fredagens avsnitt, utom möjligtvis den där Helen Alfredsson som är/var nån golfare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in