2023-12-04, 10:02
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Helt okej insats av äkta paret Berggren i förra programmet.

De har ingen relation alls, varken släkt eller partner om jag förstod presentationen rätt. Troligen parade redaktionen ihop dem bara för att det är kul att de har samma efternamn
Citera
2023-12-04, 11:55
Medlem
drinksareonmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
De har ingen relation alls, varken släkt eller partner om jag förstod presentationen rätt. Troligen parade redaktionen ihop dem bara för att det är kul att de har samma efternamn

Exakt, framgick mycket tydligt att de inte hade någon som helst relation till varandra.
Citera
2023-12-04, 12:02
Medlem
Kanske svårt att hitta deltagare som vill vara med, men jag tycker det ofta börjar bli tävlande som inte tillför så mycket till programmet.

Marcus Berggren kanske är rolig men han är för ung.. Tillför inte jättemycket.

Garplind? Lite för ung! Kan inte så mycket. Verkar mest intresserad av att marknadsföra sig själv.

Lite flamsigt och pladdrigt bara. Oftast är det killarna i lagen som kan minst, men ändå tar mest plats. Det stör!

Borde vara 40-årsgräns för att få tävla. Även om jag gissar att svt desperat gärna vill föryngra.
Senast redigerad av Macke85 2023-12-04 kl. 12:14.
Citera
2023-12-04, 16:45
Medlem
Zyxel04s avatar
Nytt avsnitt och nya grublerier kring avsnittet.

I första klass satt Lena Nordlund och Niklas Källner som vann sin första match men utan att imponera. Jag skrev några grejer om dom i en tidigare text och hänvisar dit, om nu någon bryr sig. Förmodligen inte.

I dressinen satt Cecilia Berggren och Markus Berggren som tydligt inte är släkt, lol. Det var första gången de deltog. Cecilia är en sån där typisk B-kändis som blivit värvad till På spåret i brist på alternativ. Hon har jobbat som konst- och litteraturvetare, d.v.s. inom humanioraskrået vilket verkar vara det som På Spåret-redaktionen söker. Kanske är det så att det bara är denna typen av personer som vill vara med?

En sak jag tänkte på när jag såg Cecilia är väl typ att hon ser ut att vara lebb... tänker på typ kläderna och lite kring utseendet. Det är väl egentligen inget som är relevant i det här sammanhanget men ändå något jag tänkte på.

Hennes partner var Markus och han har ett förflutet som komiker, konstnär, författare och musiker. Jag reagerade på hans pannband, var det något som var vanligt på 70-talet? Att man gick runt med sånt i icke-idrottsmässiga sammanhang?

Markus kändes som en flummig individ... det är väl pannbandet och det långa håret som ger mig det intrycket. Han känns som en sån 70-tals hippie som gillar flumm-vetenskaper, är libralt inställd till marijuana, ogillar fysiska arbeten och röstar på Miljöpartiet eller Vänsterpartiet.

Niklas och Lena vann bataljen med 32-28 och ser man bara resultatet så framstår det som om det var en jämn match. Så var det ju faktiskt inte och Niklas+Lena hade ett stadigt grepp om matchen efter "närmast vinner". I det skeendet stod det nämligen 24-12 till dem och ja... det var ju typ avgjort då. Nu lyckas "Bergrenarna" förfina siffrorna en smula men det kändes inte riktigt som om de var med i matchen.

Niklas och Lena vinner alltså och har två vinster av två möjliga vilket givetvis är bra. Ändå så är det svårt att påstå att dom gör några super-insatser, utan det känns helt enkelt som om de har haft flax med motståndet.

På resmålen gjorde dom de väl helt okej, det var 6p+8p+6p som de fick. De är snarare på delfrågorna som de har visat upp sina begränsningar. På Bollnäs fick de 6 av 9 poäng, på Tromsö fick de 2 av 6 poäng och på Phuket fick de bara 2 av 12 poäng vilket är svagt.

Jag kände att det var Niklas som gjorde en bättre insats i jänmförlese med Lena. Det var Niklas förtjänst att de tog Tromsö så högt, han var inne och nosade på den nordnorska staden redan på tian. Sen tolkade jag det som om de var Niklas som satte närmast vinner, eller det var primärt hans förtänt att de var 68 km ifrån så mm...

Men som vanligt så vet man inte helt hundra...

Berggrenarna förlorar sin match och efter de två första resmålen så såg det ut som om de skulle kunna bli ett riktigt fiasko... då hade de bara 12 poäng. Efter en stark Phuket-resa så lyckades de dock höja sitt värde rejält, från 12 poäng till 28. Den starka avslutningen är nog något som lär kännas positiv för laget på slutet.

De fick 4+6+8 på resmålen och det är väl ok. Cissi var dock inne och nosade på Tromsö redan på tian och de var bredda att dra på åttan men Niklas hann före. När de tog Phuket på åttan så fanns det en stor dos osäkerhet men Markus visade ändå att han vågar ta risker vilket är sånt som kan avgöra. Ingen minns en fegis!

Det är dock på delfrågorna som dom gör bort sig... de fick 2 av 9 på Bollnäs, 0 av 6 på Tromsö och 8 av 12 på Phuket. Det är ju Phuket-resan som hindrar dem från att göra ett totalt fiasko.. men ja..

De känns helt enkelt som om detta paret har för stora kunskapsluckor och ingen av dom har imponerat. De försökte resonera sig fram på delfrågorna men deras försök att värka fram svar lyckades väl typ aldrig.. hmm...

En person som mig, som gillar att tala om små marginaler, vill ändå ta dem lite i försvar. De förlorade alltså med 32-28 men med lite mer "snabbhet" så hade resultatet kunnat bli annrolunda.

På Tromsö så var nämligen båda lagen inne på Tromsö redan på tian och båda var väl beredda att dra på åttan... men... Niklas hann förre...

Om Cissi varit lite snabbare och de tagit Tromsö på 8-poängaren, så hade slutställningen blivit 30-30 eftersom Niklas+Lena tappat två poäng samtidigt som Cissi+Markus erövrat två. Det hade varit spännande att se en utslagsfråga...

Utöver det så finns det inte så mycket att säga om avsnittet. Ganska tråkiga resmål med Bollnäs, Tromsö och Phuket...

Det blir liksom blekt när de reser till mindre städer i Norden... och jag personligen gillar icke-västerländska resmål... Nu är ju inte Phuket "västerländskt" på det sättet eftersom det är i Thailand som inte är i den västerländska sfären (enligt Samuel Huntingon). Men... det är ju mycket turism där vilket gör att det ändå känns mer västerländskt... hade liknande resonemang kring när Dubai var med.

Lite svagt av Niklas att inte reagera snabbare på ledtråden om Skavlan... det var en ledtråd som kopplade ihop Skavlan med Sommar-med-släkten-Jens film.

Niklas har ju jobbat med Fredrik Skavlan och visste att det var hans dotter som varit med i den filmen... men... mm... Marcus hann snabbare fastän han feltolkat ledtråden... Han trodde nämligen de var Fredrik som hade varit med i en film och inte Jenny (hans dotter) eller vad hon hette.

Hoppas ni förstår resonemanget... orkar inte förklara det i detalj... men Niklas borde fattat snabbare

Om man ska blicka framåt...

Niklas+Lena vann gruppen, grattis! Men... det känns inte som om de kommer kunna gå hela vägen.

Beggrennarna borde ha en realistisk chans i nästa match eftersom snygg-Sofia och Kalle inte heller imponerade. Men, dessvärre för deras del, så lär de behöva ta en hel del poäng för att kunna bli en av de två bästa tvåorna.

I grupp 1 så blev Chrille och Emma tvåa... de lyckades totalt ta 63 poäng (34+29)

Begrrenarna har 28 poäng och måste ta 36 poäng för att vara garanterade en plats i andra chansen. Jag vet inte vad som händer om de tar 35 poäng och alltså skrapar ihop 63 poäng. Är det så att man kollar på tågresorna då?

Snygg-Sofias lag har 24 poäng... och dom måste alltså ta 40 poäng för att vara garanterade en andra chansen-plats. Tar de 39 så gäller de som jag skrev däröver... Jag har svårt att se snygg-Sofias lag vinna....

Även om grupp 2:s tvåa skulle ta färre poäng än Peters och Garplind så finns det fortfarande en chans för deras del... det kan nämligen så att grupp 3:s andraplacerade lag tar färre poäng än grupp2-tvåan.

Jag har sett någon skriva att detta kanske är den sämsta gruppen? Svårt att säga alltså med tanke på att minnet är kort. Men... mm... det är nog bland de sämsta i alla fall. Men som alla vet så har vi sett en del usla par genom tiderna... minns Marcus Oscarsson totalt gjorde bort sig och även Irena Pozar.
Citera
2023-12-05, 17:27
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Pinsam snubbe, den där Kaah. 50-åring som tror han fortfarande kan dansa och sjunga ”hippt”. Han fullkomligt skändade och vanhedrade Arne Qvick!
Ja, han är bland det bedrövligaste man upplevt. Arne må vara 86 år gammal idag men är nog både hetare och en bättre dansare än denne adidasriddare.

Som sagt finns det många äldre avsnitt av På Spåret på youtube. Inser att det inte är jag som blivit dummare med åren utan att det är programmet som ändrat sina ledtrådar och frågor till att inte passa mig.

Filip & Fredrik mot paret Sundström från 2010 som exempel. Kul att se för man kommer ju inte precis ihåg frågorna.
https://www.youtube.com/watch?v=xySNcuGPU-E
Citera
2023-12-06, 12:04
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie

Som sagt finns det många äldre avsnitt av På Spåret på youtube. Inser att det inte är jag som blivit dummare med åren utan att det är programmet som ändrat sina ledtrådar och frågor till att inte passa mig.

Filip & Fredrik mot paret Sundström från 2010 som exempel. Kul att se för man kommer ju inte precis ihåg frågorna.

Första resan på 10p: 'Galning i vätternidyll'

Skulle alltså associeras till Tok-i-Hjo, alltså Tokyo.

Jävla långsökt ändå.
Citera
2023-12-06, 16:20
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie

Har kollat igenom de flesta av avsnitten på den där grymma kanalen. Hade varit jävligt kul om Filip & Fredrik kunde vara med en till säsong av På Spåret. De är nästan som små pojkar i säsongerna som de var med, runt 2008-2010. Känns som att mycket borde ha hänt rent kunskapsmässigt. Men lär väl inte hända, det är numera konkurrenter...
Citera
2023-12-06, 20:40
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Första resan på 10p: 'Galning i vätternidyll'

Skulle alltså associeras till Tok-i-Hjo, alltså Tokyo.

Jävla långsökt ändå.
Det är ledtrådar mer i min smak. Lindströms och Luuks tycker jag är knepigare att koppla.

Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Har kollat igenom de flesta av avsnitten på den där grymma kanalen. Hade varit jävligt kul om Filip & Fredrik kunde vara med en till säsong av På Spåret. De är nästan som små pojkar i säsongerna som de var med, runt 2008-2010. Känns som att mycket borde ha hänt rent kunskapsmässigt. Men lär väl inte hända, det är numera konkurrenter...
Filip & Fredrik var vettigare än man mindes dom. Fredrik Lindström i par med Apelgren fungerade också bra.

Rosenfeldt och Gedin mot Göran Greider och Zinat Pirzadeh Stackars Göran.
https://www.youtube.com/watch?v=Fu27UH-Zico
Senast redigerad av Readyfreddie 2023-12-06 kl. 20:43.
Citera
2023-12-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Nja, tror ju knappast att de trodde att han skulle ha spelat Jack Sparrow. Det känns inte särskilt långsökt att han skulle kunna haft något piratroll i någon av de filmerna (fast så klart inte huvudrollen då).

Frågan är då om han skulle vara klädd och sminkad nästan identiskt med Jack Sparrow då.

https://imageproxy.a2d.tv/?source=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2F4y9sz 8tapgok%2F3PLt0b8wfylntMnSTXRqA7%2Fcb5d53118a0870b e624b6ae9560c819c%2FKaboom1.jpg&width=1024

https://www.jacksparrowcostuming.com/images/JackSidebySideCostumeCompare.jpg

https://images.ctfassets.net/4y9sz8tapgok/3nta3NzI7rVRFzPKheDsQg/d3fc33a808b469abf6b9470c61631fb9/KaptenKaboom.jpg

https://filmfare.wwmindia.com/thumb/content/2023/jun/jonnydepppiratesofthecaribbeanjacksparrow316862930 20.jpg?width=1200&height=900
Senast redigerad av torkskap1 2023-12-07 kl. 00:20.
Citera
2023-12-07, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Frågan är då om han skulle vara klädd och sminkad nästan identiskt med Jack Sparrow då.

https://imageproxy.a2d.tv/?source=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2F4y9sz 8tapgok%2F3PLt0b8wfylntMnSTXRqA7%2Fcb5d53118a0870b e624b6ae9560c819c%2FKaboom1.jpg&width=1024

https://www.jacksparrowcostuming.com/images/JackSidebySideCostumeCompare.jpg

https://images.ctfassets.net/4y9sz8tapgok/3nta3NzI7rVRFzPKheDsQg/d3fc33a808b469abf6b9470c61631fb9/KaptenKaboom.jpg

https://filmfare.wwmindia.com/thumb/content/2023/jun/jonnydepppiratesofthecaribbeanjacksparrow316862930 20.jpg?width=1200&height=900

Troligtvis inte. Men jag tror knappast deltagarna har dagsfärsk koll på exakt vilka plagg som Jack Sparrow bär, jag vet att jag inte har det i alla fall.
Citera
2023-12-07, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Troligtvis inte. Men jag tror knappast deltagarna har dagsfärsk koll på exakt vilka plagg som Jack Sparrow bär, jag vet att jag inte har det i alla fall.

Jack Sparrow har ju blivit Depps kändaste karaktär, tror nog de flesta kan leta direkt i minnet ungefär hur Jack Sparrow ser ut. Det kanske var för att han är klädd och sminkad som Jack Sparrow som de kom att tänka på Pirates of the Caribbean.
Citera
2023-12-07, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Jack Sparrow har ju blivit Depps kändaste karaktär, tror nog de flesta kan leta direkt i minnet ungefär hur Jack Sparrow ser ut. Det kanske var för att han är klädd och sminkad som Jack Sparrow som de kom att tänka på Pirates of the Caribbean.

Ja, så kan det säkert vara. Jag kan t ex inte på rak arm säga ifall övriga pirater i filmerna körde liknande stil eller inte. Men sen har jag inte sett särskilt mycket av filmerna måste medges.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in