2023-11-11, 18:39
Medlem
Soterns avatar
Två av frågorna var samma som i Kontrapunkt som gick i onsdags.
Den ene var just Also sprach Zarathustra, och den andre var den med den mulliga skulpturen på Nice som jag inte kommer ihåg vem som gjorde.
Citera
2023-11-11, 19:37
Medlem
..jag var minsann snabbast på Bogota igår (tog det på Gabriel Garcia). Och Garibaldi var jag den ende som kände till! Så de såååå . . .!
Citera
2023-11-11, 21:25
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Haha, påhittade kommunvapensköldar, varav en skulle föreställa en natriumatom inuti en sol. Så jävla långsökt..

11 svara prickar på något som såg ut som en piltavla skulle alltså associeras till en atom med 11 elektroner(varav en valenselektron). Sedan behövde man känna till att det är natrium som har atomnummer 11, vilket sedan skulle associeras till natriums förkortning, NA. Om man mot förmodan kom så långt, så skulle man alltså gissa att detta NA skulle avsluta namnet på kommunen som söktes..

För att sedan gissa sig till fram till att samma kommun skulle inledas med SOL, eftersom det (kanske) såg ut som något solliknande som omslöt denna piltavla/atom. Alltså SOL-NA, dvs Solna kommun.

Extremt långsökt om något som inte ens har med kunskap att göra, utan bara var ett dumt rebus-påhitt.

Har På Spåret-redaktionen rökt på eller?
Jag tror att det är ungefär lika allmänbildat att känna till natriumatomens struktur som att känna till Bogotábaserade konstnärer. Bara som en jämförelse hur hög ribba man lägger när det gäller kultur kontra naturvetenskap.
Citera
2023-11-12, 01:50
Medlem
Zyxel04s avatar
Nytt avsnitt och en ny random text.

I den ena buren satt Emma Peters och Christopher Garlind som förlorade förra veckan. Det var väl med 42-34 och därmed ganska tydliga siffror, kändes som dom inte riktigt var med i den matchen.

I den andra buren satt Johan Kucukaslan och hans syster Jennifer. Johan är sportjournalist och har jobbat på svt, tv4 och även för Viasat. Han var med och rapporterade om det senaste Vm:et i Qatar för Sveriges television. Jag vet inte riktigt vad han jobbat med mer än det. Det är ingen gammal fotbollsspelare direkt. Kanske har han typ haft något sommarjobb på McDonalds.

Jennifer är också sportjournalist och arbetar just nu för Viasat. Hon har jobbat ganska brett i mediabranschen, både som reporter och som redaktör i såväl radio som på papperstidningar. Har dock inte så överdrivet bra koll på henne.

Alltså jag tror att man eventuellt tagit med Johan och Jennifer för att ha ett mer känt par för allmänheten. "Alla" gillar ju fotboll och därmed är syskonen kända för en större del av befolkningen än exempelvis Emma och Christopher.

Förra året såg vi ju Hasse Aro och Camilla Läckberg, och året innan det var det väl Marcus Oscarsson och Carina Bergfeldt som skulle vara ett "kändispar". Båda paren misslyckades ganska rejält och förlorade båda sina matcher.

Den här matchen var jämn och det levde, i alla fall mattematiskt, in i den sista frågan då det bara skiljde tre poäng. I slutändan var det dock Emma och Chrille som vann med 29-26. Det hade varit spännande om någon match slutat oavgjort, för det blir väl en ytterliggare fråga då för att skilja paren åt?

Förvisso vann Emma och Christopher men insatsen var ändå ganska svag trots segern. På resmålen så togs 6, 8 och 4 poäng vilket är "ok" men inte mer än så. Emma+Christopher var dock bleka på delfrågorna. Man tog bara full pott i en "frågefilm", den jag avser är musikfrågan som var på Nice.

Utav duon så var det Emma som var den starkare parten och det kändes som om hon drog in typ alla deras poäng. Chrille kunde väl typ Zumba och kanske Elthon John, men inte mycket mer än så.

Förra veckan så fick dom 34 poäng och denna vecka 29, det är ganska låg poängskörd och det är allt annat än givet att det räcker för att gå vidare till andra chansen. Svårt att se dom utmana om titeln.

Angående Johan och Jennifer så jag vet inte hur mycket "tävlingsmänniska" de är, men om de är det så lär nog förlusten kännas bitter. Efter att de vann närmast vinner så ledde de med 24-22, det var inför det tredje resmålet. De hade dessutom tagit en tia och självförtroendet lär ha varit på topp.

Men därefter så lyckas Johan dra bort dom med en nolla på Bogota. Jag vet inte riktigt varifrån han fick Santiago de Chile, de märktes att han var osäker (funderade kring om det var Lima) och att han inte riktigt hade diskuterat med Jennifer. Det var väl så att han såg att det var Sydamerika och sedan tänkte att det var Chile på grund av avlångt land (?). Jag vet inte riktigt varifrån han fick Chile.

Det är väl lite av en konst att kunna kommunicera med sin parhäst i dessa sammanhang och hjälpa varandra. Hade de haft bättre samverkan så hade Jennifer kunnat ifrågasätta hans resonemang och förhindrat "nollan". Då kanske dom hade vunnit.

Med facit i hand så var det lite anmärkningsvärt att Johan tydligen hade blivit tillsagd (?) att hålla en lägre profil och låta Jennifer sköta allt. Det var ett råd som han borde ha tagit till sig, but he didn´t.

Jennifer gjorde en bra insats och det var typ hon som plockade deras poäng, bla tian på Örnsköldvik där hon såg samband mellan "fågel" och "bristande lojalitet". Det sas väl kanske att Johan eventuellt var bidragande när de tog närmast vinner... men jag vet inte. Han är ett svagt kort.

Tycker personligen att det var flera tråkiga frågor. Det blev ingen sportfråga, trodde att det skulle bli det när de var i Örnsköldsvik med tanke på MoDo. Det var dock både en konststil och en konstnär som efterfrågade, blä på såna kulturfrågor.

Sen var det, som alltid, en del frågor med svag koppling till resmålen. Det var väl så att Elton Johns koppling till Nice var att han hade en sommarstuga där? Haha lol.
Citera
2023-11-12, 03:53
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Vad menade Johan med att han i andra buren "inte ska kunna sportfrågor" när det var Örn-sköld som de tog det på som inte har nåt med sport att göra? Modo-ledtrådarna kom ju efter båda lagen hade dragit? (Möjligen var Sedin-ledtråden tidigare men det var ju ingen som kopplade den)

Ö-vik är i princip enbart känt för skogsindustri, ishockey och att de har en backhoppningsbacke, är nog ganska uppenbart att det kommer komma sportfrågor.
Citera
2023-11-12, 08:12
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Ö-vik är i princip enbart känt för skogsindustri, ishockey och att de har en backhoppningsbacke, är nog ganska uppenbart att det kommer komma sportfrågor.
Du missar min poäng totalt. Garplind tog Örnsköldsvik på "örn och vik" men Johan i motståndarburen som redan svarat rätt sitter och lyssnar på motståndarna och säger nåt i stil med "Garplind ska inte kunna ta det på sport" fast han just lyssnat på hur han inte tar det på sport och Garplind slår ut med armarna som att han typ håller med. Men han tog det ju aldrig på sport!!? Han tog det på örn och vik som sagt. Fattar ingenting av den konversationen och har kollat om det 3 gånger.

För övrigt var det inga sportfrågor. Det var ledtrådar om modo under resan men inga frågor om det i senare inslagen.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2023-11-12 kl. 08:16.
Citera
2023-11-12, 10:03
Medlem
Natriumatomen var långsökt ja! Särskilt då en atom definieras av sin kärna.
Citera
2023-11-12, 10:30
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Jag tror att det är ungefär lika allmänbildat att känna till natriumatomens struktur som att känna till Bogotábaserade konstnärer. Bara som en jämförelse hur hög ribba man lägger när det gäller kultur kontra naturvetenskap.
Vapensköldarna var påhittade alltså? Jag trodde de var riktiga vapensköldar för Solna och Kramfors
Citera
2023-11-12, 10:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Två av frågorna var samma som i Kontrapunkt som gick i onsdags.
Den ene var just Also sprach Zarathustra, och den andre var den med den mulliga skulpturen på Nice som jag inte kommer ihåg vem som gjorde.
Jag noterade detta också. Slump kan det knappast ha varit.

Niki de Saint Phalle
https://en.wikipedia.org/wiki/Niki_de_Saint_Phalle
Citera
2023-11-15, 11:06
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
Natriumatomen var långsökt ja! Särskilt då en atom definieras av sin kärna.

Som gammal naturare så tyckte jag tvärt om att det var väldigt uppenbart att det var en atom, det syntes om inte annat så på elektronskalen. Däremot lyckades jag inte värka fram vilket grundämne 11 är (2+8+1 elektroner i skalen).
Citera
2023-11-16, 19:55
Medlem
Aldrig stött på denna Christopher Garplind innan. Vilken vedervärdig människa han verkar vara. Har bara sett första avsnitten men den mannen är helt odräglig.
Citera
2023-11-17, 20:03
Moderator
Dr Kings avatar
Kul att Kristian börjar med att vrida om kniven och prata om Johans nollning på Bogota förra veckan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in