2023-01-01, 14:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Har också alltid haft för mig att frågorna ska beröra på staden på ett eller annat sätt. Stundtals har frågorna verkligen haft noll koppling till resemålet denna säsong. Har frågorna haft mer koppling till resemålen under tidigare säsonger, eller har det alltid varit såhär slumpartat? Luuk svävar fan iväg mer med frågorna än Fredrik och Alla mot Alla.

Måste verkligen vara chill att jobba på På Spårets-redaktion. Man har ett år på sig och frågor man kommer på om Sundsvall är:
- Vad heter den inplanterade haren med stor spridning i Sverige?
- Vad heter det när älgar gnuggar sina horn mot träd?
- Vad heter denna Japanska kampsport?

Du sov en sväng där och märkte inte när de reste till Kyoto!
Citera
2023-01-01, 14:48
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

Hur menar du?
Citera
2023-01-01, 14:49
Medlem
Citat:

Frågan om den japanska kampsporten kom när de befann sig i Sundsvall, hos den lokala budoklubben.
Citera
2023-01-01, 18:12
Medlem
XtraXs avatar
Citat:

Är du som sovit, hade frågan om Aikido kommit när de var i Kyoto hade vi inte sagt nåt. Nu kom den när de var i Sundsvall...
Citera
2023-01-02, 13:34
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Düringer och Unge är ruskigt bra men det där jävla husbandet är ruskigt usla. Dave Stewart och Annie Lennox borde stämma MOR för deras vandalism.

Det var en fruktansvärt usel version de gjorde som avslutning. Kan annars tycka att de varit synthigt sköna fram tills massakern av Eurythmics.
Citera
2023-01-02, 13:43
Medlem
Citat:
Düringer och Unge är ruskigt bra men det där jävla husbandet är ruskigt usla. Dave Stewart och Annie Lennox borde stämma MOR för deras vandalism.

Kan bara hålla med, synnerligen dålig version.
Citera
2023-01-02, 16:58
Medlem
vonblixens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdrasil
Jag kan på stående fot (eller jag sitter egentligen på toa, men...) komma på tre bättre frågor på Sundsvall:

• Sundsvalls centrum eldhärjades två gånger under 1800-talet. Stadens arkitektur omgjordes då i grunden. Vad kallas Sundsvalls centrum för idag med ett annat namn? Svar: Stenstaden

• Utanför Sundsvall, väl synligt från centrum, ligger en stor ö. Det är norrlands andra största och rikets sextonde i storleksordning. Ön är förbunden med fastlandet via en hög bro. Vad heter ön? Svar: Alnö

• Sundsvalls befolkning ökade kraftigt under skogsbrukets industrialisering. Här låg flera stora sågverk. Vad heter de två stora älvar som mynnar ut norr och söder om staden - och - vad kallas det för när man olovligen avverkar statlig skog? Namnet härrör från ett ortsnamn i Västerbotten. Svar: Indalsälven, Ljungan och Baggböleri.

Såja! På Spåret-redaktionen. Kontakta mig, vettja!

Jag håller med dig - du har mycket bättre frågor som dessutom är kopplade till resmålet!
Citera
2023-01-02, 23:41
Medlem
Kristofferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdrasil
Jag kan på stående fot (eller jag sitter egentligen på toa, men...) komma på tre bättre frågor på Sundsvall:

• Sundsvalls centrum eldhärjades två gånger under 1800-talet. Stadens arkitektur omgjordes då i grunden. Vad kallas Sundsvalls centrum för idag med ett annat namn? Svar: Stenstaden

• Utanför Sundsvall, väl synligt från centrum, ligger en stor ö. Det är norrlands andra största och rikets sextonde i storleksordning. Ön är förbunden med fastlandet via en hög bro. Vad heter ön? Svar: Alnö

• Sundsvalls befolkning ökade kraftigt under skogsbrukets industrialisering. Här låg flera stora sågverk. Vad heter de två stora älvar som mynnar ut norr och söder om staden - och - vad kallas det för när man olovligen avverkar statlig skog? Namnet härrör från ett ortsnamn i Västerbotten. Svar: Indalsälven, Ljungan och Baggböleri.

Såja! På Spåret-redaktionen. Kontakta mig, vettja!

Geografitimmen?
Citera
2023-01-02, 23:52
Avstängd
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
"Vem fan är Kim Larsen?"

Dagens mest blåsta kommentar

Precis
"Vem fan är Emma Peters? " såg att hon är född 1978, då borde hon ta mig fan ha hört talas om Kim Larsen.
EP är ju sämre än Läckberg. Bedrövlig standard på årets deltagare.
Bara feministiska vänsterhjon från Södermalm som lever på sojabönor, sdhat och bögböjelser
Citera
2023-01-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristoffersson
Geografitimmen?

Ja, det blev väl mycket geografi, mest för att det är min egen fäbless. Tycker ändå att programmet ofta gör alltför krystade försök att uppnå bredd i frågorna med tyngd på kultur i allmänhet och kvinnor i synnerhet. En trend som blivit allt starkare. Ofta hamnar man i frågor som, i mitt tycke, utgör småborgerliga njutningsämnen som formgivning, antikviteter och för allmänheten obskyr poesi. Ofta ställs också matfrågor som mynnar ur storstadens utbud, frustrerande för en simpel landsortspojk som undertecknad.

Jag är trött och borde lägga mig, kanske tycker jag något annat imorgon.
Senast redigerad av Blygdrasil 2023-01-03 kl. 00:10.
Citera
2023-01-03, 16:32
Medlem
Zyxel04s avatar
Patetiskt och tråkigt inlägg om den sjätte matchen.

Den tredje matchen i grupp 2 stod mellan Emma Peters och Christopher Garlind samt fjolårsmästarna Jonathan Unge och Cecilia Düringer. Båda lagen hade vunnit deras första drabbning och därmed skulle vinnaren i denna kamp gå vidare till semifinal. Det var ganska enkla segrar för båda lagen där Emma+Peter tagit 30 poäng medan Cecilia+Jonathan tagit 46 poäng.

Matchen blev aldrig riktigt spännande och fjolårets mästare visade redan i inledningen att de besitter något extra. Efter första resmålet ledde Cecilia+Jonathan med 16-11 och efter den andra resan ökade ledningen till 24-13 och där var egentligen matchen avgjord. Förvisso gjorde Emma+Christopher en stark insats när de tog Palma på 8-poängaren men detta räckte knappast. Matchen slutade 44-29 och det var aldrig något sagt om saken.

Cecilia och Jonathan tog resmålen på 10p, 8p och 6p. Tian var på Sundsvall och båda verkade se kopplingen till Sundsvall ganska fort, det var något om drake och basket. Åttan var på Kyoto och faktum är att Cecilia började prata om Tokyo men insåg, efter att hon dragit, att Luuk sa att det var inte var den nuvarande huvudstaden som efterfrågas. Så, därmed, kanske Cecilia inte riktigt hade koll när hon drog på åttan men hon räddades av Jonathan som fattat att det var Kyoto. Om Cecilia varit i lag med Marcus Oscarsson så hade de kanske svarat ”Tokyo” eller någon annan japansk stad eftersom det verkade vara det som Cecilia var inne på. På sista resan blev det Palma vilket är en medelmåttig poängskörd för detta läget men aja.

På delfrågorna blev det 6/12, 6/6 & 5/9 samtidigt som de också vann närmast vinner vilket gav de tre poäng. Det var snyggt när de satte ”närmast vinner” på pricken, det är sånt som visar klass.

I första klass hade vi Christopher och Emma vars insats var högst medioker. Det är ingen super-dålig insats i nivå med Marcus Oscarsson men paret har inte visat någon mästare-klass. De tog förvisso två åttor på resorna men det blev bara en tvåa på Kyoto och faktum var att de verkade vara inne på Oslo ganska långt in på den resan.

På delfrågorna blev det därefter 3/12, 3/6 & 5/9 poäng vilket inte är särskilt starka siffror, särskilt i Sundsvall var de svaga. Spontana känslan var dock att Emma var hetare, hon hade mer koll och visste mer saker medan Chrille mest snackade runt. Emma var hon som listade ut Palma på åtta poäng och jag tror också det var Emma som tog Sundsvall på åtta-poängaren.

Möjligen kan man ge Chrille eloge för att han levererar roliga quotes, tänker på när han hänvisade till rektor Hamid, kopplade ihop Unge och kronofogden samt pratade om amfetamin i drömmen. Kan noteras att Svt lät ”rektor Hamid” vara kvar som quote med tanke på att det kan ses som ett påhopp mot en enskild individ.

Kring Jonathan och Cecilia så kan nog inte så mycket mer sägas. Det är ganska givna favoriter och har alltså tagit 46 poäng samt 44 poäng på deras två inledande matcher. Under fjolårssäsongen så tog paret 33 p, 51 p, 44 p och 44 p på matcherna som de deltog. Urstarkt par, finns inga andra ord.

Intressant är att jämföra hur denna duo står sig mot andra par i programmets historia. Tyvärr känner jag att ”minnet är för kort” för att göra en sådan parallell, jag har helt enkelt för dålig koll. Men detta par kan nog vara uppe på minst en top-fem-lista, kanske tom mer.

Trots förlusten så är inte något över för Christopher och Emma. Duon blev tvåa i gruppen och de två bästa grupptvåorna kommer att få tävla i sista chansen där man gör upp om den sista semifinalplatsen. Christoper-Emma har över de två programmen tagit 59 poäng (30+29) medan tvåan i grupp 1, Niklas Källner och Lena Nordlund, tagit totalt 70 poäng (33+37). Det innebär att Niklas och Lena är klara för andra chansen medan Christopher och Emma måste invänta resultatet från grupp 3. Om tvåan i grupp 3 tar färre än 59 poäng så kommer Christopher+Emma få spela i andra chanser och tvärtom.
Citera
2023-01-03, 16:43
Medlem
Citat:

Instämmer. Dessbättre så var väl detta sista avsnittet med MOR som husband? Läste någonstans att Smith & Tell är husband nästa gång. Eller om det var Bo Kaspers Orkester?

Är inte säker vilket band det blir. Någon annan som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in