2020-02-15, 19:52
Medlem
Eitzels avatar
På något sätt blir musikfrågorna avgörande. Att ingen av 4 kan "Annie's Song" är bedrövligt men segrarna sätter två rappare från Uppsala och en Bowie-låt "ingen" har hört.

Hur kan man f.ö. kan välja en låt av Bowie när besöksorten är Uppsala? Uselt.
Citera
2020-02-15, 23:29
Medlem
bullet^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det var den bästa panikredigeringen sedan de hade planerat in "Paris" som romantiskt resmål två dagar(typ) efter terrorattackerna i november 2015.
Programmet spelas in på sensommaren så Duplantis hade inte hunnit sätta det första rekordet heller...

Dom pratade ju om duplantis första världsrekord... Eller hörde Jag helt åt helvete?
Citera
2020-02-16, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Dom pratade ju om duplantis första världsrekord... Eller hörde Jag helt åt helvete?

Ja, men det måste ha redigerats in i efterhand eftersom att programmet spelades in långt tidigare.
Citera
2020-02-16, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
På något sätt blir musikfrågorna avgörande. Att ingen av 4 kan "Annie's Song" är bedrövligt men segrarna sätter två rappare från Uppsala och en Bowie-låt "ingen" har hört.

Hur kan man f.ö. kan välja en låt av Bowie när besöksorten är Uppsala? Uselt.

För att Johan Renck som regisserade videon är född i Uppsala. Visst, det är lite långsökt men det är inte första gången i så fall. Jag tror att de tänkte att de var tvungna att ha någonting som inte framkallade spontangissningar på Owe Thörnqvist eller Veronica Maggio.
Citera
2020-02-16, 11:15
Medlem
nabplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho

Samma med myggfrågan - utan tillägget "benbrytarfebern" så anser jag att malaria hade varit ett mer korrekt svar än denguefeber. Långt fler dör av malaria än av dengue.

Frågorna bör ställas utan möjlighet till tvetydiga svar, imnsho.

Dock är det färre som dör i Sydamerika än i Afrika, då den varianten som finns där är mer ofarlig. Ska sägas att jag inte tog Denguefeber ändå.
Citera
2020-02-16, 11:32
Medlem
Citat:
För att Johan Renck som regisserade videon är född i Uppsala. Visst, det är lite långsökt men det är inte första gången i så fall. Jag tror att de tänkte att de var tvungna att ha någonting som inte framkallade spontangissningar på Owe Thörnqvist eller Veronica Maggio.

Amason stod för dem sämsta och mest olyssningsbara tolkningen av en låt i världshistorien.

Handlar det om nåt jävla musikquiz eller är det en kunskapstävling?

Att helt och hållet mörda en låt så att inte ens refrängen befinner sig i samma nothäfte är närmast brottsligt.

Om de bara kunnat få fram en tiondel av detta hade mor och son vunnit välförtjänt:

https://m.youtube.com/watch?v=sGNK-cOtxSs
Citera
2020-02-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Amason stod för dem sämsta och mest olyssningsbara tolkningen av en låt i världshistorien.

Handlar det om nåt jävla musikquiz eller är det en kunskapstävling?

Att helt och hållet mörda en låt så att inte ens refrängen befinner sig i samma nothäfte är närmast brottsligt.

Om de bara kunnat få fram en tiondel av detta hade mor och son vunnit välförtjänt:

https://m.youtube.com/watch?v=sGNK-cOtxSs

Det var David Bowies låt Lazarus(som Johan Renck regisserade videon till) som var huvudnumret med inslag av Rencks egen hit under artistnamnet Stakka Bo. Jag har inga problem med det.
Det är ju en del av poängen med musikfrågorna att rätt så välkända hits görs om så att det ska blir svårare att känna igen.
Som helhet en fullt legitim musikfråga på en rimlig svårighetsnivå.
Citera
2020-02-16, 12:11
Medlem
Citat:
Det var David Bowies låt Lazarus(som Johan Renck regisserade videon till) som var huvudnumret med inslag av Rencks egen hit under artistnamnet Stakka Bo. Jag har inga problem med det.
Det är ju en del av poängen med musikfrågorna att rätt så välkända hits görs om så att det ska blir svårare att känna igen.
Som helhet en fullt legitim musikfråga på en rimlig svårighetsnivå.

Jättedåligt framförd skitlåt med ett inslag där enbart textfragment påminde om den lösa Uppsala-kopplingen.

Att låtarna regelmässigt ”görs om så att de ska blir svårare att känna igen” är nog något du drömt.
Citera
2020-02-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Känns som PS-frågorna börjar komma ut på ett rejält gungfly nu. För avrundningsfrågor typ absoluta nollpunkten måste man ju definiera noggrannheten. Är -273 rätt? Skulle -272,87 inte godkännas medan -273,14 gavs rätt?

Samma med myggfrågan - utan tillägget "benbrytarfebern" så anser jag att malaria hade varit ett mer korrekt svar än denguefeber. Långt fler dör av malaria än av dengue.

Frågorna bör ställas utan möjlighet till tvetydiga svar, imnsho.

På bilden var en tydlig Aedes aegypti. Malaria sprids av myggor inom familjen Anopheles.
Citera
2020-02-16, 12:29
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
På bilden var en tydlig Aedes aegypti. Malaria sprids av myggor inom familjen Anopheles.
Man borde kunna kräva av de tävlande att de ska ha den allmänbildningen! Inget mindre än skandal av Jossar och Unge/Hagen att missa detta!
Citera
2020-02-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Jättedåligt framförd skitlåt med ett inslag där enbart textfragment påminde om den lösa Uppsala-kopplingen.

Att låtarna regelmässigt ”görs om så att de ska blir svårare att känna igen” är nog något du drömt.

Nej, det är min tolkning efter att ha tittat på programmet. Det finns ofta en huvudlåt och en "slinga" eller textfras från en annan känd låt i huvudlåten. Det finns en anledning till att Kristian alltid säger (typ) "och lyssna noga också precis i början av låten, där kommer ett kort stycke av en annan känd låt med koppling till bla bla bla".
Men det är klart. De hade ju kunnat köra "Varmkorv Boogie" rakt upp och ned också så hade folk sluppit irritera sig på en vag Uppsala-koppling(eller snarare irritera sig på att man själv inte kunde frågan...).

Det spelar hur som helst mindre roll. Kopplingen Bowie-Renck är samtida populärkulturell allmänbildning som man bör kunna utan att identifiera Stakka Bo:s klubbhit från 90-talet.
Citera
2020-02-16, 15:39
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmaster500
Bara jag som reagerade på att de gav rätt för 273 på absoluta nollpunkten? Rätt om de hade sagt -273 (som de förmodligen menade) så tycker inte jag de skulle fått rätt i en semifinal i Sveriges ledande frågesport. Kommer de ge rätt för pi=3 nästa vecka?
Även på cheerleading-frågan tyckte jag Lindström hjälpte Josefin och Johar för mycket med ”vi har inte bett om ett specifikt språk” när de började diskutera engelska termer.

Unge förtjänade att vinna!

Jag reagerade också på det och ska man hårdra det så avgjorde det segern till Jossars fördel. Om de tänkt godkänna 273 borde frågan ha varit annorlunda formulerad, t ex "Hur många minusgrader Celsius är den absoluta nollpunkten". Som du skriver skulle även Pi = 3 godkännas, eller varför inte Pi = -3,14? Minustecknet har en enorm betydelse i dessa sammanhang. Generellt tycker jag att Luuk/Lindström släpper igenom alltfler stolpe in- (eller i det här fallet stolpe ut-) svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in