• 5
  • 6
2006-11-29, 13:31
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Vad är det du vill? Förintelsen är ett gigantiskt ämne. Skall jag återge och beskriva varenda vittnesmål om gaskamrarna från folk som Vrba, Nyisl, Wiesel och Höss innan du är nöjd? Det har aldrig varit min avsikt i denna tråd att göra någon slags exposé över förintelsens källor och historiografi eller av den revisionistiska kritiken. Jag drog ett av många exempel på absurditet i källorna. Med det får du faktiskt låta dig nöja.

Ja, i det fall som jag har beskrivit så var det definitivt bara svammel av två kärringar. Frågan är varför rätten i ett så allvarligt ämne inte hade något annat att erbjuda än två svamlande kärringar? Varför reste de inte iväg till Auschwitz och undersökte gaskamrarna/krematorierna själva? Borde det inte ha varit rutin och normal juris prudens att faktiskt säkra fysiska bevis (om de förelåg) och utgå från dessa hellre än ren hörsägen?
På det viset hade man haft något att pröva anklagelserna emot. Det hade ju t.ex. omgående kunnat avskriva Ada Bimkos vittnesmål på samma sätt som man hade bortsett från Sophia Litwinskas berättelse om hur hon tippades ner genom en lucka, ner i en slags gaskammarkällare från ett lasbilsflak som "en säck potatis" (The Belsen Trial, s. 79-80).

Belsenrättegången hölls redan sommaren 1945. Spåren var väldigt färska. Konstigt nog finns det en tendens i källorna att ju närmare själva händelseförloppet man befinner sig desto sämre stämmer de överens med lägren och det föregivna utrotningssytemets fysiska verklighet.

Ställ specifika frågor så skall jag försöka besvara dem, eller ännu bättre, sätt dig själv in i ämnet.

Mvh,
Överliggaren

Det är inte förmycket begärt att fråga efter källor när det gäller historieforskning. Isynnerhet inte när en "historieforskare" ifrågasätter en sådan händelse som förintelsen.
Källkritik är väl A och O i sådana här frågor.
Vad jag menar är att- vad vet du egentligen om dom här vittnesmålen.
Har du själv bedömt orimligheten i det dom beskriver eller är det någon annan som gjort den bedömningen?
Vem har visat ritningarna på Belsen? Stämmer ritningarna med verkligheten, dvs hur det var där och då? Det går att ifrågasätta all information, från båda håll. Det enda jag tycker är intressant är det som är rent vetenskapliga bedömningar och fakta.
En annan fråga; Var är alla protester från alla tyskar som blivit "oskyldigt" anklagade för att ha gasat? Det måste väl vara massor som vetat att det INTE skett. Och en hel del fångar borde väl också ha reagerat?
Citera
2006-11-29, 13:44
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Frågan är varför rätten i ett så allvarligt ämne inte hade något annat att erbjuda än två svamlande kärringar?
Bimko var i alla fall i Auschwitz, den delen av hennes berättelse stämmer väl, eller hur?

Josef Kramer medgav ju själv gaskamrar i Auschwitz och i Natzweiler-Struthof:
Citat:
Will you explain to the Court how it is that, in the first statement you made, you said the allegations referring to gas chambers, mass executions, whipping and cruelty were untrue?

-- There are two reasons for that. The first is that in the first statement I was told that the prisoners alleged that these gas chambers were under my command, and the second and main reason was that Pohl, who spoke to me, took my word of honour that I should remain silent and should not tell anybody at all about the existence of the gas chambers.

....

What was the purpose of the Natzweiler camp?
--To let prisoners work in a quarry near by.

Were the prisoners not regularly supplied from that camp to Strasbourg for experiments?
--No.

Was there no gas chamber there before you arrived?
-- No.

Was it constructed under your instructions and did you quite deliberately gas 80 prisoners in that gas chamber?
--Yes, on the orders of Reichsführer Himmler.
http://www.nizkor.org/hweb/camps/ber...-trial-03.html
Citera
2006-12-01, 21:01
Medlem
Det är en bra fråga som ställs som jag funderat över. Speciellt ju mer jag satt mig in i händelsen, läst orginaltexter och läst mig in på liknande folkmord som genomförts. Konspirationsteorier har ju en tendens att locka folk, tycker själv att det är ganska kul. Men man måste förstå att det spelar ingen roll hur belagd förintelsen är eftersom att samma argument som just motbevisats kommer att dyka upp 2 veckor senare och antagligen av samma person. Nu kommer förstås, i det här fallet revisionisterna, själva hävda samma sak..

Men men är det någon revisionist här som forskat i ämnet? Eller är det självstudier som gäller?

Jag ser mig inte som särdeles beläst i ämnet ännu även om jag nu läst en del. Massan av litteratur om förintelsen och andra världskriget är närmast oöverskådlig. Men det vore kul att få någon litteratur av en revisionist som ni menar sammanfattar ert fall. Dvs. Jag vill nagla fast er vid någon specifik text som ni står bakom. Vet inte om det är möjligt speciellt med tanke på att ni borde bestå av en väldigt heterogen grupp.. allt från smygheilare till bokmalar. Men nån som vill göra ett försök? tack på förhand (ber om ursäkt om det finns i en annan tråd).
Citera
2006-12-01, 21:57
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avelorn
Tjena, jag vet inte vad jag snackar om, men...men va fan heter det nu..."

Förtydliggöra dig, grabben! Eller har du några "vittnesmål" du smyger med?
Citera
2006-12-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Hej Avelorn, varmt välkommen till forumet!

tack.

Jag antar att ribban las där någonstans. Hur gammal är du, grabben?

Jag antar att du är revisionist av något slag. Finns det någon sammanhållen revisionistisk text som du ställer dig bakom?
Citera
2006-12-02, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avelorn
Jag ser mig inte som särdeles beläst i ämnet ännu även om jag nu läst en del. Massan av litteratur om förintelsen och andra världskriget är närmast oöverskådlig. Men det vore kul att få någon litteratur av en revisionist som ni menar sammanfattar ert fall. Dvs. Jag vill nagla fast er vid någon specifik text som ni står bakom. Vet inte om det är möjligt speciellt med tanke på att ni borde bestå av en väldigt heterogen grupp.. allt från smygheilare till bokmalar. Men nån som vill göra ett försök? tack på förhand (ber om ursäkt om det finns i en annan tråd).

Vadå, tror du att vi ingår i nån form av klubb eller?

Läs runt på forumet, du kan ju börja med att läsa igenom Auschitz-tråden.
Citera
2006-12-02, 17:10
Moderator
Oddballs avatar
Trams raderat och Ezzelino får en tillsägelse för att OT/trams & allehanda trådstörande aktiviteter i from av nedsättande uttryck om andra medlemmar.

Mvh,

/Mod
Citera
2006-12-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Vadå, tror du att vi ingår i nån form av klubb eller?

Läs runt på forumet, du kan ju börja med att läsa igenom Auschitz-tråden.

Nej det är ju det som är problemet och därför jag också sa att det kunde bli svårt. Men jag tror jag hittat vad jag letar efter. Tack ändå.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in