2006-11-27, 10:55
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Jag har gjort ett försök att lugnt och sansat beskriva läget. Jag har misslyckats på grund av åhörarnas brist på vetenskapligt sinnelag och deras överväldigande önsketänkande.

Det är klart, vill man att gaskamrar skall ha funnits, om detta spelar känslomässig roll för en själv, om man för sin världsbilds skull har investerat i dennna företeelse, så kan det bli svårt att tänka förutsättningslöst, att betrakta frågan som vilket historiskt problem som helst. Då kan man tycka att ens billiga oneliners, som en avbild av den egna okunskapen, har ett högre värde än ett objektivt resonemang, på något slags moraliskt plan eller nåt.

Viktor, din fåne, jag har läst rättegångsprotokollet. Jag har det hemma. Det kommer inte från någon revisionistsida (vad som nu skulle vara fel på det), något du hade sett om du hade läst ovanstående.

Min släkt känner två personer som var fångar i Auschwitz. (vilket jag förklarat i en annan tråd). Det ni påstår är alltså att dom ljuger. Jag har själv hört dem tala om detta. (när jag var yngre). Revisionismen är endast möjlig för att många av alla vittnen börjar dö ut av ålderdom. Då passar ni på att börja snacka om protokoll, folkbokföringar och markröntgen. Allt för att förvirra den yngre generationen. En rakt igenom feg och avskyvärd strategi. Om ni inte gillar judar, varför står ni inte för det som hände. Det var väl bara bra isåfall att man gasade av dom. Ett annat retorisk trick är att på ett subtilt nedlåtande sätt kalla folk för "troende" vilket antyder att alla som inte ifrågasätter utrotningen är svagsinta och lite naiva. Jag vill se vetenskapliga bevis för det ni snackar om. Annars ska ni hålla käft.
Citera
2006-11-27, 11:07
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Min släkt känner två personer som var fångar i Auschwitz. (vilket jag förklarat i en annan tråd). Det ni påstår är alltså att dom ljuger. Jag har själv hört dem tala om detta. (när jag var yngre). Revitionismen är endast möjlig för att många av alla vittnen börjar dö ut av ålderdom. Då passar ni på att börja snacka om protokoll, folkbokföringar och markröntgen. Allt för att förvirra den yngre generationen. En rakt igenom feg och avskyvärd strategi. Om ni inte gillar judar, varför står ni inte för det som hände. Det var väl bara bra isåfall att man gasade av dom. Andra retoriska trick är att på ett subtilt nedlåtande sätt kalla folk för "troende" vilket antyder att alla är svagsint och lite naiv om man inte ifrågasätter utrotningen.

Men vad ar det dina tva bekanta till slakten egentligen har sagt?
Ingen bestrider att Auschwitz existerade, att det existerade krematorier dar etc, inte heller att en javla massa fangar dog dar (antagligen mellan 150 och 170 000). Daremot ar det fogligt att utifran det forefintliga bevislaget betvivla att judar systematiskt utrotades med giftgas dar.

De tva bekanta snackar sakert om selektioner, om att de andra som inte togs ut till arbete skickades till gasen (for det visste ju alla att de gjorde), om att nagon SS-man skall ha sagt till dem "dar har ni era slaktingar" eller nagot dylikt (standigt forekommande), om att det fanns gaskammare i lagret (for det visste ju alla), att det luktade konstigt, nagon Mengele-anekdot. Folk som sitter insparrade tenderar att tro pa rykten, da de ar den enda information de har. Sedan tenderar folk ocksa att tolka alla synintryck utifran den forutfattade bild de har om saker och ting. Av naturliga skal trodde de flesta judar det varsta om tyskarna. Det ar mojligt att dina slaktingars bekanta inte ljuger medvetet om nagonting, mer an kanske nagon "flammande skorsten" (en annan klassiker), men det manskliga minnet ar a andra sidan inte alltfor tillforlitligt. Blaljuger gor daremot uppenbarligen typer som Vrba, Paiskovic, Wiernik, Reder, Muller m.fl. vilka utger sig for att vara vittnen till den pastadda utrotningsprocessen. Se vidare traden om vittnen till utrotningslager.
Citera
2006-11-27, 11:11
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Men vad ar det dina tva bekanta till slakten egentligen har sagt?
Ingen bestrider att Auschwitz existerade, att det existerade krematorier dar etc, inte heller att en javla massa fangar dog dar (antagligen mellan 150 och 170 000). Daremot ar det fogligt att utifran det forefintliga bevislaget betvivla att judar systematiskt utrotades med giftgas dar.

De tva bekanta snackar sakert om selektioner, om att de andra som inte togs ut till arbete skickades till gasen (for det visste ju alla att de gjorde), om att nagon SS-man skall ha sagt till dem "dar har ni era slaktingar" eller nagot dylikt (standigt forekommande), om att det fanns gaskammare i lagret (for det visste ju alla), att det luktade konstigt, nagon Mengele-anekdot. Folk som sitter insparrade tenderar att tro pa rykten, da de ar den enda information de har. Sedan tenderar folk ocksa att tolka alla synintryck utifran den forutfattade bild de har om saker och ting. Av naturliga skal trodde de flesta judar det varsta om tyskarna. Det ar mojligt att dina slaktingars bekanta inte ljuger medvetet om nagonting, mer an kanske nagon "flammande skorsten" (en annan klassiker), men det manskliga minnet ar a andra sidan inte alltfor tillforlitligt. Blaljuger gor daremot uppenbarligen typer som Vrba, Paiskovic, Wiernik, Reder, Muller m.fl. vilka utger sig for att vara vittnen till den pastadda utrotningsprocessen. Se vidare traden om vittnen till utrotningslager.

Nej. Så är det inte.
Citera
2006-11-27, 11:35
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Nej. Så är det inte.

Valdigt uttommande svar dar...

Du kan inte mojligen tanka dig att summera dina slaktingars bekantas utsagor (eller rentav intervjua dem) och aterge i vittnestraden?
Citera
2006-11-27, 12:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Valdigt uttommande svar dar...

Du kan inte mojligen tanka dig att summera dina slaktingars bekantas utsagor (eller rentav intervjua dem) och aterge i vittnestraden?

Dom är döda nu så jag kan tyvärr inte intervjua dom.
Dom berättade ungefär vad alla andra berättat.
Finns ingen anledning att inte tro dem.
Det är osannolikt att alla f.d. fångar skulle ljuga simultant. Att allt bildmaterial skulle vara förfalskat. Att några skulle ha beslutat centralt att "nu ska vi alla gå ut med en rövarhistoria till världen" och dessutom att ingen skulle opponerat sig mot detta.
Citera
2006-11-27, 12:12
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Min släkt känner två personer som var fångar i Auschwitz. (vilket jag förklarat i en annan tråd). Det ni påstår är alltså att dom ljuger. Jag har själv hört dem tala om detta. (när jag var yngre).

Ja, i fall gasningar inte har förekommit så påstår jag att de antingen ljuger, vidarebefordar rykten som spreds redan i lägervärlden eller har fallit offer för efterkrigstidens etablerade sanningar. Det andra är väl troligast, något som underlättades av informationsbrist och begränsad rörlighet i de med taggtråd avspjälkade lägeravdelningarna, fruktan för vaktmanskapet, fysisk utmattning och hat mot tyskarna.

Nota bene, om gasningar inte har förekommit. Själv utesluter jag ingenting, ty standardhistorien kan ju exempelvis innehålla en kärna av sanning.

Citat:
Revisionismen är endast möjlig för att många av alla vittnen börjar dö ut av ålderdom. Då passar ni på att börja snacka om protokoll, folkbokföringar och markröntgen. Allt för att förvirra den yngre generationen.

Nonsens, förintelserevisionism har existerat under hela efterkrigstiden och jag har just gett två exempel på vittnen som blåljög i rätten, så sådant är bevisligen möjligt. Viktigare: en markradar ljuger inte och är ett standardverktyg inom arkeologin. Om jord har flyttats för att exempelvis gräva ut en massgrav så kan spåren inte utplånas, de ursprungliga jordlagren inte återställas. Människor och skrivna källor kan däremot få för sig saker, ljuga, vara inautentiska, oriktigt återge omständigheterna samt tolkas felaktigt. Att bena ut detta är historievetenskapens vardagsgöra. I en så kontroversiell och rörig fråga som judeutrotningen föreslår jag dock att mer handfasta metoder tillämpas i för det första uteslutningssyfte, såsom föreslagits ovan.
Om du nu är bergfast övertygad om gasmordens verklighet, så borde du välkomna ett sådant förfaringssätt. Bättre medel för att krossa revisionismen har jag svårt att tänka mig. Själv skiter jag i vilket, "vem som vinner". Jag vill ha reda på sanningen.

Citat:
En rakt igenom feg och avskyvärd strategi. Om ni inte gillar judar, varför står ni inte för det som hände. Det var väl bara bra isåfall att man gasade av dom.

Det finns ingen strategi, åtminstone inte från min sida. Frågan är historisk, inte politisk eller ideologisk.

Citat:
Andra retoriska trick är att på ett subtilt nedlåtande sätt kalla folk för "troende" vilket antyder att alla som inte ifrågasätter utrotningen är svagsinta och lite naiva. Jag vill se vetenskapliga bevis för det ni snackar om. Annars ska ni hålla käft.

Saken är den att man ibland blir förbannad på folks allmänna träskallighet inför vetenskapliga bevis och vilja att gå på sina känslor hellre än förnuftet. Jag är däremot beredd att be om ursäkt för denna nedlåtenhet om du accepterar att min avsikt är seriös och ärligt menad, och inte något jävla propagandistiskt och bedrägligt cirkuspajaseri.
Citera
2006-11-27, 12:15
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Det är osannolikt att alla f.d. fångar skulle ljuga simultant. Att allt bildmaterial skulle vara förfalskat. Att några skulle ha beslutat centralt att "nu ska vi alla gå ut med en rövarhistoria till världen" och dessutom att ingen skulle opponerat sig mot detta.

Men det ar ju det jag poangterat gang pa gang att det inte behovs nagon sadan enorm konspiration. Las vad jag och andra debattorer skriver nagon gang....

Historien om gaskamrarna vilar inte framst pa de tusentals judiska "overlevare" som horde talas om gaskamrarna under sin tid i lagret, eller efterat, som alltsa inte ar vittnen till sjalva utrotningsprocessen.

Hela gaskammarmyten vilar daremot pa nagra hundra vittnesberattelser avlagda och forfattade under en tidsrymd av flera decennier, vittnesmal fulla av motsagelser, orimligheter och inte sallan rent nonsens, samt pa ett femtital diffusa "erkannanden" fran tyskar vid olika skaderatteganger.

Om du kan tyska, las igenom Grafs genomgang av de trettio viktigaste Auschwitz-vittnesmalen (http://www.vho.org/D/atuadh/) eller genomgangarna i vittnestraden.

Tusentals om inte tiotusentals manniskor pastar sig ha blivit ombordtagna pa utomjordiska farkoster och har uppgivit vittnesmal som ofta liknar varandra. Utgor de ett trovardigt bevis for att utomjordingar skulle besoka jorden och kidnappa manniskor?
Citera
2006-11-27, 12:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Men det ar ju det jag poangterat gang pa gang att det inte behovs nagon sadan enorm konspiration. Las vad jag och andra debattorer skriver nagon gang....

Historien om gaskamrarna vilar inte framst pa de tusentals judiska "overlevare" som horde talas om gaskamrarna under sin tid i lagret, eller efterat, som alltsa inte ar vittnen till sjalva utrotningsprocessen.

Hela gaskammarmyten vilar daremot pa nagra hundra vittnesberattelser avlagda och forfattade under en tidsrymd av flera decennier, vittnesmal fulla av motsagelser, orimligheter och inte sallan rent nonsens, samt pa ett femtital diffusa "erkannanden" fran tyskar vid olika skaderatteganger.

Om du kan tyska, las igenom Grafs genomgang av de trettio viktigaste Auschwitz-vittnesmalen (http://www.vho.org/D/atuadh/) eller genomgangarna i vittnestraden.

Tusentals om inte tiotusentals manniskor pastar sig ha blivit ombordtagna pa utomjordiska farkoster och har uppgivit vittnesmal som ofta liknar varandra. Utgor de ett trovardigt bevis for att utomjordingar skulle besoka jorden och kidnappa manniskor?

Nej. Det är inte troligt att det skulle vara påhittat. Det är snarare revisionisterna som är att likna med UFO vittnen. Att alla vittnesmål skulle vara fabricerade och bero på "förvirring" etc, håller inte som bevis för att det inte har inträffat.
Citera
2006-11-27, 12:39
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Nej. Det är inte troligt att det skulle vara påhittat. Det är snarare revisionisterna som är att likna med UFO vittnen. Att alla vittnesmål skulle vara fabricerade och bero på "förvirring" etc, håller inte som bevis för att det inte har inträffat.

Absurda vittnesmal om 12-minuterskremeringar, 40 meters skohogar, 10 minuters gasningar, arbete i gaskammare utan gasmasker etc etc ar det enda som egentligen bar upp gasningslegenden. UFO-berattelserna verkar ofta mera "trovardiga" inom den ram som ges dem. Face the facts eller presentera dina trovardiga vittnesmal till massgasningar i den ratta traden sa aterkommer jag till amnet dar.
Citera
2006-11-27, 13:19
Medlem
526s avatar
Citat:
Absurda vittnesmal om 12-minuterskremeringar, 40 meters skohogar, 10 minuters gasningar, arbete i gaskammare utan gasmasker etc etc ar det enda som egentligen bar upp gasningslegenden. UFO-berattelserna verkar ofta mera "trovardiga" inom den ram som ges dem. Face the facts eller presentera dina trovardiga vittnesmal till massgasningar i den ratta traden sa aterkommer jag till amnet dar.

Det finns inga "facts" att fejsa.
Tråden handlar om revisionsisternas intentioner.
Det finns massor av vittnen till gasningarna inklusive erkännanden av tyskarna själva.
Citera
2006-11-27, 17:29
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:

Vadå "ungefär vad alla andra berättat"?

Kan du inte ge en exakt redogörelse för vad dem har sagt, detta här börjar likna någon slags gissningstävling.Vad har de sagt om avrättningsmetoderna och förhållandena i övrigt?

Förekom gasning eller inte, ut med språket istället för att liksom hela tiden fly undan den egentliga frågeställningen och lite diffust hänvisa till vittnesberättelser du inte närmare kan redogöra för.
Citera
2006-11-27, 20:37
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biskopsfinger
Vadå "ungefär vad alla andra berättat"?

Kan du inte ge en exakt redogörelse för vad dem har sagt, detta här börjar likna någon slags gissningstävling.Vad har de sagt om avrättningsmetoderna och förhållandena i övrigt?

Förekom gasning eller inte, ut med språket istället för att liksom hela tiden fly undan den egentliga frågeställningen och lite diffust hänvisa till vittnesberättelser du inte närmare kan redogöra för.

Ja dom berättade om att det gasades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in