Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol
Hur är era tvättstugor uppbyggda?
Vi har ett eget rum som endast kan låsas upp med en bricka utav den som har bokat tiden så det är ganska smidigare, fast det som kan hända då är att om man glömmer tvätten så måste man vänta på att nästa person som har tiden ska få låsa upp dörren.
Det finns sådana tvättstugor på området där jag bor, men vår länga har inte tillgång till dessa. Istället har vi källarlokal dit alla har nyckel. Sedan är det en tavla där man hänger upp låskolvar vid datum och tid.
Dock bor vi mitt i en flyktingförläggning känns det som (majoriteten i området är somalier) och det har aldrig slagit fel att jag minst en gång under varenda tvätttid jag haft under ett år möter en somalisk kvinna som kommer dit med sin tvätt och tittar hur lång tid det är kvar på mina maskiner, även om det är 2 timmar kvar på mitt bokade pass (man bokar 3-timmars intervall).
(Samma sorts kvinnor som lägger sina persiska mattor i grovtvättsmaskinen och kör dom i 95 grader så halva golvet blir rött av färgmedlet som går ur mattan..)
Att peka på tavlan, peka på klockan och visa att det är jag som har nyckeln till kolven som sitter där nu verkar inte gå in i huvudet på dom..
De stackars asiatiska utbytesstudenterna är lika virriga de..