• 8
  • 9
2012-06-21, 22:53
Medlem
BaldiNs avatar
Fy fan för dessa tvättstugemarodörer, vi har en stjärna (ingen aning vem) som hade tvättat vad jag förmodade var gamla mattor fulla med sågspån vilket resulterade i att hela maskinen var full med sågspån samt att det var stop i avloppet för att det hade fyllts upp men sågspån.

Ringde fastighetsskötaren som kom dit och kollade på det, han bara suckade och det såg ut som att han hade tappad allt hopp om mänskligheten.
Håller för närvarande på att kolla på att köpa en bostadsrätt och min första investering kommer att bli en tvättmaskin om det inte redan finns.
2012-06-23, 11:14
Medlem
Tjippmunks avatar
har aldrig förstått den här "regeln" med att man ska ha startat maskinerna inom x tid från att ens bokade tid börjar. där jag bodde tidigare bokade man kl 7-12 12-16 eller 16-20.
om jag slutar jobbet kl 16, och är hemma kl 16,30 kan jag alltså aldrig tvätta eftersom jag inte startat maskinen kl 16.
har jag bokat tiden mellan 16-20 så ska jag kunna använda utrymmet kl 19.23-19.25 om jag så önskar utan att någon ska bry sig om vad jag gör den övriga tiden.

varifrån kommer denna uppfattningen att det är fritt fram att ta någon annans bokade tid om vederbörande inte startat " i tid"?
2012-06-23, 11:53
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
har aldrig förstått den här "regeln" med att man ska ha startat maskinerna inom x tid från att ens bokade tid börjar. där jag bodde tidigare bokade man kl 7-12 12-16 eller 16-20.
om jag slutar jobbet kl 16, och är hemma kl 16,30 kan jag alltså aldrig tvätta eftersom jag inte startat maskinen kl 16.
har jag bokat tiden mellan 16-20 så ska jag kunna använda utrymmet kl 19.23-19.25 om jag så önskar utan att någon ska bry sig om vad jag gör den övriga tiden.

varifrån kommer denna uppfattningen att det är fritt fram att ta någon annans bokade tid om vederbörande inte startat " i tid"?

Det är ganska vanligt att folk glömmer bort att de har bokat en tid eller helt enkelt avstår från att tvätta och i många områden är det ganska få tvättstugor trots att det finns många boenden där så för att maximera användandet av tvättstugorna så inför de flesta bostadsrättsföreningar / hyresvärdar regler som gör att andra får tvätta efter en viss tid.

Tycker du det suger så kanske det är läge att köpa egen tvättmaskin så kan du tvätta precis när du själv vill, dock är det förmodligen ej tillåtet mellan 22-07.00 pga att man ej får leva om under den tiden.
2012-06-23, 12:06
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk

För att många slarvar med sin bokningar, Av 3st bokningar dom gjort så använder dom 1 av dom och resten blir oanvända att det är så är ingen uppfattning utan det är en regel dom flesta hyresvärdor och bostadsrättsföreingar använder.
Det brukar inte finnas något överflöd med tider i många tvättstugor...

Vi har elektroniska lås och bokningssystem i tvättstugan, Har man inte öppnat dörren 30min efter att passet börjat med den elektroniska nyckeln så avbokas tvättstugetiden och vem som helst kan boka den istället.
Dörren går bara att öppna av den som bokat under just den tiden..
2012-06-23, 12:13
Medlem
Ifall jag behöver tvätta men ser att någon har bokat upp en tid säg 17:00-21:00 och inte infinner sig med tvätt vid 18:00 kollar jag upp deras nummer, går till lägenheten med samma nummer och ringer på. Öppnar de så frågar jag om jag kan ta tiden istället, öppnar de inte antar jag att de inte har kommit hem ännu och ska tvätta så fort de kommer hem.

Men att det finns någon 1timmes regel har jag aldrig hört talats om. Om en tid är uppbokad så är den, vad gör det för skillnad om de är där eller inte? Ifall man verkligen behövde tvätta skulle man haft bättre framförhållning istället.
2012-06-23, 12:19
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velocity007
Ifall jag behöver tvätta men ser att någon har bokat upp en tid säg 17:00-21:00 och inte infinner sig med tvätt vid 18:00 kollar jag upp deras nummer, går till lägenheten med samma nummer och ringer på. Öppnar de så frågar jag om jag kan ta tiden istället, öppnar de inte antar jag att de inte har kommit hem ännu och ska tvätta så fort de kommer hem.

Men att det finns någon 1timmes regel har jag aldrig hört talats om. Om en tid är uppbokad så är den, vad gör det för skillnad om de är där eller inte? Ifall man verkligen behövde tvätta skulle man haft bättre framförhållning istället.

Det är lokala regler och något som respektive bostadsbolag/hyresvärd ställer upp själv, vissa har inte sådana regler medan andra har 30 minuter - 1 timme på sig att börja tvätta sedan är det fritt för andra att överta den tvättiden.
2012-06-23, 12:31
Medlem
AFB:s studentkorridorer i Lund hade löjligt korta 10 minuter (möjligen var det 15 min) innan maskinerna kunde tas av någon annan. Detta tillsammans med underkapacitet vad gäller tvättmaskiner så kunda man direkt utgå från att om man var 10 minuter sen så var maskinerna tagna. Jag förlorade en jäkla massa tider bara för jag inte hade preppat tvätten och var allmänt saktfärdig. Tror systemet levde vidare trots de bytte till RFID-taggar senare.
2012-06-23, 12:31
Medlem
rehyptols avatar
Hur är era tvättstugor uppbyggda?

Vi har ett eget rum som endast kan låsas upp med en bricka utav den som har bokat tiden så det är ganska smidigare, fast det som kan hända då är att om man glömmer tvätten så måste man vänta på att nästa person som har tiden ska få låsa upp dörren.
2012-06-23, 12:45
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol

Vi har ett eget rum som endast kan låsas upp med en bricka utav den som har bokat tiden så det är ganska smidigare, fast det som kan hända då är att om man glömmer tvätten så måste man vänta på att nästa person som har tiden ska få låsa upp dörren.

Det där blir allt vanligare i större hus, Då slipper man problemet med att folk tar andras tider.
2012-06-23, 13:18
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol

Det finns sådana tvättstugor på området där jag bor, men vår länga har inte tillgång till dessa. Istället har vi källarlokal dit alla har nyckel. Sedan är det en tavla där man hänger upp låskolvar vid datum och tid.

Dock bor vi mitt i en flyktingförläggning känns det som (majoriteten i området är somalier) och det har aldrig slagit fel att jag minst en gång under varenda tvätttid jag haft under ett år möter en somalisk kvinna som kommer dit med sin tvätt och tittar hur lång tid det är kvar på mina maskiner, även om det är 2 timmar kvar på mitt bokade pass (man bokar 3-timmars intervall).
(Samma sorts kvinnor som lägger sina persiska mattor i grovtvättsmaskinen och kör dom i 95 grader så halva golvet blir rött av färgmedlet som går ur mattan..)
Att peka på tavlan, peka på klockan och visa att det är jag som har nyckeln till kolven som sitter där nu verkar inte gå in i huvudet på dom..

De stackars asiatiska utbytesstudenterna är lika virriga de..
2012-06-23, 20:27
Moderator
rotadents avatar
Använd samlingstråden om grannar som finns klistrad.

Låst.

//Mod
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in