2006-10-30, 16:20
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inte egenmäktigt förfarande att flytta på kläderna i ett rum, t.ex lägga i tvättkorg från en tvättmaskin som man själv disponerar. Egenmäktigt förfarande blir det först när kläderna förs ut ur rummet, t.ex om man kastar ut det utanför tvättstugan.
fel, som jag skrev innan har jag 2 poliser samt 2 av varandra oberoende fastighetskötare som säger motsatsen.
numer har jag även en jurist som säger samma sak.

man får inte egenmäktigt flytta kläder på några som helst villkor.
2006-10-30, 16:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
fel, som jag skrev innan har jag 2 poliser samt 2 av varandra oberoende fastighetskötare som säger motsatsen.
numer har jag även en jurist som säger samma sak.

man får inte egenmäktigt flytta kläder på några som helst villkor.

De borde läsa på lite. Det är skillnad på att flytta och förflytta. Det är tillåtet att flytta kläder som ligger i vägen, men de får alltså inte flyttas ut ur rummet.

Samma sak gäller t.ex om du är ute och kör och någon har slängt/parkerat en cykel mitt på vägen. Du får flytta den ur körbanan, men inte förflytta den någonstans om du inte misstänker att den är övergiven (t.ex stulen).

På samma sätt har du också rätt att förflytta kläder från en hyreshus-tvättmaskin om du direkt anmäler det som hittegods. Lagen fungerar faktiskt så..
2006-10-30, 17:06
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är tillåtet att flytta kläder som ligger i vägen, men de får alltså inte flyttas ut ur rummet.

vilken lag och paragraf ger rätt till det ?

för jag har lite svårt att tro att 5 personer som på ett eller annat sätt arbetar med lagar och fastigheter skulle ha fel :/
juristen har fastigheter som specialinriktning till exempel.
2006-10-30, 18:54
Medlem
BalleKalles avatar
Citat:

för jag har lite svårt att tro att 5 personer som på ett eller annat sätt arbetar med lagar och fastigheter skulle ha fel :/

Om jag skulle lita på någon av dem så är det juristen.
Kunskapen hos fastighetsskötare och poliser om hur lagen fungerar tror jag är lite si och så...
2006-10-30, 22:28
Medlem
kalabalikens avatar
Hehe, jag ser fram emot den första rättegången mot en person som flyttat kläder från en tvättmaskin till en tvättkorg. Då skulle jag citera Arne Anka: "Ibland undar jag om jag lever i ett land eller i ett skämt."
2006-10-30, 22:55
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av all4n
Precis min åsikt! Det är ju därför man ska boka tider. Och som sagt, där JAG bor har vi ingen regel som säger att det är fritt att stjäla någon annans tid efter x-timmar. Det har ALRIG hänt förut, innan denna Al Khazim flyttade in. Kan tilläggas att samme person hade bokat en massa tider, både före och efter denna fredag, så varför hon stal min tid är för mig obegripligt!
Vad fan har hon stulit om du inte var där, fungerar de sämre eller? Det tar säkert bara 30 sekunder att förflytta tvätten från tvättlinorna till korgen. Det är bra mycket mindre tid än vad du lagt ner på ditt gnäll.
2006-10-30, 23:00
Medlem
smakpals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siggesork
Hela det här lappskrivandet är sååå svenskt så att man nästan spyr. Som dom flesta vet är majoriteten av svenskarna livrädda för konfrontationer och konflikter med sina medmänniskor
Men fan vad förbannad jag blir när du skriver så! Vad fan är det för fel med att vara svensk. Vi är väl svenskar och bor i Sverige. Sen så är det väl inget fel med att inte vilja ha konflikter, det är väl något positivt att man inte vill bråka.
2006-10-30, 23:02
Medlem
em krejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulltext
Vad fan har hon stulit om du inte var där, fungerar de sämre eller? Det tar säkert bara 30 sekunder att förflytta tvätten från tvättlinorna till korgen. Det är bra mycket mindre tid än vad du lagt ner på ditt gnäll.

Hon har inget där att göra. Jag anser att när jag har bokat en tid så ska inte en jävel vara där oavsett om jag tvättar eller inte. När min tid är ute kan nästa person göra det den ska. Varför kan inte bara kärringen boka en tid och sedan tvätta på den tiden?
2006-10-31, 20:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Jag skall inte tråka ut med paragrafer och dyl, men för att det skall räknas som egenmäktigt förfarande så måste någon kommit i besittning av föremålet/föremålen. Att flytta kläder från en tvättmaskin till en tvättkorg räknas inte som att man är i besittning av kläderna så länge de är kvar i samma rum.

Visst kan man polisanmäla, men det finns ingen åklagare som skulle ta upp ett sådant mål så länge kläderna finns kvar i samma rum.
2012-06-21, 12:14
Medlem
argtants avatar
Hjälp! Det har hänt flera gånger nu att en fet tjej stänger av min torktumlare innan tvätten är torr. Har inget lägenhetsnummer, vet bara hur hon ser ut och att hon bor i närheten. Konfronterade henne idag och hon sa: "Nää, jag vet ingenting, jag har bara varit här en kort stund". Har hört av mig till hyresvärden. Vad ska jag göra?
2012-06-21, 12:45
Medlem
Dold kamera? Knappast lagligt dock. Eftersom hon blånekar får du väl helt enkelt leva med det, eller vakta hela tvättiden. Det är inte så att torktumlaren stänger av sig själv för tidigt då? Vissa kan man ju ställa in så att de ska sluta när tvätten är torr, men sensorn som bestämmer det kan ju vara av varierande kvalitet, gammal, et c.

Grattis till en trådupplivning som heter duga.
2012-06-21, 12:54
Medlem
argtants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Dold kamera? Knappast lagligt dock. Eftersom hon blånekar får du väl helt enkelt leva med det, eller vakta hela tvättiden. Det är inte så att torktumlaren stänger av sig själv för tidigt då? Vissa kan man ju ställa in så att de ska sluta när tvätten är torr, men sensorn som bestämmer det kan ju vara av varierande kvalitet, gammal, et c.

Grattis till en trådupplivning som heter duga.
Nej, torktumlaren är splitterny och det händer bara när hon är där. Önskar att det hade funnits någon form av övervakning därnere. Man får helt enkelt ta med sig en tidning och sitta där tills tvätten är klar. Det finns gott om idioter i tvättstugan!
Senast redigerad av argtant 2012-06-21 kl. 13:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in