Han redogör dock för varför det inte finns någon bra anledning till att tro på någon lära som bygger på ickebevisbara grundsatser, om det nu är sanningen man söker.
Men om man finner sanning i de ord som följs, är inte de också då personliga sanningar?
Och vad är det för slags sanning han syftar på att man kan söka? Om den fysiska världens verklighet?
Många hävdar, (läs: Einstein, Voltaire, Newton, etc) att just vetenskapen och fysiken och dess upptäckter är själva beviset för en högre existens. Att något transcendalt sedan är omöjligt att bevisa är en annan sak, det är därför det är upp till var och en att själva avgöra vad som ligger bakom allt. För någonting är det ju, och frågar du en vetenskapsman har han inte den blekaste aning, och kan antagligen inte heller i sin vildaste fantasi komma på något som skulle låta rimligt. En Gud skulle i det här fallet vara något av det mest rationella.
Då kommer ni inse hur jävla skrattretande bibeln är
Skamm över den som gör sig rolig över en annan persons övertygelse. Än värre är de tanklösa hjordar av får som följer hycklande "komiker" framför sann övertygelse. De som är inskränkta och lättlurade är inte troende, utan ateister.
Ni "troende" (och icke troende, som jag) bör se avsnittet av Penn&Teller: Bullshit där man tar upp ämnet: Bibeln.
Då kommer ni inse hur jävla skrattretande bibeln är
its just plain old bullshit
Ja, Penn&Teller är ju verkligen framstående bibelexegeter.
I en irrationell tankerymd kan jag inte se varför en gud skulle vara mer rationellt än flera. Inte du heller, men jag antar att du har dragit din slutsats utefter instinkt och magkänsla. Det är okej, faktiskt helt korrekt enligt mig, men att hävda att du kan se monoteismens rationalitet i irrationalitet är en uppenbar konflikt.
De som är inskränkta och lättlurade är inte troende, utan ateister.
Fast nu generaliserar du värre än en häst.
Jag har varit "troende" men fick sedan en djupare insikt i livet och är nu ateist. Precis som en troende kan man vara ateist på bra eller dåliga grunder.
Ja, det har du helt rätt i. Blev förbannad av författarens inlägg. Det finns säkert ateister som har goda grunder för sin ateism, även om jag personligen inte kan förstå eller sätta mig in i deras argument.
Det känns som att rätt många här har missförstått mig.
Den här tråden handlar alltså inte om varför folk tror på gud, utomjordingar eller någon annan högre makt.
Den handlar om varför bildade människor kan bli bokstavstroende när det finns en sån jävla massa olika uråldiga skrifter som inte stämmer överens med varandra.
Hur kan en bildad person anse sig kunna avgöra att det som står i en av dessa skrifter är sant och att alla som tror på något annat har fel?
Skit i om det som står i dem är rimligt eller ej, det är oväsentligt för min fråga.
Den handlar om varför bildade människor kan bli bokstavstroende när det finns en sån jävla massa olika uråldiga skrifter som inte stämmer överens med varandra.