2006-10-29, 23:01
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Är Dawkins kritik mot religion eller mot bokstavstro, eller s k kreationism, av heliga skrifter? Det finns en uppsjö av amerikaner som skriver ateistiska floskler som "drar ner byxorna" på bokstavstroende, vilket en del ateister tycks missta för ett slags intellektuellt övertag för tanken om Gud som helhet. Och det är att famla i mörkret...
Dawkins är engelsman, synnerligen logiskt funtad. Han utgår från sina kunskaper om evolutionen, som tydligt grundlagt hans inställning till utvecklingen av liv på jorden, som han jämför med de troendes obevisade syn på en högre makt, som enbart bygger på antaganden i tusentals år gamla skrifter. Klicka gärna på några av referenserna så får du en bild av Dawkins.
Citera
2006-10-29, 23:05
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogart
Vänta bara tills du tvingats läsa en av hans böcker i litteraturvetenskap...
Terry är av den skolan som förfäktar opacitet (svengelska?) i argumenterande texter, á la Judith Butler o det gänget (språkspel what have you), så det ska nog inte komma som en överraskning att han försvarar tro...
Ja, Terry Eagleton skall man nog undvika!
Citera
2006-10-30, 18:34
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Dawkins är engelsman, synnerligen logiskt funtad.
Att vara engelsman lämnar dessvärre inga högre garantier, ens på evolutionsskalan, att man är en högre tänkare än andra. Min fråga är om det är samma slags anti-kreationism-trams som amerikanerna riktat in sig på, eller är det något nytt?

Citat:
Han utgår från sina kunskaper om evolutionen, som tydligt grundlagt hans inställning till utvecklingen av liv på jorden, som han jämför med de troendes obevisade syn på en högre makt, som enbart bygger på antaganden i tusentals år gamla skrifter. Klicka gärna på några av referenserna så får du en bild av Dawkins.
På den beskrivningen låter det som att han ägnar sig åt bokstavstrogenhets-debunking. Inget nytt under solen alltså.
Citera
2006-10-30, 19:15
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
På den beskrivningen låter det som att han ägnar sig åt bokstavstrogenhets-debunking. Inget nytt under solen alltså.
Nja han kritiserar väl snarare all form av tro-utan-bevis. Och han gör det bra.
Citera
2006-10-30, 19:17
Medlem
terrieterries avatar
En gammal klyscha i sammanhanget, med ändå alltid relevant: Tro handlar just om att Tro, inte om att veta. Det är ju att kunna tro, TROTS att man inte vet som utgör religiositetens urkärna. Som Kirkkegaard sa;" Att våga språnget på 70 famnars djup." Att ge upp sitt eget herravälde och sin egen ställning som universums härskare och allvetare, och våga inse att det finns en verklighet bortom vår egen fattningsförmåga. Tro har således ingenting med bildning att göra. Det är för övrigt inte lätt att tro, som många "tror" ... det är ganska svårt! Om det sedan är rationellt, eller inte, tvistar religionsfilosoferna om, den intresserade rekommenderas att läsa Mikael Stenmarks bok: Rationality in Science, Religion and Everyday Life".

Men visst: Det är svårt att förlika sig med människor som har en dogmatisk uppfattning om hur allt förhåller sig, oavsett om de är religiösa eller ateister. Min erfarenhet är nämligen att även ateister kan vara NOG så dogmatiska som följare av en specifik religion.
mvh
tt
Citera
2006-10-30, 19:19
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Tro handlar just om att Tro, inte om att veta. Det är ju att kunna tro, TROTS att man inte vet som utgör religiositetens urkärna.
Du får det att låta som att det vore något positivt.
Skulle inte den gode Dawkins gillat.
Citera
2006-10-30, 19:26
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Du får det att låta som att det vore något positivt.
Skulle inte den gode Dawkins gillat.
Haha... Nej, det skulle "den gode" Dawkins inte ha gillat! Men det betyder föga för mig vad han gillar! En människa som uppvisar så mycket förakt och rent hat mot ett fenomen han inte förstår, har ingen auktoritet i mitt liv.
mvh
tt
Citera
2006-10-30, 20:04
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Haha... Nej, det skulle "den gode" Dawkins inte ha gillat! Men det betyder föga för mig vad han gillar! En människa som uppvisar så mycket förakt och rent hat mot ett fenomen han inte förstår, har ingen auktoritet i mitt liv.
mvh
tt
Jahopp.. Ja det har Dawkins inget problem med, så länge du är lycklig och inte förstör för andra så är det ok att tro och tänka vad du vill. Jag tycker iaf han är fin. *kram*
Citera
2006-10-30, 20:07
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Jag tycker iaf han är fin. *kram*
och där fick jag mig ett gott skratt! Jag niger och tackar!
mvh
tt
Citera
2006-10-30, 20:28
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Nja han kritiserar väl snarare all form av tro-utan-bevis. Och han gör det bra.
Han framhåller alltså det gamla vanliga, att sanning endast står att finna i vetenskapens tecken. Det finns inga personliga sanningar, bara sådant som vetenskapen kan bevisa genom upprepade bevis.

Så länge han framhåller det för att promota sin egen nisch så får han gärna göra det. Det är när människor i allmänhet utnyttjar honom för att hoppa på andra som tror och inte påstår sig stå för "vetandet" som hans ord blir trams.
Citera
2006-10-30, 21:43
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Han framhåller alltså det gamla vanliga, att sanning endast står att finna i vetenskapens tecken. Det finns inga personliga sanningar, bara sådant som vetenskapen kan bevisa genom upprepade bevis.
Äsch du har inte fattat. Han säger inte att allt som inte är vetenskap med nödvändighet inte är sant. Han redogör dock för varför det inte finns någon bra anledning till att tro på någon lära som bygger på ickebevisbara grundsatser, om det nu är sanningen man söker.
Citat:
Det är när människor i allmänhet utnyttjar honom för att hoppa på andra som tror och inte påstår sig stå för "vetandet" som hans ord blir trams.
vad pratar du om här?
Citera
2006-10-30, 21:44
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
och där fick jag mig ett gott skratt! Jag niger och tackar!
mvh
tt
haha, så lite så :=)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in