2006-10-27, 10:54
Medlem
Jag kan förstå att fattiga analfabeter i U-länder kan tro på det som deras präster/imamer säger men att människor som gått i skolan och lärt sig om olika religioner kan bekänna sig till en religion är helt främmande för mig.
Det är inte själva troendet som stör mig, folk får tro på vad de vill om det får dem att känna sig bättre. Gudar, hustomtar eller utomjordingar, jag bryr mig inte. Nej det jag stör mig på är att vissa människor kan tro att allt som står i en uråldig skrift är sant men samtidigt förkasta det som står i andra lika gamla texter för att de inte stämmer överens med ens egen tro. Ta kristna vs muslimer t.ex. Hur kan intelligenta människor tro på det som står i Bibeln/Koranen och anse att alla de miljoner som tror på det som står i den andra boken kommer hamna i helvetet?

Människor har skrivit sagor i årtusenden, varför fortsätter folk att tro på dem? Att i dag basera sin tro på det som står i en tusenårig religiös text är för mig samma sak som att folk om ett par tusen år skulle börja dyrka Yog-Sothoth efter att ha läst en bok av HP Lovecraft..
Citera
2006-10-27, 11:05
Medlem
-Planter-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeWee
Jag kan förstå att fattiga analfabeter i U-länder kan tro på det som deras präster/imamer säger men att människor som gått i skolan och lärt sig om olika religioner kan bekänna sig till en religion är helt främmande för mig.
Det är inte själva troendet som stör mig, folk får tro på vad de vill om det får dem att känna sig bättre. Gudar, hustomtar eller utomjordingar, jag bryr mig inte. Nej det jag stör mig på är att vissa människor kan tro att allt som står i en uråldig skrift är sant men samtidigt förkasta det som står i andra lika gamla texter för att de inte stämmer överens med ens egen tro. Ta kristna vs muslimer t.ex. Hur kan intelligenta människor tro på det som står i Bibeln/Koranen och anse att alla de miljoner som tror på det som står i den andra boken kommer hamna i helvetet?

Människor har skrivit sagor i årtusenden, varför fortsätter folk att tro på dem? Att i dag basera sin tro på det som står i en tusenårig religiös text är för mig samma sak som att folk om ett par tusen år skulle börja dyrka Yog-Sothoth efter att ha läst en bok av HP Lovecraft..

Här har du 101 olika skäl:
101 Last Day Prophecies

sen kan du undersöka länkarna i min signatur.
Citera
2006-10-27, 13:22
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:

För det första är inte bibeln särskilt mycket till saga rent stilmässigt. Det är endast vissa korta delar som har inslag som liknar sagor till stilen. Evangleierna i NT är skrivna som vittnesbörd, brevn i NT är brev till personer och församlingar som med all sannolikhet har funnits.

Sen är inte tro i första hand en tro på en bok utan på en levande, verkande, handlande Gud. Jag ser det inte som kristna vs. muslimer, jag tror vi har uppfattat samma Gud lite olika, sen tror jag att det finns mer som talar för att den kristna tron ligger närmare sanningen än vad den muslimska tron gör. Men hela sanningen finns bara hos Gud själv.
Citera
2006-10-29, 12:35
Medlem
Peter_UUs avatar
Varför bekänner sig bildade människor till en religion?

Citat:
...
Precis av samma anledning som vetenskapsmän: vägra förkasta sanningen.
Citera
2006-10-29, 12:41
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Planter-
101 Last Day Prophecies

Citera
2006-10-29, 12:59
Medlem
Krösus Sorks avatar
Som någon intelligent matematiker sa en gång i tiden:
"Det är matematiskt fördelaktigt att tro på Gud"
och visst ligger det någonting i det
Citera
2006-10-29, 13:20
Medlem
V-rocks avatar
För att huvudelenen av dom har vuxit upp med sin tro och vill inte förlora gemenskapen den ger, hellre lyckliga av lögnen än sårade av sanningen således.
Citera
2006-10-29, 13:35
Medlem
Treks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Planter-
101 Last Day Prophecies

Med exempel som:

"The final generation would be open to receiving a mark on their right hand or on their forehead (Revelation 13:16). Consider how the up and coming generation is tattooed, pierced and marked with all kinds of insignia."

"Great signs from heaven prophesied (Luke 21:11). Unexplained phenomena in the earth and sky appear to be increasing."

"Israel would be invincible (Zechariah 12:6-9). Since 1948, tiny Israel has been attacked in three major wars and six lesser wars, yet despite being vastly outnumbered, they have defeated all attacking foes. Even during the final battle, when it looks like Israel will be destroyed, the Lord shall deliver her. (Jeremiah 30:3-7; Zechariah 14; Mark 13:14-20). An invincible Israel makes no sense – unless you believe God’s Word. "

"The Eastern Gate would remain closed until the Messiah returns. At Christ’s Second Coming, He will enter Jerusalem through the now sealed Eastern Gate (Ezekiel 44:1-3). Today, as prophesied, the Eastern Gate remains sealed."

Orkar inte ta upp mer, men många av de där exemplena var, rent ut sagt, skrattretande

De funkar som sagt bara för en inbiten troende.
Citera
2006-10-29, 13:39
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Varför bekänner sig bildade människor till en religion?

En ganska hållbar motivering till att tro på något större är att det är ganska självklart att det finns mycket som vetenskapen ännu ej klarlagt men som sannolikt existerar. En rimlig inställning till sådant är då att låta detta vara sin tro, dvs sin personliga religion, trots att man ej kan bevisa det. Enbart en idiot kan med full säkerhet hävda att allt är känt av vetenskapen i en specifik stund då denna vetenskap kontinuerligt uppdateras, vilket gör en sådan tro t o m på logisk grund motiverad.

Däremot ser jag det som mycket märkligt att bekänna sig fullt ut till någon färdigpaketerad uråldrig religion om man är bildad, då dessa oftast till stora delar bevisats falska på många punkter.
Citera
2006-10-29, 14:07
Bannlyst
Det där är väldigt enkelt, Har du någonsin bevisat att det är växter som bildar syre? Om du alldrig bevisat det så vet du det för att alla runt dig säger det.

Och jag tycker att det är orättvist att du jämför utomjordingar med gud.
Enligt big bang teorin kommer människor ifrån livsformer i havet. Dessa kommer ifrån blågröna bakterier som bildar syre som i sin tur kommer ifrån aminosyror från en komet. Mars är full av is, en av jupiters mnar är en havsplanet.

Det finns havsdjur som krabbor och speciella fiskar som lever i 100 gradigt vatten. Oskarshamn har livsformer 1500 meter under jorden, utan soljus.
Att människan inte skapades av gud med lera är en självklarhet, men att det inte finns liv i andra planeter är inte lika självklart.
Citera
2006-10-29, 15:09
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-rock
För att huvudelenen av dom har vuxit upp med sin tro och vill inte förlora gemenskapen den ger, hellre lyckliga av lögnen än sårade av sanningen således.
Ja, så är det för vissa. Jag vill inte nämna några namn men andra, hostnutid, konverterar till islam av ren rädsla.
Citera
2006-10-29, 15:11
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khorassan
Det där är väldigt enkelt, Har du någonsin bevisat att det är växter som bildar syre? Om du alldrig bevisat det så vet du det för att alla runt dig säger det.

Och jag tycker att det är orättvist att du jämför utomjordingar med gud.
Enligt big bang teorin kommer människor ifrån livsformer i havet. Dessa kommer ifrån blågröna bakterier som bildar syre som i sin tur kommer ifrån aminosyror från en komet. Mars är full av is, en av jupiters mnar är en havsplanet.

Det finns havsdjur som krabbor och speciella fiskar som lever i 100 gradigt vatten. Oskarshamn har livsformer 1500 meter under jorden, utan soljus.
Att människan inte skapades av gud med lera är en självklarhet, men att det inte finns liv i andra planeter är inte lika självklart.
Detta var en väldigt, väldigt luddig förklaring, helt ärligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in