Varför bekänner sig bildade människor till en religion?
Citat:
Ursprungligen postat av GeWee
Jag kan förstå att fattiga analfabeter i U-länder kan tro på det som deras präster/imamer säger men att människor som gått i skolan och lärt sig om olika religioner kan bekänna sig till en religion är helt främmande för mig.
Det är inte själva troendet som stör mig, folk får tro på vad de vill om det får dem att känna sig bättre. Gudar, hustomtar eller utomjordingar, jag bryr mig inte. Nej det jag stör mig på är att vissa människor kan tro att allt som står i en uråldig skrift är sant men samtidigt förkasta det som står i andra lika gamla texter för att de inte stämmer överens med ens egen tro. Ta kristna vs muslimer t.ex. Hur kan intelligenta människor tro på det som står i Bibeln/Koranen och anse att alla de miljoner som tror på det som står i den andra boken kommer hamna i helvetet?
Människor har skrivit sagor i årtusenden, varför fortsätter folk att tro på dem? Att i dag basera sin tro på det som står i en tusenårig religiös text är för mig samma sak som att folk om ett par tusen år skulle börja dyrka Yog-Sothoth efter att ha läst en bok av HP Lovecraft..
Om du verkligen menar att de innerst inne (alltså med intellektuell övertygelse) anser sig vara troende, kräver frågan ett komplext ställningstagande. Vanligt lär annars vara att människor av sociala skäl (PK) uppträder som omgivningen förväntar sig. I USA påstås ca. 40 % av befolkningen tro skapelseprocessen (i varje fall människans tillkomst) ligga 6000 år bakåt i tiden men det har jag faktiskt svårt att tro på. Ganska troligt är dock att det politiska, företagsinriktade sociala livet näst intill kräver en religiös bas för att fungera. Presidenten förväntas t.ex. uttala fraser som med Guds hjälp skall bevara landet.
De vetenskapliga resultaten - från big bang till till livets uppkomst via encelliga varelser i havet till utvecklingen av landbaserade, alltmer komplexa varelser, fram till människan - kräver kunskap inom en rad områden för att helt förstås i kombination. Det är alltså betydligt enklare att stanna vid förklaringen att en okänd högre, översinnlig makt varit primus motor till allt.
För den som enligt principen: "var och en får bli salig på sin fason", tycker sig känna frid och säkerhet av att tro, utan större ambition att söka andra belägg än de som du radar upp ovan, kan jag inte se något större problem. Vi lever i en fri värld.
Problemet ligger i att vissa religioner eller sekter kan drivas av hänsynslösa, affärsmässiga skäl eller av ledare som t.o.m. kan innebära livsfara för anhängarna eller medföra polygami och sexuellt tvång av värsta slag. I sådana fall måste samhället naturligtvis ingripa. För världsreligionerna återstår bara att hoppas på att sekulariseringen, på liknande sätt som för västländerna, breder ut sig. Kanske Internet i slutändan kommer att bli en av de största krafterna till att påskynda den utvecklingen.