Återupplivar en gammal tråd igen. Det är ju trots allt säsong nu igen.
Här är mina tips
1. Stå på brädan en stund på platt mark. Gunga lite fram och tillbaka och åt sidorna. Få in känslan för hur långt man behöver luta/böja benen för att tippa brädan. Kan vara olika med olika brädor/skor/bindningar.
2. Strunta i barnbacken. Det går inte svänga utan fart. Ta liften upp i huvudbacken och hoppa av i mitten istället.
3. Tyngden på framfoten och sväng med bakfoten (förutom i djupt puder. Då gör man tvärtom av logiska skäl) Ska du svänga höger går du upp på höger kant och trycker bakfoten åt vänster. Helt logiskt om man tänker på det. Då svänger man brädan över ojämnheter istället för att försöka putta hela brädan igenom små snöhögar.
Om nån inte förstår så lägg brädan i snön, vinkla upp den för hand åt höger, prova sedan att först svänga bakänden åt vänster (det sätter man bör svänga) och prova sedan att flytta framänden åt höger (fortfarande med höger stålkant mot marken)
Det dåliga sätter funkar lite som en osthyvel och det blir inte så skoj.
4. Undvik att åka med brädan platt mot marken. Risken för felskär försvinner i princip helt om man alltid tippar brädan åt nått håll. Fortsätt öva på att svänga fram och tillbaka hela tiden så känner man snabbt var balansen är perfekt och det är hela tiden Du som bestämmer brädans placering.
5. Ha gärna hårda boots. Jag själv åker ibland med väldigt mjuka boots. Skönt på after-ski men på brädan gör det att man måste böja mer för att tippa brädan. Hårdare boots ger snabbare respons.
Jag är medveten om att det tar emot att gå från stillastående med brädan på tvären till pekandes rakt nerför backen och fortsätta åt andra hållet för att svänga. Det drar iväg ganska fort nerför berget men om man bara kommer förbi mitten så har man en ny chans att bromsa in genom att helt enkelt ploga baklänges. Tänk dock på en sak!!! Stå alltid på den stålkant som är så att säga "bakåt"
Då undviker man "osthyvel effekten."
Ta det lugnt därute alla brädåkare och kom ihåg: Barn är mjuka och liftstolpar är hårda. Jag vet vad jag siktar på om det skiter sej