2009-12-29, 17:58
Medlem
Tha:Hiphopsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjock-steffe
Man håller inte på med extremsport bara för man hasar omkring på snowboard i Sälen... Men nånstans måste man ju börja och det går utmärkt att ha kul där med.
Nej det påstod jag aldrig.
Nej, sälen är mer för att lära sig grunderna plus lite till inom snowboarden innan man ger sig på större berg.

Själv ska jag ner till Italien i en vecka, då kommer det förhoppningsvis bli lite offpist.
Citera
2009-12-30, 05:02
Medlem
det ABSOLUT bästa du kan göra (och det kan ingen förneka) är att köpa en dagskurs, då får du en skillad snowboardlärare, det gjorde jag nån gång när jag var trött på skidor utvecklades snabbt, säkert mycket pga alla tips jag fick av honom.
Citera
2010-01-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nlt
det ABSOLUT bästa du kan göra (och det kan ingen förneka) är att köpa en dagskurs, då får du en skillad snowboardlärare, det gjorde jag nån gång när jag var trött på skidor utvecklades snabbt, säkert mycket pga alla tips jag fick av honom.
Det är tyvärr alldeles för många som hoppar över detta och ger sig på snowboarden direkt, i hopp om att fixa det.
Tyvärr ser det bara för sorgligt ut i backen när dessa personer ligger där, reser sig upp, och ramlar igen.
Citera
2010-01-07, 23:50
Medlem
FullOfStarss avatar
Åkt några gånger om året i 6 år och har egentligen bara fått ett tips, vilket jag fick innan första åket. "Åk ned och sätt dig när det går för snabbt."

Bräda är rätt logiskt när man börjar tänka på hur man åker istället för hur man ska undvika att ramla.
Citera
2010-01-08, 00:02
Medlem
Sen ett litet tips är att armar och axlar styr så jävla mycket när man åker och jibbar osv osv.... Mycket mer än man tror.
Citera
2010-01-08, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGenius
Sen ett litet tips är att armar och axlar styr så jävla mycket när man åker och jibbar osv osv.... Mycket mer än man tror.
Det har du rätt i. Väldigt användbart om man har svårt att "komma runt" när man ska svänga i början.
Även om man hoppar så är det mycket lättare att komma runt om man hjälper till med armarna.
Citera
2010-02-02, 18:25
Medlem
Börja med att sparka runt på plan mark, glida/hoppa etc för att få upp balansen. Efter det, spring upp för någon backe, sätt på dig brädan och bara glid ner några gånger, utan att behöva bli vettskrämd (bra sätt att lära sig våga åka, bromsa). Utan fart är det svårt att få balans helt enkelt.

Sedan är det väl bäst att gå någon skola, men vill du lära dig själv går ju det också.

Ett tips vid svängar är att tänka dig själv åka på en cykel, med armarna mot färdriktningen (på styret alltså). Sedan vrider du bara armarna åt det håll du vill svänga, varav du nästan automatiskt svänger. Detta fungerar bra, har själv varit snowboardinstruktör åt ungar, de lärde sig ruskigt snabbt.

Lycka till, glöm inte kudde i rumpan.
Citera
2010-03-08, 10:44
Medlem
Har man någon fördel av att ha åkt skidor en hel del tidigare? Det har inte jag men min kompis som jag provade snowboard tillsammans med hävdar att det inte har någon betydelse alls. Har svårt att tro det. Det gick åt helvete för mig, mycket svårare än vad jag trodde. Är det lättare ju kortare bräda man har?
Citera
2010-03-20, 00:10
Medlem
Använd en så kallad buttsaver + hjälm, och åk första gången när det inte är hårt att ramla. Plusgrader, april = oftast mjukt att ramla

edit: Ett tips är att vinkla bakkappan på bindningen lite framåt. Det gör att du böjer knäna automatiskt vilket ger bättre flyt på körningen.
Senast redigerad av Rekrora 2010-03-20 kl. 00:13.
Citera
2011-01-08, 10:06
Medlem
Återupplivar en gammal tråd igen. Det är ju trots allt säsong nu igen.

Här är mina tips

1. Stå på brädan en stund på platt mark. Gunga lite fram och tillbaka och åt sidorna. Få in känslan för hur långt man behöver luta/böja benen för att tippa brädan. Kan vara olika med olika brädor/skor/bindningar.

2. Strunta i barnbacken. Det går inte svänga utan fart. Ta liften upp i huvudbacken och hoppa av i mitten istället.

3. Tyngden på framfoten och sväng med bakfoten (förutom i djupt puder. Då gör man tvärtom av logiska skäl) Ska du svänga höger går du upp på höger kant och trycker bakfoten åt vänster. Helt logiskt om man tänker på det. Då svänger man brädan över ojämnheter istället för att försöka putta hela brädan igenom små snöhögar.
Om nån inte förstår så lägg brädan i snön, vinkla upp den för hand åt höger, prova sedan att först svänga bakänden åt vänster (det sätter man bör svänga) och prova sedan att flytta framänden åt höger (fortfarande med höger stålkant mot marken)
Det dåliga sätter funkar lite som en osthyvel och det blir inte så skoj.

4. Undvik att åka med brädan platt mot marken. Risken för felskär försvinner i princip helt om man alltid tippar brädan åt nått håll. Fortsätt öva på att svänga fram och tillbaka hela tiden så känner man snabbt var balansen är perfekt och det är hela tiden Du som bestämmer brädans placering.

5. Ha gärna hårda boots. Jag själv åker ibland med väldigt mjuka boots. Skönt på after-ski men på brädan gör det att man måste böja mer för att tippa brädan. Hårdare boots ger snabbare respons.

Jag är medveten om att det tar emot att gå från stillastående med brädan på tvären till pekandes rakt nerför backen och fortsätta åt andra hållet för att svänga. Det drar iväg ganska fort nerför berget men om man bara kommer förbi mitten så har man en ny chans att bromsa in genom att helt enkelt ploga baklänges. Tänk dock på en sak!!! Stå alltid på den stålkant som är så att säga "bakåt"
Då undviker man "osthyvel effekten."

Ta det lugnt därute alla brädåkare och kom ihåg: Barn är mjuka och liftstolpar är hårda. Jag vet vad jag siktar på om det skiter sej
Citera
2011-03-01, 21:07
Medlem
ibutus avatar
Ska prova på att åka snowboard nu till helgen. Har bara åkt skidor innan.
Jag funderade på hur lång snowboarden bör vara? Min tjej var villig att låna ut en av sina till mig.. har inte mätt den men den når ungefär axelhöjd på mig. Duger det?
Citera
2011-03-02, 00:18
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Ska prova på att åka snowboard nu till helgen. Har bara åkt skidor innan.
Jag funderade på hur lång snowboarden bör vara? Min tjej var villig att låna ut en av sina till mig.. har inte mätt den men den når ungefär axelhöjd på mig. Duger det?

Ju kortare brädan är desto lättare är det att svänga den, dock ska du passa dig för att få en för smal bräda då du lätt kan få heel/toedrag vilket gör det svårt att åka. Dessutom kan det bli jobbigt om brädan är alldeles för mjuk för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in