Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-10-25, 23:22
  #1
Medlem
galen_indies avatar
Tjena..

Är helt och hållet jättegrön på att sporta i snö. Aldrig åkt skidor, kan inte åka skridskor och aldrig testat snowboard ..

Så har jag skaffat en flickvän som åker snowboard
Hon vill att jag ska lära mig, och följa med henne till Sälen.

Hur lär jag mig grunderna, och inte skämmer ut mig helt och hållet ?
Vad ska jag tänka på, vad är nybörjarmisstagen och vad ska man se upp för ?

Tack på förhuden / indien
Citera
2006-10-26, 03:58
  #2
Medlem
Inlines avatar
Lär dig ALDRIG med stavar! Du kommer bara att bli beroende av dem för stöd och aldrig lära dig rätt balans.

Våga åka nedåt i baken istället för att zick-zacka.

Det är lättare att åka i en något brantare backe än en flack. Speed is the key!

Våga fortsätta försöka trots smällarna! Ger du inte upp kommer du att lära dig fort.

Ev. kan du ju ta på dig knäskydd och rumpskydd första dagarna, för det är de kroppsdelarna som tar mest stryk. Handlederna också, kanske.

Själv lärde jag mig åka 1990 på en gammal Burton med ett par snowjoggers som boots. Första åket tog en evighet och gjorde så j-a ont, men efter en halv dag så klarade jag hänga med skidåkarna. Min skateboardbakgrund kan ju ha hjälpt dock.
Citera
2006-10-26, 13:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galen_indie
Tjena..

Är helt och hållet jättegrön på att sporta i snö. Aldrig åkt skidor, kan inte åka skridskor och aldrig testat snowboard ..

Så har jag skaffat en flickvän som åker snowboard
Hon vill att jag ska lära mig, och följa med henne till Sälen.

Hur lär jag mig grunderna, och inte skämmer ut mig helt och hållet ?
Vad ska jag tänka på, vad är nybörjarmisstagen och vad ska man se upp för ?

Tack på förhuden / indien

Böj på knäna och använd överkroppen, den och huvudet styr mer än man tror. Tänk på att knyta nävarna när du trillar, annars är det lätt att bryta handlederna som nybörjare.
Citera
2006-10-26, 13:32
  #4
Medlem
MPHDs avatar
Håller med Inline. Skit i stavarna! En lektion i skidskolan kanske inte är helt fel för att komma igång. Annars är det nog bara att acceptera att man är nybörjare och att man kommer spendera en del tid på mage och rygg.
Efter en dag eller två brukar man kunna svänga och bromsa någorlunda. Handledsskydd och hjälm är två bra saker att ha på sig när de klassiska "huggen" kommer.
Citera
2006-10-26, 14:38
  #5
Medlem
Madchilds avatar
Kan inte din böna visa dig hur det ska gå till då...?

Var avslappnad och satsa framåt. Ge inte upp. Och kom ihåg, tyngden på dalskidan.
Citera
2006-10-26, 15:34
  #6
Medlem
galen_indies avatar
Är ju mest snowboard jag söker tips om, men tackar för tipsen hittills.

Jag inser att jag inte blir nån stjärna genom att läsa tips på flashback, det är ju självklart. Det enda jag vill ha är lite handfasta tips, och det verkar som ni vet vad ni pratar om så. Jag litar på er ;D

Tack tack..
Citera
2006-10-26, 21:15
  #7
Medlem
ostz0rs avatar
ha något för hakan, hade en kompis som skulle prova för första gången och hans haka såg inte trevlig ut (man kunde plocka hakkotletter från pisten)
Citera
2006-10-27, 13:58
  #8
Medlem
galen_indies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
ha något för hakan, hade en kompis som skulle prova för första gången och hans haka såg inte trevlig ut (man kunde plocka hakkotletter från pisten)

Åkte han skidor eller snowboard ?
Låter i vilket fall ytterst otrevligt, så jag kanske borde tänka på det.
Alla tips är bra, förutom de dåliga
Citera
2006-10-27, 14:02
  #9
Medlem
paggans avatar
Min tjej visade mig hur man åker. Men hon var en bra pedagogisk lärare också. Hon var visst en av Sveriges bästa en gång i tiden.
Att ha surfat eller åkt skateboard innan hjälper också.
Citera
2006-10-27, 14:02
  #10
Medlem
Ecstanols avatar
Nu har jag skejtat lite innan men jag lärde mig på fullaste allvar åka på första åket. Det är tokenkelt att åtminstone lära sig svänga sig ner för en backe.
Lycka till!
Citera
2006-10-27, 14:39
  #11
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ecstanol
Nu har jag skejtat lite innan men jag lärde mig på fullaste allvar åka på första åket. Det är tokenkelt att åtminstone lära sig svänga sig ner för en backe.
Lycka till!


Håller med!
Min polare varnade mig och sa att jag inte skulle kunna gå på en vecka men det var skitenkelt.
Citera
2006-10-28, 15:49
  #12
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Har du åkt skateboard? Jag kunde åka snöbräda hyffsat första gången jag testade.. tror det hänger ihop med att jag åkte en el skateboard som liten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback