• 6
  • 7
2011-11-04, 18:25
Medlem
Aspergers-syndroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jabbenojag
väldigt enkelt att lära sig snowboard, luta dig åt det hållet du vill svänga och ha böjda knän, lättare då
Bra beskrivning. Tror alla kan lära sig åka om det vore så lätt.
Citera
2011-11-30, 02:09
Medlem
illbebacks avatar
Att lära sig åka snowboard är av min erfarenhet väldigt personligt. Vissa klarar av det direkt och det är oftast dom som blir kvar och uppskattar det mest. Vissa klarar det inte alls och känner sig låsta osv.
Citera
2011-11-30, 12:56
Medlem
kek123s avatar
Åk för fan inte i barnbacken! Det är helt sjukt svårt att hålla balansen när det går för långsamt.

Tyvärr kan jag inte tips på rätt teknik då jag åker så sällan och liksom... bara åker, tänker inte så mycket på vad jag gör. Men böjda knän kanske? :P

Kom på att det är mycket lättare att hålla balansen och kontrollen när man åker på skär (dvs. på kanten av brädan), därför behövs det en högre hastighet än barnbackarna oftast ger.

Använd handledsskydd! När man trillar tar man reflexmässigt emot med öppen handflata och då bryter man lätt handleden, har prövat själv. Har du inte handledsskydd skall du i största möjliga mån ta emot med knuten näve och rak handled, då är det minst chans att man bryter något.

Citat:
Ursprungligen postat av Aspergers-syndrom
@ Brukarbeteckning:

Skit i alla tester, kör det som känns mest naturligt..annars blir det oftast bara skit! Om du gillar att åka så kommer du nog lära dig åka båda hållen. Kanske är så att de som är vänsterfotade åker med goofy. Jag är vänster, och åker goofy, och de flesta jag åker med är tvärtom!

Och med de där att hyra, de går att göra på nästan alla skidanläggningar, även om du nu bor i en håla i Norrland. (Bor själv i Norrland, dock inte i den håla )

Jag är högerfotad, åker goofy när jag åker snowboard men regular när jag åker skateboard och longboard. Skulle rekommendera att när man inte vet vilket håll man åker åt är att man ställer in fötternas position så neutralt det bara går. Vet själv när jag körde på min brors bräda för första gången, den var inställd ganska neutralt men lite åt regular hållet, samt att snöret var på vänsterbenet. Men valde goofy för det kändes mest naturligt, däremot vart det jobbigt att köra goofy i liftarna iom att snöret höll fast vänsterbenet, så var tvungen att glida upp regular style
Senast redigerad av kek123 2011-11-30 kl. 13:02.
Citera
2012-02-11, 13:21
Bannlyst
Har bestämt mig för att lära mig åka snowboard. Finns d bra ställen i stockholm där man kan öva innan man vågar åka typ på hammarbybacken?
Citera
2012-02-14, 16:16
Medlem
DarkBoyIsWhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenGurka
Har bestämt mig för att lära mig åka snowboard. Finns d bra ställen i stockholm där man kan öva innan man vågar åka typ på hammarbybacken?
Är ju lika bra att dra dit direkt... Du lär dig mycket snabbare än att hålla på in någon låtsasbacke. Talar av egen erfarenhet!
Citera
2012-11-07, 16:56
Medlem
Det du ska lära dig är att böj på knän, va inte för stel i kroppen och VÅGA Det kommer göra ont i röven första gångerna haha, å blöta handskar kommer också smyga sig fram.. Men du behöver ba få till det så har du lärt dig!
Citera
2012-11-08, 10:23
Medlem
Medveten om att trådstarten är gammal men tänkte tipsa om följande video
Snowboard Addiction - Learn To Ride som släpptes 2010
Går igenom grunderna och hur man ställer in en bräda.
Finns en hel del inspirerande videos på Vimeo också.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in