2008-01-31, 16:10
Medlem
Fru Vs avatar
Hej,

är du orolig, gå och gör ett test. Enkelt och smärtfritt, görs genom ett urinprov. Ingen här kan svara på om du har klamydia eller inte, det är inte alltid man får symtom.
Citera
2008-02-20, 14:11
Medlem
mr.pungs avatar
Jag är i lite samma situation och lånar tråden. Har sökt runt lite bland andra trådar här men inte hittat nått konkret svar.
Iallafall så sa läkaren nu när jag åkte på klamme att just den antibiotikan man tar mot klamydia (Doxyferm) INTE ska kombineras med alkohol. Ställde inte några mer frågor direkt, men nu är det så att det är en fest i helgen jag gärna inte missar och jag undrar om det stämmer det som läkaren säger?

Mkt tacksam för svar.
Citera
2008-02-20, 14:23
Medlem
Doxyferm omsätts tydligen (efter googlande) snabbare av kroppen om man dricker alkohol. Med andra ord försvinner lite av effekten. Som känt bör man absolut ta antibiotika till sista dosen, så att det inte blir ett par bakterier kvar som sen förökar sig och kommer tillbaka igen.

Kan man inte gå ut utan att dricka?
Citera
2008-02-20, 14:34
Medlem
mr.pungs avatar
Klart man kan, men det är ju alltid trist att göra avkall på ett bra partaj.
Ser väl ut som jag får finna mig i det dock.
Citera
2008-02-20, 16:10
Medlem
Probelimes avatar
Pencilindoser

Hej,
jag undrar om klamydia kräver samma pencelindos som t.e.x halsfluss och vanliga sjukdomar liknande den. dvs 20 1gram tabletter. Bör det räcka för att då bukt på klamydia eller bör man ta mer?
Citera
2008-02-20, 16:23
Medlem
Prata med läkare, man ska INTE mecka med antibiotika själv.
Citera
2008-02-20, 16:31
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Prata med läkare, man ska INTE mecka med antibiotika själv.
ta det lugnt.
Citera
2008-02-20, 16:32
Medlem
Jag är lugn.
Bara påpekar, alla svar du kan få här är ganska meningslösa i praktiken.
Citera
2008-02-20, 16:35
Medlem
Nu ska jag göra något som man inte borde göra, men hellre det än att du börjar med en Penicillin V kur mot klamydia.

Penicillin V = bra mot ex halsfluss (streptokocker) pneumokocker osv. Dock inte clamydia trachomatis (klamydia). Alltså, penicillinet fungerar ej mot detta.

Om du har fått klamydia och råkar sitta på tetracyklin skall du ta 4 x 250mg /dag i 7 dagar.

Men om du har fått klamydia diagnostiserat så har du fått ett recept på detta, alt en engångsdos av Azitromax.

Men som sagt, gå och testa dig, har du inte klamydia ska du inte behandla, och om du har skall du testa dig.
Senast redigerad av PontusMac 2008-02-20 kl. 16:40.
Citera
2008-02-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Jag är lugn.
Bara påpekar, alla svar du kan få här är ganska meningslösa i praktiken.

Tja det beror väl på vem som svarar eller vad säger du?
Citera
2008-02-20, 16:37
Medlem
Probelimes avatar
Tack för svaren Pontus. Det innebär i praktiken att min kåvepenin inte kommer ta bort mitt klamydia och jag därför bör gå till läkaren och få ett annat antibiotika utskrivet.
Citera
2008-02-20, 16:38
Medlem
Ja, så ligger det till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här