2023-12-09, 01:55
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propsen
Ser att det säljs snabbtest på vissa sidor, nån som vet hur bra dessa funkar?

Merparten är skit och fejkade CE-märkningar som egentligen betyder "China Export". Nuförtiden erbjuder många landsting gratisprover som man man beställa hem och posta tillbaka till ett labb där analys för urin utförs.
Citera
2023-12-09, 02:00
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Med antibiotikabehandling tar det några dagar. Obehandlat tills du söker vård och påbörjar en antibiotikabehandling, plus några dagar. Allra senast när du får komplikation i form av en oskön bitestikelinflammation, söker vård och påbörjar en antibiotikabehandling. Plus några dagar givetvis!

För att provet ska vara säkert ska det ha gått minst 7 dagar sen det misstänkta smittotillfället. Så om förra provet gjordes för 4-5 v sen, är det personerna du träffat dom senaste 6 v som är intressanta för smittspårningen. Uppge namn och kontaktinfo till dom du kan, mycket mer än så kan du inte göra. Men det är viktigt att du gör det!

Tror inte du ådragit dig något exotiskt, mer än möjligtvis din call girl!

Mycoplasma uppskattas faktiskt vara lika vanligt förekommande som klamydia, även om det saknas statistik för det i nuläget.

Så.. hur blev provresultatet? Borde vara tillbaka nu!?

Mycoplasman är intressant. Mörkertalet lär vara stort, och räkna sedan med tyst infektion á 50 %. Finns lite studerat här om man kikare vidare, symptombilden är mycket lik Klamydia - så varför då inte köra det under samma testning då biverkningar lär vara snarlika. Nej, det är så dumt. Ligger hellre inte under smittskyddslagen. När så begränsad testning sker, så självklart saknas det statistik.
Citera
2023-12-09, 02:15
Medlem
Deveshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Mycoplasman är intressant. Mörkertalet lär vara stort, och räkna sedan med tyst infektion á 50 %. Finns lite studerat här om man kikare vidare, symptombilden är mycket lik Klamydia - så varför då inte köra det under samma testning då biverkningar lär vara snarlika. Nej, det är så dumt. Ligger hellre inte under smittskyddslagen. När så begränsad testning sker, så självklart saknas det statistik.

Jag fick Mycoplasma några år sedan i Thailand. Mycket resistent dessutom. Testade allt på vårdcentralen i Sverige utan att hitta något. Urologen körde tillochmed med ned en kamera i kuken utan att hitta något.

Efter googling hittade jag själv Mycoplasma och bad dem testa och jag hade det.
Citera
2023-12-09, 02:30
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devesh
Jag fick Mycoplasma några år sedan i Thailand. Mycket resistent dessutom. Testade allt på vårdcentralen i Sverige utan att hitta något. Urologen körde tillochmed med ned en kamera i kuken utan att hitta något.

Ja, du ser. Tror som sagt att mörkertalet är duktigt stort. Ponera nu också att 50 % är tysta infektioner utan symptombild - men smittar. Slänger man in en bredsprektrum-antibiotika så förintar det nog skiten, inga problem. Men smittan kommer ju inte sluta, eftersom den inte testas för normalt.

Ospecifik uretrit lär diagnos ligga, om inte dryparn eller Klamydia påvisas. Vad mer? Patienten får troligen ofta begära test för Mycoplasma själv, inte på inrådan av läkare. Läkare ska inte ens behövas här, det belastar vården onödigt mycket.

Lustigt att du fick kameran ned i kuken utan att man testat för Mycoplasma innan, knappast så att den är ovanlig. Bor du i någon bondehåla? Låter som ett otroligt slöseri på vårdinstanser och sveda och värk från dina sida.

Fyfan.
Citera
2023-12-09, 03:08
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propsen
Ser att det säljs snabbtest på vissa sidor, nån som vet hur bra dessa funkar?

Frågan är kanske inte så aktuell längre?!

Hittade två företag som sålde snabbtest för hemmabruk. Den ena angav en tillförlitlighet om 98%, den andra uppgav det märkligt nog inte alls!

Kunde inte hitta någon detaljerad information om själva reagenstestet, så kan inte söka mig vidare och bekräfta tillförlitligheten från andra källor.

Men jag är tveksam.. hade dom fungerat som utlovat och varit tillförlitliga hade dom sålts på apoteken.

Viktigt: en grundförutsättning för att få ett korrekt testresultat är att själva provtagningen görs enligt instruktionerna. För dessa snabbtest, om du är en kille, innebär det att du ska köra ner en tops några cm i urinröret, snurra runt den ett par gånger, låta den sitta kvar en stund (5-10 sek) innan du drar ut den igen.

Tro mig, du vill inte ha en tops i urinröret!
Citera
2023-12-09, 03:22
Medlem
distanss avatar
Citat:

Symptomen är snarlika, inte biverkningarna (inte lika allvarliga).

Citat:
I Sverige uppskattas att infektion med M. genitalium är lika vanlig som klamydia på mottagningar för sexuellt överförbara sjukdomar men nationell statistik saknas. Studier världen över visar varierande prevalens beroende på vilken population som undersöks. I den allmänna populationen och hos asymtomatiska är prevalensen låg.

Hmm.. dom säger emot sig själv lite där, eller?

Faktiskt intressant läsning om man är lite nördig:

https://www.internetmedicin.se/behan...ium-infektion/
Citera
2023-12-09, 03:27
Medlem
distanss avatar
Citat:
Slänger man in en bredsprektrum-antibiotika så förintar det nog skiten, inga problem. Men smittan kommer ju inte sluta, eftersom den inte testas för normalt.

Den jävla bakterien verkar svårdödad! Kolla länken i förra svaret.
Citera
2023-12-09, 03:31
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Symptomen är snarlika, inte biverkningarna (inte lika allvarliga).

Hmm.. dom säger emot sig själv lite där, eller?

Faktiskt intressant läsning om man är lite nördig:

https://www.internetmedicin.se/behan...ium-infektion/

Självklart. En asymptomatisk patient lär inte kontrollera status heller. Omöjligt att konkludera prevalens då, särskilt när smittan inte testas. En patient måste i princip be om det själv, eller köpa självtest.

Biverkningarna är troligen lika allvarliga, om man tittar på symptombild. Lär kunna inflammera bitestiklar t.ex. Forskningen är riktigt dålig gällande denna STD, man kan hitta mer info på PubMed i forskningen.
Citera
2023-12-09, 03:33
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devesh

Kamera.. ytterligare en sak jag inte vill ha i urinröret!

Men märkligt att dom inte testade för det om du var negativ på dom andra otrevligheterna. Mycoplasma kom liksom inte till Sverige i förrgår
Citera
2023-12-09, 04:08
Medlem
distanss avatar
Citat:
Självklart. En asymptomatisk patient lär inte kontrollera status heller. Omöjligt att konkludera prevalens då, särskilt när smittan inte testas. En patient måste i princip be om det själv, eller köpa självtest.

Sant!

Citat:
Biverkningarna är troligen lika allvarliga, om man tittar på symptombild. Lär kunna inflammera bitestiklar t.ex. Forskningen är riktigt dålig gällande denna STD, man kan hitta mer info på PubMed i forskningen.

Ja, forskningen kring M verkar vara något haltande, men jag är inte riktigt nördig att jag gräver vidare för att se exakt hur mycket den haltar!

Den egentliga anledning till att jag är aktiv i tråden (när tid ges) är för att försöka bryta stigmat kring STD's. Svara på frågor som är för pinsamma att ställa någon annanstans (fast dom inte är det), ingjuta någon form av mod i folk så dom går och testar sig, ett icke dömande anonymt bollplank osv.

Jag har också varit ung en gång i tiden, hittat på saker och vet hur det kan sluta!

Men under "resans gång" har jag lärt mig massor, vilket är kul. Givetvis mycket om klamydia, men massor om bakterier och virus i allmänhet, testmetoder, behandlingar m m. Det bor kanske en mikrobiolog inom mig
Citera
2023-12-09, 04:19
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Sant!

Ja, forskningen kring M verkar vara något haltande, men jag är inte riktigt nördig att jag gräver vidare för att se exakt hur mycket den haltar!

Den egentliga anledning till att jag är aktiv i tråden (när tid ges) är för att försöka bryta stigmat kring STD's. Svara på frågor som är för pinsamma att ställa någon annanstans (fast dom inte är det), ingjuta någon form av mod i folk så dom går och testar sig, ett icke dömande anonymt bollplank osv.

Jag har också varit ung en gång i tiden, hittat på saker och vet hur det kan sluta!

Men under "resans gång" har jag lärt mig massor, vilket är kul. Givetvis mycket om klamydia, men massor om bakterier och virus i allmänhet, testmetoder, behandlingar m m. Det bor kanske en mikrobiolog inom mig

Bra.

Ligger ett stigma kring STD's i att patient med symptom varit oaktsam, och legat runt. Samma stigma kan såklart påvisas partnervis och en slags skam beläggs. Särskilt jobbigt när en STD som påvisas inte normalt testas för. Trichomonas är annars en klassiker, extremt stort mörkertal som ger diffusa symptom.

Känner du till Trichomonas? Vore kul att höra dina tankar kring denna. Klassas som "ovanlig" vilket såklart är nonsens.
Citera
2023-12-09, 11:59
Medlem
Deveshs avatar
Här i Thailand så frågade jag på det statliga stället som har hand om könssjukdomar i veckan om mycoplasma, och läkaren trodde att deras klamydiatest skulle fånga Mycoplasma, men det tror inte jag. Även här i Thailand har läkarna dålig koll på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in