Citat:
Ursprungligen postat av
Zuzumba
Självklart. En asymptomatisk patient lär inte kontrollera status heller. Omöjligt att konkludera prevalens då, särskilt när smittan inte testas. En patient måste i princip be om det själv, eller köpa självtest.
Sant!
Citat:
Biverkningarna är troligen lika allvarliga, om man tittar på symptombild. Lär kunna inflammera bitestiklar t.ex. Forskningen är riktigt dålig gällande denna STD, man kan hitta mer info på PubMed i forskningen.
Ja, forskningen kring
M verkar vara något haltande, men jag är inte riktigt
så nördig att jag gräver vidare för att se exakt
hur mycket den haltar!
Den egentliga anledning till att jag är aktiv i tråden (när tid ges) är för att försöka bryta stigmat kring STD's. Svara på frågor som är för pinsamma att ställa någon annanstans (fast dom inte är det), ingjuta någon form av mod i folk så dom går och testar sig, ett icke dömande anonymt bollplank osv.
Jag har också varit ung en gång i tiden, hittat på saker och vet hur det kan sluta!
Men under "resans gång" har jag lärt mig massor, vilket är kul. Givetvis mycket om klamydia, men massor om bakterier och virus i allmänhet, testmetoder, behandlingar m m. Det bor kanske en mikrobiolog inom mig