2006-10-25, 17:08
Medlem
-jOE!s avatar
Jag tycker nya versionen känns skitbra! Snabb och inte lika minneskrävande.
Citera
2006-10-25, 18:30
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Allting verkar flyta på mycket bra. Men hur tusan ändrar man alt. stänger av rättstavningsgrejen? Absurt irriterande om man inte skriver på eng.
Man tankar ner en svensk ordlista och använder när man skriver svenska. Tyvärr är den inte helt perfekt och jag saknar många ord som borde funnits med från början, men nu när jag använt release kandidaterna i någon månad och lagt till ord på löpande bandfunkar det riktigt bra
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Dock.....Session Restore-funktionen är riktigt fattig och borde erbjuda betydligt högre flexibilitet. Som det är nu så kan man bara välja mellan att alltid återställa alla tabs och fönster vid uppstart, eller också inte återställa nåt. En extension som t ex Session Manager kunde ju åtminstone erbjuda alternativet att återställa om man ville/behövde och kunde också erbjuda alternativet att återställa enskilda tabs. Där får man bättra sig, annars är det en extension som gäller igen.
Visst lämnar den lite att önska, men likväl ett stort framsteg från att inte ha någon. Den främsta fördelen tycker jag är när man stängt ner en tab av misstag och då har möjlighet att använda Historik ->Nyligen stängda flikar.
Citat:
Ursprungligen postat av bockers
Jag testade rc3 för några dagar sedan men jag nedgradera direkt.

* Firefox är den slöaste och mest resurskrävande browsern och 2.0 var ännu värre.
* Den "förbättrade" tabhanteringen var störande och jag ville bara ha tillbaka min gamla (har läst att det kanske går).
* Det blev massa utritningsfel då man scrolla snabbt på samma sätt som opera.

Det kommer dröja innan jag installerar 2.0. Kanske borde byta till konqueror i stället.
Att den blivit slöare är rent ut sagt felaktigt, prestandan ska inte ha minskat märkbart någonstans utan snarare tvärtom, framförallt javascript och ajaxtunga sidor flyter betydligt bättre. Jag var också lite skeptisk till stängningsknapparna på varje tab, men efter att ha surfat runt några dagar inser man hur mycket smidigare det är. Testa några dagar, blir du fortfarande irriterade så surfa in på about:config och ändra värdet på browser.tabs.closeButtons. Utritningsfelen låter mer som ett grafikproblem än en bugg i Firefox.
Citat:
Ursprungligen postat av indulgence
lyckas inte installera skiten till ubuntu
Säger väl mer om dig än Ubuntu och Firefox. Var ligger svårigheten? Packa upp, starta firefox som ligger däri och du är igång. Vill du göra en mer permanent lösning flyttar du den uppackade mappen till en bra plats som t.ex /opt/firefox och gör en länk.
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Nej, jag håller mig till version 1 (.0.7) några veckor till...

Förmodligen kommer en "bättre" version 2 snart...
Sen svarar Squalo, lika småbitter och eftertänksam som vanligt, jag tycker om dig men här går våra åsikter isär =) . Firefox2 har testats som alfa, beta1 och 2 samt tre release kandidater. Det finns inga stora problem kvar och med tanke på att de inom några dagar kommer låta webbläsare över hela världen uppdateras automatiskt lär de vara rätt säkra på att allt fungerar som det ska. Version 1 var mycket bra, utan tvekan. Men det finns ingen som helst anledning att stanna kvar med den nu.
Citera
2006-10-25, 18:34
Medlem
Underbart, och den släpps lagom till att Ubuntu 6.10 släpps (imorgon!).
Citera
2006-10-25, 19:21
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Sen svarar Squalo, lika småbitter och eftertänksam som vanligt, jag tycker om dig men här går våra åsikter isär =) . Firefox2 har testats som alfa, beta1 och 2 samt tre release kandidater. Det finns inga stora problem kvar och med tanke på att de inom några dagar kommer låta webbläsare över hela världen uppdateras automatiskt lär de vara rätt säkra på att allt fungerar som det ska. Version 1 var mycket bra, utan tvekan. Men det finns ingen som helst anledning att stanna kvar med den nu.
Men jag som fått för mig att senare versioner drar avsevärt mycket mer systemresurser. Snart får jag väl skäll för att jag kör Windows 2000 också.

Jag tycker både FF1.0 och W2k funkar skitstabilt. Men det gammla ordspråket If it ain't broke, don't fix it är väl inte värt något nu för tiden.

Det blir nog signaturen för fetstilade texten iaf.
Citera
2006-10-25, 19:22
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedArmyVodka
Underbart, och den släpps lagom till att Ubuntu 6.10 släpps (imorgon!).
Här ska jag däremot kolla in vilka "edgy" funktioner Edgy Eft har att erbjuda.

Får se hur hög belastning det blir när alla ska få tag i ison imorgon.
Citera
2006-10-25, 19:44
Medlem
-Q-s avatar
fuck, uppgraderade och "remove it permanently" fungerar inte till2.0 än så helt plötsligt blev alla sidor asfula.

så min fråga är, hur nedgraderar jag? hittar ingen 1.7 svensk version installationsfil
Citera
2006-10-25, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
fuck, uppgraderade och "remove it permanently" fungerar inte till2.0 än så helt plötsligt blev alla sidor asfula.

så min fråga är, hur nedgraderar jag? hittar ingen 1.7 svensk version installationsfil
samma här, såg att någon skrev att det fanns program som tvinga tillägg att fungera,
men jag provade själv att fixa det och det är hur enkelt som helst att fixa..

spara .xpi filen på datorn, ändra den till .xpi.rar, packa upp..
öppna install.rdf med notepad eller så, i den, ändra
<em:maxVersion>1.6</em:maxVersion> (1.6 eller vad det nu står där) till vilken version man har, nu
<em:maxVersion>2.0</em:maxVersion> alltså...
spara och stäng den, sedan packar man filerna igen som .ZIP
(har inte provat om andra än .zip fungerar...)
med exakt samma namn som orginal .xpi filen, ta bort .zip och installera...
klart

fungerar 100% på alla jag har gjort det på..

edit: fanns ju redan haha https://addons.mozilla.org/firefox/521/
bara ändrat samma sak som jag skrev om tror jag..
Citera
2006-10-25, 20:11
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:

ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases
Citera
2006-10-25, 21:50
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawop°
fanns ju redan haha https://addons.mozilla.org/firefox/521/
bara ändrat samma sak som jag skrev om tror jag..

Jeez, tack för den, en av dom mest saknade tilläggen hos mig. Gött gött. Ajöss Aftonbladets fula länkspalter.

EDIT: Fast hos mig får jag den inte att funka
Citera
2006-10-25, 21:51
Medlem
-Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases
aahh! Tack som fan!
Höll på att få rycket här när inte rip eller tab mix plus fungerade, måste kunna undo closed tabs!
Citera
2006-10-25, 21:55
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
måste kunna undo closed tabs!
Men läs tråden förihelvete!!!!
Du behöver ju inte ens svettiga extensions från ryssland till det längre.
Firefox2 har det inbyggt.
Citera
2006-10-25, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Jeez, tack för den, en av dom mest saknade tilläggen hos mig. Gött gött. Ajöss Aftonbladets fula länkspalter.

EDIT: Fast hos mig får jag den inte att funka
vad fungerar inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in