Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Vad skulle den där artikeln tillföra i sammanhanget?
Den hävdar att det inte finns några långsiktiga statistikt säkerställda effekter av GI-metoden. Att GI-index funkar som generell mall för all mat är inte särskilt svårt att räkna ut.
Varför skulle det inte vara möjligt att pasta tas upp bättre för människan när den är kall?
Klassisk kemi säger att föreningar ändrar utseende och därmed egenskaper beroende av temperatur.
Sett ur ett evolutionärt perspektiv så har vi oftare ätit kalla kolhydrater, frukt exempelvis. Att äta kolhydrater i dess kalla tillstånd är alltså den form som människan anpassats efter.
Jag säger inte att den inte att det inte tas upp långsammare, jag har läst att det är sant för potatis så varför inte för pasta. Vad jag bestrider är om det har någon som helst praktiskt effekt. Jag säger att det absolut inte har det.
Sedan att se det ur ett evolutionärt perspektiv är ren bullshit däremot, eftersom det handlar om effekterna som uppvärmning och sedan avsvalning har. Du kan lika gärna värma upp det efteråt och fortfarande ha kvar "effekten". Sedan är det inte att den skall tas upp "bättre" när den är kall, det är ju det du inte vill ha, du vill ju att det skall vara svårare att ta upp den så det blir långsammare.
Dock igen, det spelar ingen roll. Lyft ögonen och titta på om du tror att det egentligen spelar någon roll annat än psykiskt. Det handlar inte om biologi om man går ner i vikt med det, det handlar om att man tänker mer på vad man äter. Samma om jag förbjuder dig att äta livsmedel X och Y rent godtyckligt, du måste tänka på vad du skall äta för att undvika dessa. Är du medveten så äter du bättre. Jag anser dock att det är fult att lura kunderna, t.ex. lauritzon är en utbildad ekonom inte inom näringslära som är förnuftig nog att se en pengako.